Amatérske výkony aj majstrovské výhry. Ako sa vyvíjala umelá inteligencia

Výskum v oblasti umelej inteligencie prešiel od nadšenia, cez veľké sklamania a nedostatok financií až k úspechom.

Rozdiely medzi človekom a strojom sa vďaka vedeckému pokroku a rozvoju umelej inteligencie začnú zmenšovať.(Zdroj: FOTOLIA)

Stroje, ktoré premýšľajú rovnako ako ľudia a možno aj lepšie. Umelá inteligencia fascinuje spisovateľov a vedeckých výskumníkov desaťročia. Ambiciózne plány o inteligentných strojoch však mnohokrát skončili sklamaním.

Robotické autá, hlasové asistentky či víťazstvá nad ľuďmi v hrách však teraz sci-fi príbehy približujú k realite. Prečítajte si ako, ako výskum umelej inteligencie prebiehal. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Stvorili sme stroj, ktorý sa nám vymkne spod kontroly?

1920

Karel Čapek vydal vedecko-fantastickú drámu R.U.R. : Rossumovi univerzálni roboti, v ktorej predstavil slovo robot. V knihe sa ponáša skôr na dnešné chápanie kyborgov alebo klonov.

Čapek ich chcel pôvodne nazvať laboři. Na radu brata Josefa však použil slovo robot, ktoré na celom svete nahradilo dovtedy používané pojmy automat či android.

1942

Isaac Asimov prvýkrát predstavil Zákony robotiky - v poviedke Hra na naháňačku. Tieto zákony sú pravidlá, ktorými by sa mali roboty riadiť, aby sa neobrátili proti ľuďom.

Nemali by ublížiť človeku svojou činnosťou či nečinnosťou. Musia poslúchnuť príkazy človeka, ak sa nevylučujú s prvým bodom a musia chrániť sami seba pred poškodením, ak to nie je v rozpore s ostatnými zákonmi.

1950

Isaac Asimov vydal zbierku deviatich krátkych príbehov Ja, Robot, ktoré sa venujú téme ľudí, robotov a morálky. Slúžia tiež ako Asimova fiktívna história robotiky.

V rovnakom roku sformuloval Alan Turing takzvaný Turingov test, ktorý sa pokúša zodpovedať na otázku, či je nejaký stroj inteligentný. Je založený na textovej komunikácii medzi človekom a strojom, z ktorej hodnotiaca komisia zisťuje, kto z dvoch je stroj.

Prvýkrát počítač v teste uspel v roku 2014. O tom, že je živý, však dokázal presvedčiť len jednu osobu z troch.

1956

Pred konaním letnej konferencie na univerzite v Dartmouth sa prvýkrát použil pojem umelá inteligencia. Vytvoril ho mladý počítačový vedec John McCarthy, ktorý ho definoval ako „veda a technika výroby inteligentných strojov.“

1959

Vedci Marvin Minsky a John McCarthy založili Laboratórium umelej inteligencie na  Massachusettskej technickej univerzite a odštartovali tak výskum v tejto oblasti. Financovala ho vláda USA, ktorá verila, že umelá inteligencia im pomôže v studenej vojne.

1974 – začiatok 80. rokov

Prvá takzvaná „zima umelej inteligencie“ – obdobie zníženého financovania a záujmu o výskum umelej inteligencie po sérii sklamaní.

Popredný britský matematik Sir James Lighthill vtedy povedal, že stroje sú schopné len amatérskych výkonov v šachu. Podľa neho nikdy nezvládnu normálne uvažovanie či jednoduché úlohy, ako rozpoznávanie tváre.

1981

Za koniec „zimy“ mnohí považujú obdobie, keď si inžinieri začali  uvedomovať komerčnú hodnotu umelej inteligencie. Prvý úspešný program založený na umelej inteligencii R1 vykonával objednávky nových počítačových systémov pre firmu Digital Equipment Corporation.

1987 – 1993

Ukázalo sa, že expertné systémy ako R1 sú veľmi nákladné na údržbu, ťažké je ich aktualizovať, nedokážu sa učiť a sú veľmi krehké. Nastala preto druhá „zima umelej inteligencie."

1997

Šachový superpočítač Deep Blue od firmy IBM porazil človeka, vtedajšieho majstra Garryho Kasparova. Považuje sa to za prelomovú udalosť v dejinách šachu aj počítačov.

2002

Firma iRobot vyvinula prvého komerčne úspešného robota pre domácnosť – autonómny vysávač.

2005

Futurista Ray Kurzwell predpovedal, že technologická singulairta, teda obdobie, keď stroje budú v inteligencii prevyšovať ľudí, nastane už v roku 2045.

2011

Počítačový systém Watson, ktorý dokáže odpovedať na zložité otázky, porazil v kvízovej televíznej hre Jeopardy! dvoch predchádzajúcich ľudských víťazov a vyhral milión dolárov.

V rovnakom roku firma Apple predstavila inteligentného osobného asistenta Siri pre model iPhone 4S.

Október 2015

Počítačový program AlphaGo od firmy Google prvýkrát porazil v hre Go človeka, majstra Európy Fan Huia.

Marec 2016

AlphaGo vyhral v hre Go 4:1 nad jedným z najlepších hráčov Li Se-dolom.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  2. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  3. Dom od ES - bolo to fajn
  4. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  5. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  6. Obnova kaštieľa v Malinove
  7. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  8. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  9. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  10. Nové bývanie bez murovania
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 518
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 279
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 379
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 602
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 347
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 271
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 762
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 492
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 129
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 965

Téma: Nástup umelej inteligencie


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

KOMENTÁRE

Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

Neprehliadnite tiež

Samsung ukázal novinku Galaxy S8, chce byť opäť jednotka

Spoločnosť dúfa, že po debakli Note 7 opäť získa imidž výrobcu spoľahlivých mobilov.

Nový výskum otvára cestu k veľkovýrobe umelej krvi

Biotechnológia nesmrteľných kmeňových buniek by mohla zachrániť život pacientom so zriedkavým typom krvi.

SME Naživo: Ako môže IT zlepšiť spoločnosť?

Ako môžu dáta z komerčných firiem zlepšiť fungovanie služieb z verejného sektora? Pozrite si debatu v rámci podujatia Night of Chances so šéfmi IT firiem.

V USA bude môcť poskytovateľ internetu predať históriu návštev zákazníka

Vedieť aké sú návyky zákazníkov je kľúčové pre ich pochopenie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop