SME

Doom 3: Resurrection of Evil - datadisk plný strachu

Ešte ste nemali dosť? Strach, temno a nervy napnuté na prasknutie sú trademarkom série novodobého Dooma. Ak vám práve toto robí dobre, Resurrection of Evil bude pre vás opäť ako stvorený.

Všetci fanúšikovia preslávenej trilógie sa konečne dočkali svojho vytúženého prídavku v podobe datadisku, svojím príbehom voľne nadväzujúcim na tretí diel. Ten sa stal pomerne spornou záležitosťou – časť hráčov na neho nedá dopustiť, opačný tábor naopak nenašiel jedno pekné slovo, ktoré by mu priradil. Aby som sa priznal, osobne sa priraďujem k tej prvej skupine mysliac si, že Doom 3 obohatil môj život o kopu strachu, stresu a zážitkov z niekedy naozaj pôsobivej grafiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To všetko si ale vychutnáte až na patrične nadupanej zostave vrátaní slušného monitora, takže sa ani veľmi nečudujem niektorým sviatočnejším hráčom, že ich Doom 3 sklamal. Na Durone 800 Mhz so 128 Ram a GeForce 3 pri blikaní 15-tky CRT monitora je lepšie zamerať sa na Tetris. Bez urážky. Inak - to mi pripomína jedného môjho kamaráta, ktorý za mnou raz prišiel, pod pazuchou videokazetu zakúpená na burze a obdarená šiestou kópiou filmu so simultánnym prekladom, hovoriac: "Ja nechápem tých ľudí, čo vidia na tom Jurskom Parku...". Po mojej nesmelej námietke, že by mal ísť snáď do kina, ktoré mu predsa len ponúkne väčší zážitok, sa len nafúkol a odkráčal ďalej. Takže si asi rozumieme.

SkryťVypnúť reklamu

A čo priniesol nový datadisk do našich herných kobiek? Dobrá otázka. Dá sa povedať, že skoro nič prevratné, no predsa len niečo – možnosť pokračovať v tomto pekelnom príbehu. A že to tvorcovia roztočili, na to zoberte jed. Prvá pikoška je vo forme artefaktu, okolo ktorého sa náš príbeh vlastne odohráva. Pomocou neho môžete z mŕtvych vedcov a vojakov vyťahovať duše, vďaka ktorým sa dá spomaliť čas. A ako sa niečo také dá využiť? Možností je hneď niekoľko... Okrem toho v hre pribudli dve nové zbrane – Double Barrel Shotgun prezývaný fujara, veľmi populárny vďaka účinkovaniu v predchádzajúcich dieloch a potom maznáčik Half-Life 2 šíkov, a to Ionized Plasma Levitator umožňujúci uchopiť predmety vrátaniu nepriateľom vrhnutej guče plazmy a poslať ich určeným smerom. Takže sa vlastne jedná o naplno okopčený Gravity Gun.

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh sa odohráva opäť na Marse, dva roky po mysterióznom incidente. Asi práve preto sa stretneme s dôverne známymi lokalitami, ku ktorým pribudli oblasti nové, doteraz nikde nepublikované. Viac sa budeme pohybovať na povrchu planéty, navštívime nové laboratória, podzemné stoky plné rádioaktívneho odpadu, silne poškodené výrobné haly. Tu všade vám bude najbližším partnerom len svit chatrnej baterky a nejasné mumlanie démonov. Tma je, ako sme už mohli postrehnúť, silným protivníkom a jej všade prítomnosť je pre túto hru jednoducho potrebná. Na nej stoja všetky momenty prekvapenia, sľubne vyzerajúce svetelné efekty a v neposlednej rade aj celá atmosféra. Ak ste navyknutí u hororových filmov na dobrú viditeľnosť aj v tme vďaka modrému filtru na kamere, tak na to zabudnite. Normálne v Doomovi 3 nevidíte skoro nič, tak ako v skutočnosti a orientácia pri bojoch je možná niekedy len vďaka výstrelom zo zbraní, alebo svietiacim očiam nepriateľov.

