MENLO PARK, BRATISLAVA. Stačí zalistovať stránkami ktoréhokoľvek atlasu a máte predstavu o tom, kde žijú ľudia. Facebook však pracuje na podrobnej mape, ktorá mu pomôže pri expanzii na nové trhy.
Superpočítače technologickej spoločnosti prechádzajú miliónmi leteckých a satelitných fotografií, aby pomocou prvkov umelej inteligencie a učiacich sa algoritmov označili všetky objekty, ktoré vznikli ľudskou činnosťou.
Expertné systémy tak prezerajú detail za detailom, aby vyznačili každý dom, prístrešok a chatrč, ktorej kontúry sa rysujú pri pohľade z vtáčej perspektívy.
Projekt, ktorému sa podľa magazínu The Verge venuje Facebook, skúma dvadsať krajín sveta s rozlohou 21,6 miliónov štvorcových kilometrov. Len samotné dáta tvoria asi 350 terabajtov.
Facebook verí, že ak sa mu podarí zmapovať plochu, na ktorej žije desať percent ľudstva bez prístupu k internetu, dokáže navrhnúť technológie, pomocou ktorých môže zabezpečiť potrebnú konektivitu.
Firma tiež pracuje na vývoji dronov, ktoré budú lacnejšou alternatívou k budovaniu pevných sietí.
Technologické firmy totiž súperia o nové trhy, ktoré sú nádejou na ďalší rast. Bez ohľadu na to, či ide o Google, Facebook, alebo iných hráčov na trhu, prvenstvo pri vstupe do nerozvinutých končín sveta je kľúčové.
V nejednej krajine sa tak Facebook môže stať synonymom pre internet - ľudia jednoducho nemali šancu uvidieť ostatné služby. To je dôvod, prečo zasiahla India a takýto prístup Facebooku v krajine zakázala.