Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Stroj na cukrovú vatu pomôže vyrábať umelé orgány

Púťová atrakcia dokáže vyrobiť vlákna, ktoré sú podobné malým cievam v ľudskom tele.

Vlákna podobné vlásočniciam vyrábajú vedci v hračkárskom stroji.Vlákna podobné vlásočniciam vyrábajú vedci v hračkárskom stroji. (Zdroj: Youtube/Vanderbilt University)

BRATISLAVA. Stroje na výrobu cukrovej vaty poznáme najmä z putovných kolotočov a zábav. Je však možné, že o niekoľko rokov sa bude väčšina z nich nachádzať vo vedeckých laboratóriách. A nebude to preto, že vedci majú radi sladkosti.

Tím vedcov z Vanderbiltovej univerzity totiž objavil spôsob, ako sa dá takýto stroj využiť pri tvorbe umelých vlákien a orgánov. Svoju novú metódu predstavili v štúdii uverejnenej v žurnáli Advanced Healthcare Materials.

Bunky miesto cukru

„Niektorí ľudia z oboru si myslia, že tento prístup je trochu bláznivý,“ povedal v tlačovej správe univerzity vedúci výskumu Leon Bellan.

„Ale teraz sme ukázali, že môžeme túto jednoduchú techniku použiť na výrobu sietí, ktoré napodobňujú trojrozmerný vlásnočnicový systém v ľudskom tele. Všeobecne platí, že nie je ťažké vyrobiť dvojrozmerné siete, pridanie tretieho rozmeru je však omnoho ťažšie"

Normálne stroje na výrobu cukrovej vaty roztápajú cukor, tlačia ho von cez malé dierky v krútiacej sa centrifúge, kde znovu stuhnú do vlákien. Tieto vlákna sa svojím tvarom podobajú na vlásnočnice, ktoré ľudské telo využíva na prenos živín.

Doteraz sa vedci snažili vlásnočnice umelo vytvoriť pomocou elektrostatického zvlákňovania. Táto metóda však bola pomalá, neefektívna a vzniknuté vlákna boli príliš veľké - až desaťkrát viac ako vlásočnice v ľudskom tele, vysvetľuje portál Co.Design.

Hračkárske orgány

Výskumníci používali k výrobe vlákien lacný hračkársky stroj na cukrovú vatu, ktorý kúpil za štyridsať dolárov. Do stroja naliali polymérový roztok s ľudský bunkami a enzýmom transglutaminázy, ktorému sa v potravinárskom priemysle hovorí aj ľudské lepidlo.

Výsledný materiál, ktorý sa cukrovej vate podobá len svojou štruktúrou, potom zaliali hydrogélom. Po tom, čo hydrogél vychladol, dokázali vedci zmeniť pH a vlákna sa tak rozpustili.

Po rozpustených vláknach zostali kanáliky, podobné vlásočniciam, ktoré majú slúžiť na vyživovanie umelých orgánov. Kanáliky napustili kyslíkom a ďalšími živinami potrebnými na prežitie. Keď po týždni svoj experiment skontrolovali, zistili, že až deväťdesiat percent buniek je stále nažive, informuje portál Popular Science.

Vedci dúfajú, že v ďalších štúdiách sa im podarí otestovať túto techniku aj s inými typmi buniek, ktoré im pomôžu vytvoriť tkanivá podobné tým v orgánoch ľudského tela.

DOI: 10.1002/adhm.201500792

Téma: Cievny systém

Bunky

Prípady na Orave

Na Orave sa celoplošne testuje, aby sa zistilo koľko nezistených prípadov sa tam aktuálne nachádza.

Testovanie poslancov.
Mimoriadne Dobré ráno

Mimoriadny podcast: Môžem ísť od soboty na prechádzku?

Ako sa sprísňujú na Slovensku pravidlá.

Nový český minister zdravotníctva Roman Prymula.

Prinútiť pandy k páreniu v zajatí je ťažké.

NASA sa dotkla asteroidu, odobrala vzorky

Čo nové sa udialo vo vede.

Podcast Pravidelná dávka

Čo nám priniesli antibiotiká a ako ich nahradíme?

O minulosti, súčasnosti a budúcnosti antibiotík.

Kanadsko-americký bývalý iluzionista James Randi, ktorý podstatnú časť kariéry strávil vyvracaním tvrdení o nadprirodzene, zomrel vo veku 92 rokov.