Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Babylončania predbehli matematikov o dvetisíc rokov, vyriešili problém Jupitera

Starovekí astronómovia chceli sledovať dráhu Jupitera. Vymysleli matematiku, ktorá o tisícročia predbehla dobu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: NASA)

Mathieu Ossendrijver bol pôvodne astrofyzik. Presnejšie, odborník na vesmírne telesá, ktorého zaujímali staroveké astronomické pozorovania, čo z neho urobilo trochu historika a trochu odborníka na staré záznamy – vrátane babylonských tabuliek s klinovým písmom.

Medzi rokmi 2002 až 2008 skúmal dvojicu tabuliek, ktoré opisovali dávnu prácu s lichobežníkom. Už vtedy sa mu zdalo, že myšlienky staré viac než dvetisíc rokov môžu mať spojitosť s planétou Jupiter. Predsa len, plynový obor znamenal pre dávnych Babylončanov ich hlavného boha Marduka.

Ossendrijver si však nebol istý a ďalej sa vo svojom výskume neprepracoval. Zásadný posun však nastal v roku 2014. Vedec sa dostal k fotografiám málo známych tabuliek a po komplikovanom skúmaní neostrých fotiek si uvedomil, že písmo a jeho význam sa nápadné podobajú na čosi, čo už predtým videl.

Výskumník berlínskej Humboldtovej univerzity zrazu zistil, že staroveká civilizácia predbehla náš západný svet o viac než tisícročie. Babylonskí astronómovia či astrológovia totiž používali pri svojich výpočtoch dráhy Jupitera matematický nástroj, ktorý pre náš západný svet objavili oxfordskí matematici až na prelome stredoveku a renesancie.

Podľa štúdie v magazíne Science sú ním geometrické metódy, ktoré neskôr viedli k objavu matematickej analýzy, práce s integrálmi a diferenciálnym počtom. Znamená to, že babylonska matematika bola oveľa vyspelejšia, ako si odborníci dlho mysleli.

Lichobežník a Jupiter

„Babylončania si vytvorili abstraktné matematické a geometrické myšlienky o spojení medzi pohybom, pozíciou a časom,“ vysvetľuje Ossendrijver pre magazín Science. „Také, ktoré sú bežné pre dnešných matematikov a fyzikov.“

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C453X na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M453X na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Rúrky, ktoré Turnerová objavila na skalách (vľavo) mohli vzniknúť, keď sa pri skale rozložila hubka pred 890-miliónmi rokov. Štruktúry sa ponášajú na moderné hubky (vpravo).

Hubky sú veľmi jednoduché živočíchy.

Ľudia sú závislí od zdrojov, ktoré sa míňajú.

Motory modulu Nauka sa nečakane spustili po pripojení k ISS.

Problém už opravili.

Nové správy z vedy aj ako podcast.