Amatérske výkony aj majstrovské výhry. Ako sa vyvíjala umelá inteligencia

Výskum v oblasti umelej inteligencie prešiel od nadšenia, cez veľké sklamania a nedostatok financií až k úspechom.

Rozdiely medzi človekom a strojom sa vďaka vedeckému pokroku a rozvoju umelej inteligencie začnú zmenšovať.(Zdroj: FOTOLIA)

Stroje, ktoré premýšľajú rovnako ako ľudia a možno aj lepšie. Umelá inteligencia fascinuje spisovateľov a vedeckých výskumníkov desaťročia. Ambiciózne plány o inteligentných strojoch však mnohokrát skončili sklamaním.

Robotické autá, hlasové asistentky či víťazstvá nad ľuďmi v hrách však teraz sci-fi príbehy približujú k realite. Prečítajte si ako, ako výskum umelej inteligencie prebiehal. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Stvorili sme stroj, ktorý sa nám vymkne spod kontroly?

1920

Karel Čapek vydal vedecko-fantastickú drámu R.U.R. : Rossumovi univerzálni roboti, v ktorej predstavil slovo robot. V knihe sa ponáša skôr na dnešné chápanie kyborgov alebo klonov.

Čapek ich chcel pôvodne nazvať laboři. Na radu brata Josefa však použil slovo robot, ktoré na celom svete nahradilo dovtedy používané pojmy automat či android.

1942

Isaac Asimov prvýkrát predstavil Zákony robotiky - v poviedke Hra na naháňačku. Tieto zákony sú pravidlá, ktorými by sa mali roboty riadiť, aby sa neobrátili proti ľuďom.

Nemali by ublížiť človeku svojou činnosťou či nečinnosťou. Musia poslúchnuť príkazy človeka, ak sa nevylučujú s prvým bodom a musia chrániť sami seba pred poškodením, ak to nie je v rozpore s ostatnými zákonmi.

1950

Isaac Asimov vydal zbierku deviatich krátkych príbehov Ja, Robot, ktoré sa venujú téme ľudí, robotov a morálky. Slúžia tiež ako Asimova fiktívna história robotiky.

V rovnakom roku sformuloval Alan Turing takzvaný Turingov test, ktorý sa pokúša zodpovedať na otázku, či je nejaký stroj inteligentný. Je založený na textovej komunikácii medzi človekom a strojom, z ktorej hodnotiaca komisia zisťuje, kto z dvoch je stroj.

Prvýkrát počítač v teste uspel v roku 2014. O tom, že je živý, však dokázal presvedčiť len jednu osobu z troch.

1956

Pred konaním letnej konferencie na univerzite v Dartmouth sa prvýkrát použil pojem umelá inteligencia. Vytvoril ho mladý počítačový vedec John McCarthy, ktorý ho definoval ako „veda a technika výroby inteligentných strojov.“

1959

Vedci Marvin Minsky a John McCarthy založili Laboratórium umelej inteligencie na  Massachusettskej technickej univerzite a odštartovali tak výskum v tejto oblasti. Financovala ho vláda USA, ktorá verila, že umelá inteligencia im pomôže v studenej vojne.

1974 – začiatok 80. rokov

Prvá takzvaná „zima umelej inteligencie“ – obdobie zníženého financovania a záujmu o výskum umelej inteligencie po sérii sklamaní.

Popredný britský matematik Sir James Lighthill vtedy povedal, že stroje sú schopné len amatérskych výkonov v šachu. Podľa neho nikdy nezvládnu normálne uvažovanie či jednoduché úlohy, ako rozpoznávanie tváre.

1981

Za koniec „zimy“ mnohí považujú obdobie, keď si inžinieri začali  uvedomovať komerčnú hodnotu umelej inteligencie. Prvý úspešný program založený na umelej inteligencii R1 vykonával objednávky nových počítačových systémov pre firmu Digital Equipment Corporation.

1987 – 1993

Ukázalo sa, že expertné systémy ako R1 sú veľmi nákladné na údržbu, ťažké je ich aktualizovať, nedokážu sa učiť a sú veľmi krehké. Nastala preto druhá „zima umelej inteligencie."

1997

Šachový superpočítač Deep Blue od firmy IBM porazil človeka, vtedajšieho majstra Garryho Kasparova. Považuje sa to za prelomovú udalosť v dejinách šachu aj počítačov.

2002

Firma iRobot vyvinula prvého komerčne úspešného robota pre domácnosť – autonómny vysávač.

2005

Futurista Ray Kurzwell predpovedal, že technologická singulairta, teda obdobie, keď stroje budú v inteligencii prevyšovať ľudí, nastane už v roku 2045.

2011

Počítačový systém Watson, ktorý dokáže odpovedať na zložité otázky, porazil v kvízovej televíznej hre Jeopardy! dvoch predchádzajúcich ľudských víťazov a vyhral milión dolárov.

V rovnakom roku firma Apple predstavila inteligentného osobného asistenta Siri pre model iPhone 4S.

Október 2015

Počítačový program AlphaGo od firmy Google prvýkrát porazil v hre Go človeka, majstra Európy Fan Huia.

Marec 2016

AlphaGo vyhral v hre Go 4:1 nad jedným z najlepších hráčov Li Se-dolom.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 160
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 926
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 970
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 347
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 947
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 894
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 404
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 600
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 880
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 685

Téma: Nástup umelej inteligencie


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

Slovák vymyslel klávesnicu na písanie vo virtuálnej realite

PunchKeyboard nenaruší zážitok z virtuálneho prostredia pri zadávaní textu.

Je vám naponáhlo? Appka prezradí, kde je najbližší voľný záchod

Japoncom sa už nestane, že kým stoja v rade na WC, iné kabínky v dosahu chôdze sú prázdne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop