Budúcnosť po roku 2250: ľudia nebudú mať telá, Mars ozelenie

Projekt Future Timeline sa pokúša odhadnúť vývoj vesmíru hlboko do budúcnosti.

Ilustračné foto.(Zdroj: FOTOLIA)

Spoznávame Pluto, chystáme sa hľadať život na mesiacoch plynných obrov a vyslať ľudskú posádku na Mars. Napriek množstvu pokrokov sa však ľudstvo stále sústredí na dianie na našej rodnej planéte. V budúcnosti to prestane platiť.

Ako bude svet vyzerať, snaží sa ukázať projekt Future Timeline. Budúcnosť predpovedá na základe analýz výskumov a očakávaných pokrokov vo vede a medicíne.

Vesmír by sa mal stať turistickou destináciou už v 22. storočí, začneme osídľovať Mars a postupne aj využívať možnosti medzihviezdneho cestovania. V tomto čase však osud Zeme nebude v rukách ľudí - ako ich poznáme dnes.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: 2050, 2100 a 2200: Predpovedali, ako bude vyzerať svet budúcnosti

23. storočie a telo ako prežitok

Jedlo a energia takmer zadarmo. V súčasnosti to znie ako utópia, začiatkom 23. storočia to môže byť štandard väčšiny krajín. Technologický pokrok ľudstvu zabezpečí dostatok surovín a odstráni choroby a vojny.

Tradičné povolania budú plne automatizované a množstvo ďalších zvládnu umelé inteligencie. Všetky celosvetové záležitosti bude spravovať sieť miliárd inteligentných anorganických myslí.

Ľudia už nemusia pracovať a môžu sa venovať výhradne záľubám a zábave. Nemusia sa však ani fyzicky stretávať, pretože sa môžu plnohodnotne socializovať vo virtuálnom prostredí. Nová podoba internetu mnohým nahradí reálny svet.

Približne od roku 2220 sa prežitkom stane aj naša telesná schránka. Myseľ si totiž budeme vedieť nahrať do umelých tiel aj zvierat. Vďaka genetickým a kybernetickým pokrokom si vyskúšame život rôznych mytologických bytostí – napríklad morskej víly.

Práve modifikovaní ľudia budú pilotovať vesmírne lode poháňané antihmotou. Rýchlosťou takmer na úrovni svetla získame možnosť hlbšie preskúmať naše kozmické okolie.

V tom čase už budeme využívať všetky dostupné zdroje energie našej planéty. Znamená to, že v roku 2250 dosiahne ľudstvo prvý stupeň Kardašovovej stupnice. Technológie na obežnej dráhe, ktorými čerpáme slnečnú energiu, nám dajú moc ovládať počasie – napríklad pršať bude vtedy, keď bude na danom mieste sucho.

Ľudstvo zároveň získa prostriedky a motiváciu rozšíriť svoje pôsobenie v slnečnej sústave aj mimo nej. Okrem miliónov mesačných obyvateľov budeme mať do konca storočia sídla na Merkúre, Venuši aj Marse. Ku koncu storočia budeme získavať zdroje z plynných obrov a ich mesiacov.

Komplexne zmapujeme Kuiperov pás aj Oortov oblak a začneme osídľovať susedné hviezdne systémy, vrátane Alpha Centauri.

24. – 101. storočie

Kolonizátori na Marse sa časom rozdelia na dve skupiny: červení budú chcieť, aby Mars zostal v rovnakej podobe ako pri osídľovaní. Zelení však pustú červenú planétu zmenia na pohostinné prostredie.

Potrvá to síce dvesto rokov, no nakoniec sa im v polovici tohto milénia podarí vytvoriť druhú Zem. Presunom obežnej dráhy bližšie k obývateľnej zóne nášho Slnka sa podobný výsledok podarí dosiahnuť o dvesto rokov neskôr aj na Venuši.

Medzi týmito dvoma kozmickými zmenami sa na Zemi konečne rozložila väčšina plastového odpadu z 20. a 21. storočia.

Začiatkom nového milénia sa budú biologickí ľudia dožívať viac ako 120 rokov. Svalnatí a v priemere vyše dvojmetroví jedinci budú napriek tomu menšinou. Väčšina ľudí využije genetické inžinierstvo a možnosti biotechnológie, aby dosiahli takzvanú praktickú nesmrteľnosť, čiže môžu zomrieť iba neprirodzenou cestou.

Materiál z pásma planétok, Kuiperovho pása a Oortovho mraku medzičasom využijeme na stavbu obrovskej Dysonovej sféry. Polomer najväčšej stavby na svete bude siahať od Slnka až za obežnú dráhu Jupitera a umožní nám využívať všetku energiu našej hviezdy.

V roku 3100 sa tak ľudstvo stáva civilizáciou typu II na Karadašovovej stupnici.

Temné obdobie

Po roku 10 000 dominujú predpovediam udalosti kozmických rozmerov a zodpovedajú im aj časové rozmedzia.

Niekedy v najbližších 5 000 rokoch vybuchne hviezda Eta Carinae a následná hypernova spôsobí masové vymieranie na viacerých planétach v našej časti galaxie. Súhvezdia, ktoré vidíme dnes, sa už v roku 200 000 nebudú dať rozpoznať.

Do roku milión už nemá Homo sapiens ako druh žiadny vplyv na vesmírne dianie, do roku 6 800 000 zmizne aj všetko DNA 21. storočia.

O milión rokov neskôr roztrhne gravitácia Marsu jeho mesiac Phobos a o ďalších približne 92 miliónov rokov príde Saturn o svoje prstence.

Na Zemi sa v roku 50 000 000 Afrika spojí s Európou a vytvorí nové pohorie podobnej výšky ako Himaláje. O dvesto miliónov rokov neskôr začne vznikať na našej planéte superkontinent.

V nepredstaviteľných časových horizontoch zažije vesmír presúvanie a preskupovanie galaxií, postupný zánik hviezd až nastane temné obdobie vesmíru.

Pri týchto predpovediach netreba zabúdať, že sa pohybujú na hranici vedeckej fantastiky a netreba ich brať za dané. Stačí jeden nečakaný prevratný objav alebo vynález a všetko bude inak.

1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 19 017
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 939
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 996
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 134
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 461
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 000
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 982
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 743
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 611
  10. Slováci triedia lepšie 1 212

Téma: Astronómia

Článok je zaradený aj do ďalších tém Venuša, Vesmír

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

V Štokholme slávnostne odovzdali Nobelove ceny

Vyznamenaní získavajú okrem medaily a diplomu aj finančnú odmenu.

V egyptskom Luxore objavili ďalšie hrobky významných hodnostárov Novej ríše

V hrobkách sa našli múmie, pohrebné pečate, sochy, hlinené nádoby i pestrofarebné nápisy.

Ako sa recykluje odpad v Nórsku a čo sa z toho môžeme naučiť

Skládkovanie v Nórsku už takmer nepoznajú.

Našli ľudský prst aj mínometnú strelu. Ako vyzerá vnútro spaľovne odpadu?

Boli sme sa pozrieť v OLO, kde končia tony smetí z našich domácností. A niekedy aj mŕtvola.