India povedala nie bezplatnému Facebooku

Bezplatný prístup na internet bez obmedzení služieb a serverov, alebo nič. Taký je verdikt regulátora.

(Zdroj: freeimages.com)

NAÍ DILLÍ, BRATISLAVA. Facebook sa nedostane k novým používateľom, ktorých potrebuje na to aby si vybudoval silné postavenie na novom trhu. Rozhodli o tom indickí regulátori, ktorí zablokovali na domácej pôde iniciatívu Free Basic, známu aj pod názvom Internet.Org.

Služba, ktorá ponúka bezplatný mobilný prístup k Facebooku, Wikipédii, miestnemu spravodajstvu a počasiu nie je podľa úradu férová. Je v rozpore s pravidlami internetovej neutrality, ktoré hovoria o tom, že médium má byť otvorené a bez bariér, ktoré uprednostňujú jedny služby pred druhými.

Článok pokračuje pod video reklamou

Neodradilo ho

Dátové tarify, ktoré ponúkajú bezplatný prístup k vybratým službám preto nebudú môcť v krajine ďalej fungovať. Hoci milióny potenciálnych používateľov z chudobných častí krajiny teraz stratia prístup k službám, do budúcna získajú možnosť štartu bez obmedzujúcich návykov a naučených predsudkov.

Facebook podľa BBC argumentuje tým, že od roku 2013 spustil úspešne svoj program v 36 krajinách sveta a umožnil tak prístup k internetu 19 miliónom ľudí. Bez jeho podpory by si nemohli používanie digitálnych služieb dovoliť.

Zakladateľa spoločnosti Marka Zuckerberga však rozhodnutie neodradilo. "Sme síce sklamaní, ale budeme pokračovať v odstraňovaní bariér pripojenia v Indii aj vo zvyšku sveta," napísal na svojom Facebooku. "Internet.org má mnoho iniciatív a budeme pokračovať až kým nebude mať každý prístup na internet."

Kľúčoví používatelia

Google i Facebook sa dlhodobo usilujú o to, aby sa dostali na nové trhy. Ponúkajú veľký priestor pre inzerciu, ktorá je pre firmy najdôležitejším zdrojom príjmov. Skúmajú lacné technológie pre budovanie infraštruktúr, hľadajú spôsoby ako sa dohodnúť s operátormi, aby ponúkli svoje voľné kapacity pre budovanie nadnárodných virtuálnych sietí.

Analytici však už dlhodobo poukazujú na to, že Facebook so svojim programom deformuje používateľské návyky a myslenie ľudí na rozvíjajúcich sa trhoch. V nejednej krajine je Facebook synonymom k slovu internet, pretože ľudia vôbec netušia, že nazerajú iba cez úzku škárku, ktorá im zastiera výhľad na priestranný svet internetu.

Dostať sa k novým používateľom je pre technologické firmy kľúčové. Prvenstvo bez silnej konkurencie garantuje prílev tržieb, pretože rast na etablovaných trhoch je prislabý. Firmy si chcú zachovať silné tempo expanzie, aby nespomalili svoje tempo.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Téma: Facebook


Článok je zaradený aj do ďalších tém Sociálne siete, Internet

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

Podcast Klik

Klik: Prečo sa ľudia nechávajú očipovať

Prehľad technologických správ týždňa.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 962
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 897
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 17 718
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 018
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 516
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 638
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 382
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 464
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 100
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 634