Z autopilotov samojazdiacich áut sa v USA stanú vodiči

Umelá inteligencia palubných počítačov získa štatút oprávneného vodiča.

(Zdroj: AP Photo/Jeff Chiu)

DETOROIT, BRATISLAVA. Je to krok, ktorý môže priblížiť samojazdiace automobily k cestujúcim a pasažierom. Americké úrady začali diskutovať o legislatíve, ktorá by povýšila umelú inteligenciu na úroveň vodiča.

Znamenalo by to, že samojazdiace roboautá by nemuseli mať pedále a volant, prípadne by nebola nevyhnutná ani prítomnosť človeka vodiča. 

Google chce pravidlá

Koordinačný úrad pre národnú bezpečnosť cestnej prepravy otvoril podľa agentúry Reuters diskusiu na podnet firmy Google, ktorá žiada vytvorenie národných pravidiel na prevádzku autonómnych vozidiel.

Tie sa v rámci jednotlivých štátov v USA líšia. Kým niekde sú prísne pravidlá s odborným dohľadom a sledovaním štatistík, inde sa zákony takouto prevádzkou nezaoberajú.

"Súhlasíme s Google, že jeho samojazdiace vozidlá nebudú mať vodiča v tradičnom ponímaní, v akom ho poznáme po stáročia", píše úrad NHTSA v liste firme. "Otázkou však je, či a akým spôsobom by mohol Google garantovať, že autopilot spĺňa všetky požiadavky a pravidlá, ktorými sa musia riadiť vodiči vozidiel".

Koordinátor musí určiť podmienky, ktoré palubné počítače postavia na úroveň samostatného vodiča a ktoré nie. Tak, ako dnes normy predpisujú kontrolky na palubnej doske a ovládacie prvky vozidla, nové normy sa budú zameriavať na funkcie a odbornosť počítačových systémov.

Žiaden zásah človeka

Kalifornská technologická spoločnosť verí, že automobily by nemali mať žiadne prvky na riadenie ich jazdy, s výnimkou nástrojov na núdzové zastavenie.

Googla sa domnieva, že vodiči by mohli za volantom zasahovať do jazdy a dostávať sa do situácií, do ktorých by sa autopilot pri svojom naprogramovanom správaní nikdy nedostal. Návyky motoristov sa technológiami zmenia: z aktívnych skúsených vodičov sa postupne stanú len pasívni pasažieri.

Nová legislatíva musí pokryť aj nové pravidlá zodpovednosti za škody a ujmy, ktoré vzniknú pri dopravných kolíziách. Kým v súčasnosti za ne zodpovedá priamo vodič alebo majiteľ vozu, do budúcnosti bude potrebné postaviť do tejto roviny aj technológie samotné.

Úrady chcú v USA podporiť nástup autonómnych technológií, hoci pripúšťajú že úpravy legislatívy môžu trvať celé mesiace či roky.

Najčítanejšie na SME Tech


Téma: Technológie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia.

ŠPORT

Slovan vyhral najväčšie slovenské derby, rozhodol Hološko

Fanúšikovia Trnavy vypredali sektor hostí.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

Neprehliadnite tiež

Záhadné Pluto má ešte záhadnejšiu atmosféru

Trpasličiu planétu zrejme neochladzuje plyn, ale pevné častice.

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 054
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 014
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 131
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 972
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 731
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 519
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 182
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 114
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 470