Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Centrum našej Galaxie je ešte záhadnejšie

Japonskí vedci prišli s výskumom, podľa ktorého sa o centrum Galaxie uchádza ďalšia čierna diera.

Zdrojom prvých pozorovaných gravitačných vĺn bolo spojenie dvoch čiernych dier. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

K eď sa vo vesmíre nejaký objekt správa čudne, hľadajte za tým vplyv skrytej hmoty alebo energie. Keď sa však ten istý objekt správa extrémne, hľadajte za tým čiernu dieru.

Touto myšlienkou sa riadili aj vedci z astronomického tímu, ktorý viedol Tomoharu Oka, profesor Univerzity Keio v Japonsku.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Na začiatku bol plyn

Všetko sa začalo objavom plynového oblaku vzdialeného 200 svetelných rokov od stredu Galaxie.

Rôzne oblaky plynu krúžiace v rámci Mliečnej dráhy alebo pri jej okraji nebývajú ničím zvláštne. Podľa astronómov sa jedná o bežný jav, s pomocou ktorého Galaxia recykluje plyn a premiestňuje hviezdne pôrodnice na nové miesta.

Správanie novonájdeného oblaku však astronómov prekvapilo. Jeho jednotlivé časti sa oproti galaktickým zvyklostiam pohybujú rýchlosťami s extrémnymi odchýlkami. Tento objav majú vedci podložený použitím naozaj špičkovej techniky.

Plyn, samozrejme, nie je v normálnom svetle vidieť, preto výskumníci použili dva nezávislé rádioteleskopy: japonský Nobeyama s priemerom 45 metrov a desaťmetrový teleskop ASTE (Atacama Submillimeter Telescope Experiment) v severnom Čile. Oba teleskopy prevádzkuje Národné japonské astronomické observatórium.

Detailné a  opakované pozorovania oblaku ukázali, že má eliptický tvar a skladá sa z dvoch hlavných zložiek. Prvá, menšia časť má veľmi široké rozpätie rýchlostí jednotlivých častí, dosahujúce až sto kilometrov za sekundu. Druhá zložka, ktorá sa rozprestiera do dĺžky 10 svetelných rokov má rozptyl rýchlostí nižší. Čím je to spôsobené?

Vedci si pomohli pozorovaním v ďalších oblastiach spektra: röntgenovým a infračerveným, no ani potom nezistili vnútri oblaku nijakú anomáliu, ktorá by problém vysvetľovala.

Nenašli ani iný kompaktný objekt, ktorý by mohol vnášať „zmätky“ do spôsobu, akým sa oblak pohybuje. Nijaký prísun lokálnej energie, nijaký výbuch masívnej hviezdy typu vysokoenergetickej supernovy.

Na konci je tma

Astronómom nezostávalo nič iné ako nakŕmiť počítač údajmi a požiadať ho, aby skúsil nájsť riešenie s použitím matematiky.

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.

Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.

Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.

Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.