SME

Z autopilotov samojazdiacich áut sa v USA stanú vodiči

Umelá inteligencia palubných počítačov získa štatút oprávneného vodiča.

(Zdroj: AP Photo/Jeff Chiu)

DETOROIT, BRATISLAVA. Je to krok, ktorý môže priblížiť samojazdiace automobily k cestujúcim a pasažierom. Americké úrady začali diskutovať o legislatíve, ktorá by povýšila umelú inteligenciu na úroveň vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Znamenalo by to, že samojazdiace roboautá by nemuseli mať pedále a volant, prípadne by nebola nevyhnutná ani prítomnosť človeka vodiča. 

Google chce pravidlá

Koordinačný úrad pre národnú bezpečnosť cestnej prepravy otvoril podľa agentúry Reuters diskusiu na podnet firmy Google, ktorá žiada vytvorenie národných pravidiel na prevádzku autonómnych vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Tie sa v rámci jednotlivých štátov v USA líšia. Kým niekde sú prísne pravidlá s odborným dohľadom a sledovaním štatistík, inde sa zákony takouto prevádzkou nezaoberajú.

"Súhlasíme s Google, že jeho samojazdiace vozidlá nebudú mať vodiča v tradičnom ponímaní, v akom ho poznáme po stáročia", píše úrad NHTSA v liste firme. "Otázkou však je, či a akým spôsobom by mohol Google garantovať, že autopilot spĺňa všetky požiadavky a pravidlá, ktorými sa musia riadiť vodiči vozidiel".

Koordinátor musí určiť podmienky, ktoré palubné počítače postavia na úroveň samostatného vodiča a ktoré nie. Tak, ako dnes normy predpisujú kontrolky na palubnej doske a ovládacie prvky vozidla, nové normy sa budú zameriavať na funkcie a odbornosť počítačových systémov.

SkryťVypnúť reklamu

Žiaden zásah človeka

Kalifornská technologická spoločnosť verí, že automobily by nemali mať žiadne prvky na riadenie ich jazdy, s výnimkou nástrojov na núdzové zastavenie.

Googla sa domnieva, že vodiči by mohli za volantom zasahovať do jazdy a dostávať sa do situácií, do ktorých by sa autopilot pri svojom naprogramovanom správaní nikdy nedostal. Návyky motoristov sa technológiami zmenia: z aktívnych skúsených vodičov sa postupne stanú len pasívni pasažieri.

Nová legislatíva musí pokryť aj nové pravidlá zodpovednosti za škody a ujmy, ktoré vzniknú pri dopravných kolíziách. Kým v súčasnosti za ne zodpovedá priamo vodič alebo majiteľ vozu, do budúcnosti bude potrebné postaviť do tejto roviny aj technológie samotné.

Úrady chcú v USA podporiť nástup autonómnych technológií, hoci pripúšťajú že úpravy legislatívy môžu trvať celé mesiace či roky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 850
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 666
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 569
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 282
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 918
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 877
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 738
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 677
SkryťZatvoriť reklamu