SEATLE, BRATISLAVA. Dve desiatky veľkých nákladných Boeingov 767 si zajednal do svojich služieb Amazon. Novou prepravnou kapacitou chce zaistiť, aby na domácej pôde stíhal vybavovať objednávky zákazníkov v priebehu jedného či dvoch dní.
Kým doteraz sa firma spoliehala výhradne na služby špedičných firiem, dlhodobo sa hovorí o tom, že chce na svoje plecia postupne prevziať ich logistické bremeno. Firma by tak mohla mať pod kontrolou celý obchod od naskladnenia až do finálneho doručenia.
Amazon podľa magazínu Business Insider patrí medzi najväčších svetových predajcov s najširším sortimentom a od konkurentov sa snaží odlíšiť rozsahom svojich služieb a rýchlosťou dodávok. Dáva preto zmysel, aby firma prekročila hranice svojho doterajšieho pôsobenia a zastrešila i logistiku samotnú.
Pre začiatok sa črtá iba chrbticová sieť, postupne sa však môže rozvetvovať. Amazon používa pokrokové služby aj vo svojich skladoch, kde roboti manipulujú s naloženými regálmi, aby uľahčili pohyb tovaru k baliacim pultom. Firma intenzívne pracuje aj na vývoji dronov, ktoré sú otáznym medzníkom v špedičných službách.
UPS má pod svojim patronátom letku 240 veľkých prepravných lietadiel, FedEx približne 370. Dvadsať nových lietadiel výrazne trhom nezatrasie, špedičné spoločnosti sa preto nemusia obávať, že by zo dňa na deň prišli o významný objem zákaziek. Zatiaľ Amazon buduje iba doplnok, ktorý posilní existujúcu prepravnú infraštruktúru.