Z autopilotov samojazdiacich áut sa v USA stanú vodiči

Umelá inteligencia palubných počítačov získa štatút oprávneného vodiča.

(Zdroj: AP Photo/Jeff Chiu)

DETOROIT, BRATISLAVA. Je to krok, ktorý môže priblížiť samojazdiace automobily k cestujúcim a pasažierom. Americké úrady začali diskutovať o legislatíve, ktorá by povýšila umelú inteligenciu na úroveň vodiča.

Znamenalo by to, že samojazdiace roboautá by nemuseli mať pedále a volant, prípadne by nebola nevyhnutná ani prítomnosť človeka vodiča. 

Google chce pravidlá

Koordinačný úrad pre národnú bezpečnosť cestnej prepravy otvoril podľa agentúry Reuters diskusiu na podnet firmy Google, ktorá žiada vytvorenie národných pravidiel na prevádzku autonómnych vozidiel.

Tie sa v rámci jednotlivých štátov v USA líšia. Kým niekde sú prísne pravidlá s odborným dohľadom a sledovaním štatistík, inde sa zákony takouto prevádzkou nezaoberajú.

"Súhlasíme s Google, že jeho samojazdiace vozidlá nebudú mať vodiča v tradičnom ponímaní, v akom ho poznáme po stáročia", píše úrad NHTSA v liste firme. "Otázkou však je, či a akým spôsobom by mohol Google garantovať, že autopilot spĺňa všetky požiadavky a pravidlá, ktorými sa musia riadiť vodiči vozidiel".

Koordinátor musí určiť podmienky, ktoré palubné počítače postavia na úroveň samostatného vodiča a ktoré nie. Tak, ako dnes normy predpisujú kontrolky na palubnej doske a ovládacie prvky vozidla, nové normy sa budú zameriavať na funkcie a odbornosť počítačových systémov.

Žiaden zásah človeka

Kalifornská technologická spoločnosť verí, že automobily by nemali mať žiadne prvky na riadenie ich jazdy, s výnimkou nástrojov na núdzové zastavenie.

Googla sa domnieva, že vodiči by mohli za volantom zasahovať do jazdy a dostávať sa do situácií, do ktorých by sa autopilot pri svojom naprogramovanom správaní nikdy nedostal. Návyky motoristov sa technológiami zmenia: z aktívnych skúsených vodičov sa postupne stanú len pasívni pasažieri.

Nová legislatíva musí pokryť aj nové pravidlá zodpovednosti za škody a ujmy, ktoré vzniknú pri dopravných kolíziách. Kým v súčasnosti za ne zodpovedá priamo vodič alebo majiteľ vozu, do budúcnosti bude potrebné postaviť do tejto roviny aj technológie samotné.

Úrady chcú v USA podporiť nástup autonómnych technológií, hoci pripúšťajú že úpravy legislatívy môžu trvať celé mesiace či roky.

Najčítanejšie na SME Tech


Téma: Technológie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Narazili naň ešte špióni v 60. rokoch. Našli stratené mesto Alexandra Veľkého

Mesto sa nachádza na trase, ktorou Alexander pravdepodobne prenasledoval Dareia III.

OBJEKTÍV

Ako vyzerá zrodenie hviezd? Pozrite si jasle v Mliečnej ceste

Herschelov teleskop pomohol astronónom pri skúmaní vzniku hviezd nevídaným spôsobom.

Vedci vystresovali ryby. Dokázali, že majú osobnosť

Niektoré gupky znehybnia, iné sú odvážnejšie.

Po Únii začne tlačiť na technologické firmy aj USA

Vládam sa nepáči, že morálka na internete sa rozchádza s tou, ktorou sa riadime pri spoločenskom vystupovaní.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 080
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 998
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 506
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 489
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 398
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 389
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 173
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 939
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 934