SHENZEN, BRATISLAVA. Čína začala s experimentálnym čipovaním automobilov, aby získala podrobný prehľad o cestnej premávke. V pilotnom projekte dostalo nové identifikačné čipy 200-tisíc vozidiel, ktoré jazdia v štátnych službách.
Čipy bezdrôtovo vysielajú svoj identifikátor, aby ho mohli zachytiť kontrolné body v prepravnej infraštruktúre. Na začiatok jazdí v novom režime osem typov vozidiel, vrátane ťažkých nákladných automobilov, školských autobusov či vozidiel prepravujúcich nebezpečné materiály.
Ochrana súkromia?
Monitorovací systém zobrazuje pohyb vozidiel a vyťaženie jednotlivých úsekov ciest. Úrady očakávajú, že sa im vďaka novým informáciám podarí upraviť cestnú premávku tak, aby bola čo najefektívnejšia.
Ak sa prvá várka čipov osvedčí, nasledovať by mohli ďalšie kategórie vozidiel - vrátane súkromných.
Región v okolí Šen-čenu sa pravidelne stáva testovacím miestom na nové pravidlá a technológie, ktoré sa neskôr v krajine nasadzujú celoplošne.
Kým niektorí analytici podľa agentúry Reuters vidia v tomto prístupe prvú cestičku k zdokonaleniu prevádzky autonómnych vozidiel, ochrancovia súkromia sa obávajú, že Čína bude až priveľmi dôsledná v nazeraní do súkromia tak, ako sa to deje na internete.
Menej nehôd
Dopravné smart aplikácie by mohli vďaka aktuálnym informáciám usmerňovať prevádzku a dynamicky meniť pravidlá tak, aby bol z preplnenej dopravnej infraštruktúry čo najväčší osoh.
Hovorí sa aj o potlačení kriminality a obmedzení používania falošných identifikačných značiek na autách.
Automobilky tiež uvažujú o systémoch, ktoré by do cestnej prevádzky vniesli komunikáciu medzi jednotlivými vozidlami a prepravnými systémami.
Mohli by minimalizovať riziká reťazových dopravných nehôd či potláčať zápchy lepším smerovaním dopravy.