SkryťVypnúť reklamu

           

GRAFIKA 10 / 10
Momentálne patrí medzi to najlepšie, čo môžeme na našich počítačoch vidieť. Grafika stavia hlavne na hre svetla a tieňov a na masívnom engine, pôsobiaciom naozaj megalomansky. Jeho spoluautor a hviezda id Software John Carmack síce možno pôsobí na fotografiách trocha nesmelo, no jeho "dieťa" sa v konkurencii určite nestratí. Aj keď si celý datadisk zobrali pod patronát ľudia z Nerve, vôbec to nie je cítiť a vy máte pocit, akoby sa na ňom podieľal pôvodný tím. A to je len dobre. Niekedy prináša práca na objednávku sklamanie, nakoľko je z nej príliš cítiť pôvodný rukopis výrobcov. Na tomto poli podľa mňa totálne pohorela konverzia Metal Gear Solid: Twin Snakes  vychádzajúca na Gamecube. Rozdiely medzi Konami a Silicon Knights boli natoľko zreteľné, že má hráč pocit, ako by sa jednalo o úplne inú hru.

SkryťVypnúť reklamu

Ako som už spomínal vyššie, k pohodovému hraniu budete potrebovať slušnú a hlavne rýchlu grafickú kartu. To je daň za totálny zážitok, ktorú musia milovníci tejto série akceptovať. Našťastie ceny tohto cenného hardvare o niečo padli, preto sú opäť dostupnejšie širším masám nadržaných hráčov. Rozumné nastavenie rozlíšenia sa príliš nezmenilo a takých 1280x1024 musí pri 21“ monitore stačiť aj tomu najnáročnejšiemu drvičovi. Je jasné, že 1600x1200 pri plných detailoch je kombinácia nanajvýš lákavá, cena za adekvátnu hernú zostavu je ale momentálne zbytočne vysoká vzhľadom na fakt, že ešte nik nevie, na čom pobeží nový Unreal Engine. Takže kupovať nový stroj práve kvôli Doom 3 je holý nezmysel a priamo vyhadzovanie peňazí.

Ešte možno stoja za zmienku problémy s nastavením frekvencie monitora. Autormi obľúbených 60 Hz odmietali moje oči akceptovať.  Preferovaných 100 Hz naopak odmietla nastaviť hra mimo Win okna – čo je inak pekne šialený nápad. Nastavenie v menu žiadne a tak nezostáva chudákovi hráčovi nič iné, než vhodne skombinovať ovládače karty (samozrejme sa bude jednať o iné verzie, než máte doma) a nejaký taktovací program. Mne trvalo nastaviť monitor pár dní, a s týmto ma chlapci z id naozaj nahnevali. Okrem samotnej hry sa totiž ešte pobavíte pri vypracovaní vedeckej práce na tému "Vplyv taktovacej frekvencie monitora na bolesti očí a hlavy".

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 4 / 10
Spomínané problémy s nastavovaním obrazu a zvuku, nutnosť reštartovať hru skoro pri každej zmene v options a minimum nastavení sa príliš dobre nevyníma v inak po všetkých ostatných stránkach vydarenej hry. Či túto položku autori podcenili alebo nie, sa asi nedozvieme, no mne tu isto chýba široká a rozvetvená ponuka rozličných nastavení od výmyslov sveta, aby sa dalo laicky a jednoducho nakonfigurovať hru presne pre daný počítač. Ak chcem priveľa, tak sorry, ale trvám na svojom.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
K pozitívnemu hodnoteniu ma dohnala priamo diabolská atmosféra nielen verne kopírujúca predchádzajúci diel, ale v niektorých momentoch ho dokonca predbiehajúca. Adrenalínových momentov je v hre podstatne viac – častejšie praskajú žiarovky, vybuchujú trafostanice, padajú svetlá, trhajú sa potrubia, vyletujú kanály, za dverami číhajú príšery... Ak si k tomu prirátate pocit neistoty z večne prítomnej tmy, kyslíkové limity pri presune na povrchu planéty alebo v zamorenom podzemí, používanie spomaľovania času čoby Max Paynovský Bullet time, tak potom podobnou hrou nemôže pohrdnúť žiadny fanúšik adrenalínových úletov. Atmosféra sa tak priraďuje k tomu najlepšiemu, čo doteraz na hernom poli vzniklo a neviem si dosť dobre predstaviť reálnu konkurenciu.

