Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky

Astronómovia objavili doteraz najvzdialenejšiu galaxiu

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: PIXABAY/CC)

BALTIMORE. Astronómovia objavili pomocou Hubblovho vesmírneho teleskopu (HST) doteraz najvzdialenejšiu galaxiu.

Svetlo z nej dorazí k Zemi až za 13,4 miliardy svetelných rokov, oznámil vo štvrtok Space Telescope Science Institute (STScI) sídliaci v americkom meste Baltimore.

Galaxia s katalógovým číslom GN-z11 je tak o 200 miliónov svetelných rokov vzdialenejšia ako predchádzajúci rekordman. Svetelný rok je vzdialenosť, ktorú svetlo prekoná za jeden pozemský rok. Vek vesmíru sa odhaduje na 13,8 miliardy rokov.

Podľa Pascala Oescha z Yale University vedci nepredpokladali, že pomocou HST nahliadnu až tak ďaleko do minulosti vesmíru.

Galaxiu GN-z11 vidíme totiž v momente, keď mal vesmír iba 400 miliónov rokov, teda tri percentá svojho súčasného veku. Teleskop navyše pomohol presnej určiť jej vzdialenosť, ktorá sa predtým len odhadovala.

Galaxia GN-z11 je 25-krát menšia ako naša domovská galaxia, Mliečna dráha, napriek tomu je prekvapivo jasná. Hoci obsahuje len jedno percento hviezd Mliečnej dráhy, vznikajú tam 20-krát rýchlejšie.

Astronómia, Galaxie

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 306-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 7 075 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

Roman Szegedi na Bali

Roman Szegedi lietal pre veľkého dopravcu.

27. feb
Tomasz Komenda nemal nikdy problémy so zákonom, nikdy neplatil ani len pokutu za jazdu načierno. Za stratené roky vo väzení mu nedávno súd prisúdil odškodné od štátu asi tri milióny eur.

Justičný omyl, ktorý pobúril Poľsko.

26. feb

Očkovacia stratégia je dielo skazy

Strhla sa klasická východoeurópska lobovačka.

Objavený koč sa využíval k obradom.

Ide o prvý nález tohto druhu v oblasti Pompejí.

27. feb
Od Antarktídy odtrhol veľký ľadovec.

Ľadovec pravdepodobne odpláva z kontinentu alebo narazí na plytčinu.