Prečo máme v hlave IKEA efekt: ako z nás mozog robí hlupákov

Vzdialenosti sa nám zdajú väčšie či menšie podľa našich schopností, veríme tomu, čomu už veríme. Naše mozgy produkujú množstvo bludov.

Ilustračné foto. (Zdroj: FOTOLIA)

U miestnite na stôl malý bod, trebárs bodku na papieri. Posaďte k takémuto stolu človeka a spýtajte sa ho, ako ďaleko sa drobný bod nachádza. Čo myslíte, čo vám odpovie?

Intuitívna odpoveď znie, že záleží iba na vzdialenosti. Tá správna však dodá, že takmer rovnako záleží aj od toho, či váš dobrovoľník na bod dočiahne.

Jednoducho, ak je bodka v dosahu (a to platí aj v prípade, že umožníte používať nejakú pomôcku, trebárs pravítko), ľudia zvyknú vzdialenosť podceňovať. Naopak, ak sa nachádza mimo dosahu, bude sa vzdialenosť zdať väčšia.

Tento klasický experiment Jessicy Wittovej z polovice minulého desaťročia podľa magazínu Science ukazuje, ako naozaj fungujú naše mozgy. Že sú to síce celkom šikovné rozhodovacie stroje v našich hlavách – ale zároveň i stroje, ktoré nás systematicky klamú, podvádzajú a robia z nás tak trochu hlupákov.

Potvrdzujúce skreslenie a IKEA

O klamstvách našich mozgov vieme oddávna. S takýmito tendenciami pracovali doboví politici a rečníci azda už od okamihu, keď vôbec môžeme o rečnení a politike hovoriť.

Nutkanie hľadať kauzálne príčiny za akýmikoľvek udalosťami a pridávať im ľudské vlastnosti zneužívali kňazi a šamani od okamihu, keď vznikol človek. A už antickí rečníci a politici poznali rétorické a presvedčovacie klamy, ktoré im pomáhali manipulovať davom.

Označenie kognitívny bias a systematickú prácu s týmito klamami mozgov však priniesli vedci až začiatkom sedemdesiatych rokov.

Amos Tversky a Daniel Kahneman si všimli, že ľudia nedokážu dobre pracovať s veľkými číslami a... dnes poznáme desiatky podobných mentálnych skreslení. Niektoré vyplývajú z používania jazyka a jeho štruktúr, iné sú evolučne vkódované do našich mozgov, ďalšie sú dané spoločnosťou. A časom sa vyvíjajú – alebo aspoň ich mená.

Pred piatimi rokmi Michael I. Norton, Daniel Mochon a Dan Ariely podľa štúdie v magazíne Journal of Consumer Psychology zistili, že v našej spoločnosti existuje akýsi „efekt IKEA“.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Článok je zaradený aj do ďalších tém Chyby myslenia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

KOMENTÁRE

Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

Neprehliadnite tiež

Samsung ukázal novinku Galaxy S8, chce byť opäť jednotka

Spoločnosť dúfa, že po debakli Note 7 opäť získa imidž výrobcu spoľahlivých mobilov.

Nový výskum otvára cestu k veľkovýrobe umelej krvi

Biotechnológia nesmrteľných kmeňových buniek by mohla zachrániť život pacientom so zriedkavým typom krvi.

SME Naživo: Ako môže IT zlepšiť spoločnosť?

Ako môžu dáta z komerčných firiem zlepšiť fungovanie služieb z verejného sektora? Pozrite si debatu v rámci podujatia Night of Chances so šéfmi IT firiem.

V USA bude môcť poskytovateľ internetu predať históriu návštev zákazníka

Vedieť aké sú návyky zákazníkov je kľúčové pre ich pochopenie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop