SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Z autopilotov samojazdiacich áut sa v USA stanú vodiči

Umelá inteligencia palubných počítačov získa štatút oprávneného vodiča.

(Zdroj: AP Photo/Jeff Chiu)

DETOROIT, BRATISLAVA. Je to krok, ktorý môže priblížiť samojazdiace automobily k cestujúcim a pasažierom. Americké úrady začali diskutovať o legislatíve, ktorá by povýšila umelú inteligenciu na úroveň vodiča.

Znamenalo by to, že samojazdiace roboautá by nemuseli mať pedále a volant, prípadne by nebola nevyhnutná ani prítomnosť človeka vodiča. 

Google chce pravidlá

Koordinačný úrad pre národnú bezpečnosť cestnej prepravy otvoril podľa agentúry Reuters diskusiu na podnet firmy Google, ktorá žiada vytvorenie národných pravidiel na prevádzku autonómnych vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie sa v rámci jednotlivých štátov v USA líšia. Kým niekde sú prísne pravidlá s odborným dohľadom a sledovaním štatistík, inde sa zákony takouto prevádzkou nezaoberajú.

"Súhlasíme s Google, že jeho samojazdiace vozidlá nebudú mať vodiča v tradičnom ponímaní, v akom ho poznáme po stáročia", píše úrad NHTSA v liste firme. "Otázkou však je, či a akým spôsobom by mohol Google garantovať, že autopilot spĺňa všetky požiadavky a pravidlá, ktorými sa musia riadiť vodiči vozidiel".

Koordinátor musí určiť podmienky, ktoré palubné počítače postavia na úroveň samostatného vodiča a ktoré nie. Tak, ako dnes normy predpisujú kontrolky na palubnej doske a ovládacie prvky vozidla, nové normy sa budú zameriavať na funkcie a odbornosť počítačových systémov.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiaden zásah človeka

Kalifornská technologická spoločnosť verí, že automobily by nemali mať žiadne prvky na riadenie ich jazdy, s výnimkou nástrojov na núdzové zastavenie.

Googla sa domnieva, že vodiči by mohli za volantom zasahovať do jazdy a dostávať sa do situácií, do ktorých by sa autopilot pri svojom naprogramovanom správaní nikdy nedostal. Návyky motoristov sa technológiami zmenia: z aktívnych skúsených vodičov sa postupne stanú len pasívni pasažieri.

Nová legislatíva musí pokryť aj nové pravidlá zodpovednosti za škody a ujmy, ktoré vzniknú pri dopravných kolíziách. Kým v súčasnosti za ne zodpovedá priamo vodič alebo majiteľ vozu, do budúcnosti bude potrebné postaviť do tejto roviny aj technológie samotné.

Úrady chcú v USA podporiť nástup autonómnych technológií, hoci pripúšťajú že úpravy legislatívy môžu trvať celé mesiace či roky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Umelá inteligencia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Technológie
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik
Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 598
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 725
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 517
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 757
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 947
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 654
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 966
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 508
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 194
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 956