SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Amatérske výkony aj majstrovské výhry. Ako sa vyvíjala umelá inteligencia

Výskum v oblasti umelej inteligencie prešiel od nadšenia, cez veľké sklamania a nedostatok financií až k úspechom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: FOTOLIA)

Stroje, ktoré premýšľajú rovnako ako ľudia a možno aj lepšie. Umelá inteligencia fascinuje spisovateľov a vedeckých výskumníkov desaťročia. Ambiciózne plány o inteligentných strojoch však mnohokrát skončili sklamaním.

Robotické autá, hlasové asistentky či víťazstvá nad ľuďmi v hrách však teraz sci-fi príbehy približujú k realite. Prečítajte si ako, ako výskum umelej inteligencie prebiehal. 

Prečítajte si tiež: Stvorili sme stroj, ktorý sa nám vymkne spod kontroly? Čítajte 

1920

Karel Čapek vydal vedecko-fantastickú drámu R.U.R. : Rossumovi univerzálni roboti, v ktorej predstavil slovo robot. V knihe sa ponáša skôr na dnešné chápanie kyborgov alebo klonov.

Skryť Vypnúť reklamu

Čapek ich chcel pôvodne nazvať laboři. Na radu brata Josefa však použil slovo robot, ktoré na celom svete nahradilo dovtedy používané pojmy automat či android.

1942

Isaac Asimov prvýkrát predstavil Zákony robotiky - v poviedke Hra na naháňačku. Tieto zákony sú pravidlá, ktorými by sa mali roboty riadiť, aby sa neobrátili proti ľuďom.

Nemali by ublížiť človeku svojou činnosťou či nečinnosťou. Musia poslúchnuť príkazy človeka, ak sa nevylučujú s prvým bodom a musia chrániť sami seba pred poškodením, ak to nie je v rozpore s ostatnými zákonmi.

1950

Isaac Asimov vydal zbierku deviatich krátkych príbehov Ja, Robot, ktoré sa venujú téme ľudí, robotov a morálky. Slúžia tiež ako Asimova fiktívna história robotiky.

V rovnakom roku sformuloval Alan Turing takzvaný Turingov test, ktorý sa pokúša zodpovedať na otázku, či je nejaký stroj inteligentný. Je založený na textovej komunikácii medzi človekom a strojom, z ktorej hodnotiaca komisia zisťuje, kto z dvoch je stroj.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvýkrát počítač v teste uspel v roku 2014. O tom, že je živý, však dokázal presvedčiť len jednu osobu z troch.

1956

Pred konaním letnej konferencie na univerzite v Dartmouth sa prvýkrát použil pojem umelá inteligencia. Vytvoril ho mladý počítačový vedec John McCarthy, ktorý ho definoval ako „veda a technika výroby inteligentných strojov.“

1959

Vedci Marvin Minsky a John McCarthy založili Laboratórium umelej inteligencie na  Massachusettskej technickej univerzite a odštartovali tak výskum v tejto oblasti. Financovala ho vláda USA, ktorá verila, že umelá inteligencia im pomôže v studenej vojne.

1974 – začiatok 80. rokov

Prvá takzvaná „zima umelej inteligencie“ – obdobie zníženého financovania a záujmu o výskum umelej inteligencie po sérii sklamaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Popredný britský matematik Sir James Lighthill vtedy povedal, že stroje sú schopné len amatérskych výkonov v šachu. Podľa neho nikdy nezvládnu normálne uvažovanie či jednoduché úlohy, ako rozpoznávanie tváre.

1981

Za koniec „zimy“ mnohí považujú obdobie, keď si inžinieri začali  uvedomovať komerčnú hodnotu umelej inteligencie. Prvý úspešný program založený na umelej inteligencii R1 vykonával objednávky nových počítačových systémov pre firmu Digital Equipment Corporation.

1987 – 1993

Ukázalo sa, že expertné systémy ako R1 sú veľmi nákladné na údržbu, ťažké je ich aktualizovať, nedokážu sa učiť a sú veľmi krehké. Nastala preto druhá „zima umelej inteligencie."

1997

Šachový superpočítač Deep Blue od firmy IBM porazil človeka, vtedajšieho majstra Garryho Kasparova. Považuje sa to za prelomovú udalosť v dejinách šachu aj počítačov.

Skryť Vypnúť reklamu

2002

Firma iRobot vyvinula prvého komerčne úspešného robota pre domácnosť – autonómny vysávač.

2005

Futurista Ray Kurzwell predpovedal, že technologická singulairta, teda obdobie, keď stroje budú v inteligencii prevyšovať ľudí, nastane už v roku 2045.

2011

Počítačový systém Watson, ktorý dokáže odpovedať na zložité otázky, porazil v kvízovej televíznej hre Jeopardy! dvoch predchádzajúcich ľudských víťazov a vyhral milión dolárov.

V rovnakom roku firma Apple predstavila inteligentného osobného asistenta Siri pre model iPhone 4S.

Október 2015

Počítačový program AlphaGo od firmy Google prvýkrát porazil v hre Go človeka, majstra Európy Fan Huia.

Marec 2016

AlphaGo vyhral v hre Go 4:1 nad jedným z najlepších hráčov Li Se-dolom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Umelá inteligencia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Roboty
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili ďalších 1 254 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Areál voľného času Vojenský dvor
CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší Kollárov problém

Krajniak povedal, že za Kollárom do nemocnice nechodili žiadne mladé priateľky, ale výhradne "dámy v rokoch".

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Klik

Klik: Vianoce 2020, toto sú naše tipy na technologické darčeky

Sprievodca nakupovaním technologických darčekov.

Podcast Klik.
Tieň sondy Hajabusa 2 na povrchu asteroidu Ryugu.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.