SkryťVypnúť reklamu

Na hrateľnosti nájdeme aj nejaké chybičky, ale skôr sa týkajú lokálnych problémov, podľa mňa nedotiahnutého beta-testingu, než o nejaké principiálne nedostatky. Jedná sa, ako vieme o jednoduchú FPS-ku, takže kto očakáva strategické prvky, náhodné generovanie, chovanie kureniec, stavby a úpravy hocičoho – nech prepne na iný kanál. Tu má na výber z niekoľkých alternatív vrátaní platonického očakávania na Daikatanu 2, pardon – Stalkera, ktorý je najkrajší, najlepší, najhratelnejší, najnadupanejší. A to všetko po zverejnení dvoch príšerne trhajúcich spotov, šiestich obrázkov a jeden a pol tlačovej správy... Datadisk pre Doom 3 je naopak už medzi nami.

           

MULTIPLAYER
Nakoľko sa mi nepodarilo doteraz zohnať nejaké pre mňa výhodné internetové pripojenie, tento odsek na protest nedostatočnej a predraženej ponuky musím bojkotovať. Samotné možnosti prídavného packu sa podobajú na plnú hru. Obsahuje Deathmatch, Team Deatmach, Last Man Standing, Tournament, Capture the Flag, a to všetko ako inak pre LAN a internet. Vidíte, chudobná ponuka multiplayerových súbojov predurčuje tento datadisk opäť do pozície single.

SkryťVypnúť reklamu

ZVUKOVÉ EFKTY 8 / 10
Ak sa dobre pamätám, niekto proklamoval, že by k tomuto datadisku už mohla byť zakomponovaná aj podpora EAX. Ak som sa dobre pozeral, opäť nie je. A nielen to. Nenarazil som ani na priamu podporu viackanálového zvuku a všetky nastavenia sa musia realizovať nastavovaním cez Windows. Zvuky samé o sebe už potom vykazujú len kladný náboj. Hlavne oni sa podieľajú na celkovej atmosfére a v symbióze s grafikou priamo excelujú. Myslím, že popisovanie zvukov pri nabíjaní, výstreloch a iných efektov je rovnako zbytočné ako so sebou zobrať modelku na diskotéku v Mombase...

HUDBA 6 / 10
Áno, na pozadí mi naozaj hrá hudba. Pri nej sa mi totiž podstatne lepšie píše, takže ďakujem za opýtanie. Aby som sa troška vrátil k hre – strašne mi tu chýba nejaký jasne definovaný heroický motív, ktorý by mi vyhrával v mozgu aj keď idem potme na záchod. Niečo ako z tvorivej dielne Harry Gregsona Williamsa...

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Všetko závisí od prvotného nastavenia v Options. Všeobecne sa odporúča hrať minimálne na strednej náročnosti. Vtedy už to začína byť zaujímavé. Dobrú náladu dodá hlavne nový druh protivníka – evidentná replika votrelca, kopírujúca nielen jeho pohyb, ale aj úlisné plíženie sa po stenách a stropoch tunelov. Jeho zelené plazmové výboje pritom zasahujú podstatne väčšiu plochu než firebally Impov, čo je zo začiatku celkom vážny problém. Ostatní démoni sa správajú rovnako ako v pôvodnej hre a pokiaľ ste ju prešli, nemali by ste mať pri taktizovaní nijaké problémy.

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Doom 3: Resurrection Evil je datadisk ako má byť. Nemuseli sme na neho nejako výrazne dlho čakať, po obsahovej stránke je naprosto vyhovujúci, nijako neprekvapil ale na druhej strane určite dodá chvíľkovú zábavu . Keby ho ešte distribuovali zdarma – o dokonalé pokračovanie by bolo postarané. Takto si musíte sami rozmyslieť, či máte chuť do daného produktu investovať, nakoľko sa nejedná o dielo prelomové ani nijako inak výrazne prevyšujúce existujúcu ponuku podobných titulov. Trocha mi vadia zbytočné bugy, ktoré som objavil asi štyri, čo by sa profíkom pri realizácii takto mikroskopicky sledovaného projektu stávať nemalo. Z biedy nás ale vytrhne zopár slušných nápadov čo nebýva nikdy na škodu veci...

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Vladan Hamřík

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 955
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 538
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 862
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 833
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 3 149
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 499
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 594
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 1 574
SkryťZatvoriť reklamu