Stvorili inžinieri umelú inteligenciu? Stroj sa učil a porazil človeka

Mal to byť jeden z najväčších testov umelej inteligencie. Stroj napodobňujúci mozog porazil ľudí v Go.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

Bol rok 1997. Na jednej strane stola sedel slávny niekoľkonásobný šachový majster a svetový šampión Garri Kasparov, no na druhej sa nenachádzal žiaden ľudský protivník.

Po piatich partiách bol stav vyrovnaný a chystala sa šiesta, ktorá mala rozhodnúť o výsledku zápasu. Práve vtedy sa ukázala sila šachového počítačového programu od spoločnosti IBM. Pred viac než osemnástimi rokmi porazil Deep Blue prvý raz ľudského šampióna.

Bol to veľký úspech technológií, počítačov i programátorov. No v skutočnosti sa akoby zabúdalo na banálne konštatovanie: šach nie je príliš zložitý. Aj keď sa šachové programy roky považovali za symbol technologického úspechu, podobne ako počítačové programy porážajúce ľudí v dáme či backgammone, skutočnou výzvou neboli.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tou je až stará čínska stolová hra Go. Teraz program AlphaGo od spoločnosti Google dokázal v tejto hre prekonať európskeho šampióna. A, čo je ešte dôležitejšie, využil k tomu umelé neurónové siete a strojové učenie.

Môžeme to teda nazvať zrodom funkčnej umelej inteligencie?

Neprekonateľný test

Hra Go je dobrým kritériom na testovanie počítačových programov. Začínate na šachovnici s devätnásť krát devätnástimi poľami, na ktoré hráči umiestňujú svoje kamene. Cieľom je zajať či obklopiť čo najviac súperových kameňov najväčšiu časť hracej dosky, pričom obklopené kamene sa následne z dosky odoberú. Vyhráva ten, kto má na konci pod kontrolou najväčšiu plochu.

Znie to jednoducho, lenže na tomto mieste prichádza do hry štatistika. Na umiestnenie kameňa máte 360 možností, priemerná hra má zhruba 150 ťahov, čo v skutočnosti znamená, že počas jej priebehu je k dispozícii približne 10 na 170 možných kombinácií.

Len pre predstavu: to je viac, ako je všetkých atómov v našom vesmíre. Nejestvuje preto možnosť, že by nejaký počítač a jeho program dokázali v reálnom čase vyrátať všetky kombinácie a nájsť optimálny budúci ťah v hre.

Inžinieri sa preto museli vzdať myšlienky hrubej výpočtovej sily a vyskúšať úplne iný prístup. A práve ten je dôvodom, prečo je úspech spoločnosti DeepMind, ktorá vyvíja umelú inteligenciu pre Google, takou revolúciou.

„Množstvo ľudí zostane šokovaných,“ priznáva pre magazín Science aj Rémi Coulom, ktorý vytvoril až dosiaľ najlepší program na Go s názvom Crazy Stone. „Pretože mnoho rokov sa snažili Go predávať ako hru, v ktorej počítače nikdy nedokážu poraziť ľudí.“

Program Crazy Stone využíval algoritmus takzvaného stromového vyhľadávania modelu Monte Carlo. Znamená to, že softvér sa nesnažil zistiť všetky možné kroky a hľadať najlepší, no relatívne náhodne, i keď primerane rozumne, si vyberal medzi možnými krokmi.

Čiastočne síce využíval strojové učenie, no nad ľuďmi dokázal vyhrávať len vtedy, ak počítač začínal.

Umelý mozog

Google prišiel oproti tradičným softvérovým postupom s radikálne inou metódou. Keďže program nemohol všetko naozaj rátať, inžinieri si zobrali príklad z ľudskej mysle.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C453E na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C453E na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Téma: Umelá inteligencia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Google

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Štíty zo Star Wars sú možné, ukázali nové technológie

Armádni výskumníci pracujú na riešeniach, ktoré majú ochrániť vozidlá aj vojakov.

Únia má na obežnej dráhe ďalšiu družicu, mapuje zmeny pôdy

Vesmírny program Copernicus je určený na monitorovanie životného prostredia našej planéty.

TEST

Vyskúšali sme bezdrôtovú myš, ktorá nepotrebuje batérie

Je ľahká, rýchla, vhodná pre hráčov, funguje bez kábla a vôbec ju nemusíte nabíjať.

Vedci skúmali latríny, spoznali stravovanie našich predkov

Štúdia ukazuje, ako sa ľudia v severnej Európe a na Blízkom východe stravovali, ale tiež to, aké chovali domáce zvieratá.

OBJEKTÍV

Ako snehová búrka. Úchvatné zábery ukazujú povrch kométy

Sonda Philae robila zábery 25 minút.