Bohyne, vesmír a farby: Príbehy, ktoré skrývajú chemické prvky

Ilustračné foto. (Zdroj: FOTOLIA)
Bohyne, vesmír a farby: Príbehy, ktoré skrývajú chemické prvky

Periodická tabuľka je kolekciou významných vedcov, miest a mytologických odkazov.

O rtuť, Hg, hydrargyrum. Túlium, Tm, thulium. Ako prvé sme sa na chémii učili naspamäť všetky prvky periodickej tabuľky. K ich značke sme museli vedieť priradiť slovenský aj latinský názov. Niektoré sa pamätali ľahko, s inými sme mali problémy.

Chemické prvky sme preto vnímali ako niečo dané a nemenné. Za dvoma písmenkami a cudzími slovami sa však v skutočnosti skrývajú zaujímavé príbehy.

Periodická tabuľka je totiž kolekciou slávnych vedcov, významných miest, farieb i odkazov na mytológiu.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Predpovedal prvky

Dnes poznáme 118 prvkov, ktoré sú rozdelené zvisle do siedmich periód a vodorovne do osemnástich skupín. Prvky s podobnými vlastnosťami sa väčšinou nachádzajú neďaleko seba.

Bezfarebné plyny s veľmi nízkou mierou reaktivity sa nachádzajú v 18. skupine (VIII. A). Medzi tieto takzvané vzácne plyny patrí napríklad hélium (He), neón (Ne) či kryptón (Kr)

Na opačnej strane tabuľky nájdeme v prvej skupine mäkké a vysoko reaktívne alkalické kovy ako lítium (Li), sodík (Na) a draslík (K). Na prvom mieste skupiny však narazíte na vodík (H), ktorý je mimo ostatných nekovov v 14.,15. a 16. skupine.

Prvky bývajú zoradené podľa rastúceho protónového čísla – počtu protónov v jadre atómu. No v čase, keď vznikali základy modernej periodickej tabuľky, vedci ešte stavebné časti atómu nepoznali.

Keď sa Dmitrij Mendelejev v roku 1869 hral s kartičkami, na ktorých mal vypísané prvky, zoradil ich podľa stúpajúcej atómovej hmotnosti.

Všimol si opakujúci sa vzorec, z ktorého vyvodil aj existenciu ešte vtedy neobjavených prvkov.

Seaborgove transurány

Ruský chemik sa preto podľa Kráľovskej spoločnosti pre chémiu považuje za autora prvej verzie súčasnej podoby periodickej tabuľky. Na jeho počesť pomenovali aj prvok 101, mendelevium (Md).

Mendelejev sa tak objavuje v spoločnosti významných vedcov ako Albert Einstein (einsteinium, Es), Niels Bohr (bohrium, Bh) či Alfred Nobel (nobelium, No).

Manželia Pierre a Marie Currieoví dokonca slúžili ako inšpirácia pre dva prvky: curium (Cm) sa odvíja od ich priezviska a polónium (Po) od miesta rodiska Marie Currie Sklodowskej.

Prvky s väčším protónovým číslom ako 92 sa nazývajú transurány. V periodickej tabuľke sa nachádzajú za uránom a všetky ich najskôr objavili v laboratóriu, niektoré neskôr aj v prírode.

Na ich objavovaní a skúmaní sa významne podielal aj Nobelový laureát a americký chemik Glenn Seaborg. Prvok 106 seaborgium (Sg) nesie jeho meno.

Zemské aj vesmírne

Seaborg prispel aj do kategórie prvkov, ktoré nesú názov inštitúcie či miesta objavu. V jeho prípade ide napríklad o berkélium (Bk) podľa kalifornského mesta Berkley a kalifornium (Cf) podľa Kalifornskej univerzity.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C464Q na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C464Q na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Čítajte ďalej

Ako by vyzeralo Grónsko, keby sa roztopil jeho ľadovec Foto

Teplé prúdy vplývajú na väčší počet ľadovcov, než vedci čakali.

Letecký pohľad na okraj ľadovej pokrývky Grónska.

Klávesové skratky pre Excel vám ušetria čas. Naučte sa ich

Prinášame prehľad najpoužívanejších skratiek pre tabuľkový program.

Našli ľudský prst aj mínometnú strelu. Ako vyzerá vnútro spaľovne odpadu? Foto

Boli sme sa pozrieť v OLO, kde končia tony smetí z našich domácností. A niekedy aj mŕtvola.

Pomocou ramena žeriavnik najprv premiešava a premiestňuje dovezený odpad. Predchádza tak možnému nahromadeniu jedného druhu odpadu na jednom mieste.

Umelá inteligencia sa sama naučila hrať šach a rozdrvila naše najlepšie počítače Video

Zo sto partií proti najlepšiemu počítaču neprehrala ani jednu.

Záhadné vesmírne mraky ukázali na najdetailnejšej mape

Našou galaxiou sa pohybujú neuveriteľnou rýchlosťou.

Vodíkové oblaky s vysokou rýchlosťou sa nachádzajú na okraji našej galaxie. V takzvanej galaktickej žiari.

Vybrali sme najlepšie technologické hračky pod stromček

Tlačiareň do vrecka, inteligentná váha alebo senzor kvality vzduchu. Darujte pod stromček technologickú drobnosť.