SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Technologické firmy v najbližších týždňoch predstavia novú úroveň šifrovania svojich služieb. Hoci sú dáta prenášané internetom v relatívnom bezpečí, dostanú sa pod ochranu modernejších a prepracovanejších technológií.
Vyplýva to z informácií, ktoré zo zákulisných zdrojov získal magazín Digital Trends. Kým sa FBI sporí s firmou Apple a chystá sa prostredníctvom špecializovaného súdu požiadať o zdrojové kódy operačného systému iOS, ostatné firmy pritvrdzujú v politike súkromia.
Dosiaľ vyslovili iba podporu. Teraz však aktívne pristupujú k silnejším šifrám. Facebook, ktorý prevádzkuje komunikačné platformy WhatsApp a Facebook Messenger sa zameriava na šifrovanú skupinovú komunikáciu a telefonovanie. Chce vytvoriť štít, ktorý by odolával technológiám špehovania vládnymi agentúrami.
Podobné aktivity rieši aj Snapchat, aby zotrval medzi veľkými hráčmi. Google bol dlhšiu dobu ticho. Keď v roku 2014 predstavil doplnok prehliadača Chrome s názvom End-to-End pre šifrovanie e-mailov na celej trase od odosielateľa k prijímateľovi, akosi utíchol a technológia tak trochu zapadala prachom.
Teraz sa chystá na jej využitie vo svojom produktovom porfóliu, pokiaľ to bude možné uskutočniť. Vývojári vyhodnocujú možnosti, aby zvýšili ochranu súkromia používateľov.
Celý ruch o digitálnom súkromí sa začal riešiť v čase, keď Snowden poukázal na praktiky plošného špehovania internetu vládnymi agentúrami. Firmy, ktoré sa spoliehali na etické normy a šifry stavali len proti hackerom začali meniť svoju vývojársku politiku. Začali chrániť čo sa dá – od dátových kanálov medzi používateľom a serverom, až po komunikáciu medzi servermi samotnými.