Stvorili inžinieri umelú inteligenciu? Stroj sa učil a porazil človeka

Mal to byť jeden z najväčších testov umelej inteligencie. Stroj napodobňujúci mozog porazil ľudí v Go.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

Bol rok 1997. Na jednej strane stola sedel slávny niekoľkonásobný šachový majster a svetový šampión Garri Kasparov, no na druhej sa nenachádzal žiaden ľudský protivník.

Po piatich partiách bol stav vyrovnaný a chystala sa šiesta, ktorá mala rozhodnúť o výsledku zápasu. Práve vtedy sa ukázala sila šachového počítačového programu od spoločnosti IBM. Pred viac než osemnástimi rokmi porazil Deep Blue prvý raz ľudského šampióna.

Bol to veľký úspech technológií, počítačov i programátorov. No v skutočnosti sa akoby zabúdalo na banálne konštatovanie: šach nie je príliš zložitý. Aj keď sa šachové programy roky považovali za symbol technologického úspechu, podobne ako počítačové programy porážajúce ľudí v dáme či backgammone, skutočnou výzvou neboli.

Tou je až stará čínska stolová hra Go. Teraz program AlphaGo od spoločnosti Google dokázal v tejto hre prekonať európskeho šampióna. A, čo je ešte dôležitejšie, využil k tomu umelé neurónové siete a strojové učenie.

Môžeme to teda nazvať zrodom funkčnej umelej inteligencie?

Neprekonateľný test

Hra Go je dobrým kritériom na testovanie počítačových programov. Začínate na šachovnici s devätnásť krát devätnástimi poľami, na ktoré hráči umiestňujú svoje kamene. Cieľom je zajať či obklopiť čo najviac súperových kameňov najväčšiu časť hracej dosky, pričom obklopené kamene sa následne z dosky odoberú. Vyhráva ten, kto má na konci pod kontrolou najväčšiu plochu.

Znie to jednoducho, lenže na tomto mieste prichádza do hry štatistika. Na umiestnenie kameňa máte 360 možností, priemerná hra má zhruba 150 ťahov, čo v skutočnosti znamená, že počas jej priebehu je k dispozícii približne 10 na 170 možných kombinácií.

Len pre predstavu: to je viac, ako je všetkých atómov v našom vesmíre. Nejestvuje preto možnosť, že by nejaký počítač a jeho program dokázali v reálnom čase vyrátať všetky kombinácie a nájsť optimálny budúci ťah v hre.

Inžinieri sa preto museli vzdať myšlienky hrubej výpočtovej sily a vyskúšať úplne iný prístup. A práve ten je dôvodom, prečo je úspech spoločnosti DeepMind, ktorá vyvíja umelú inteligenciu pre Google, takou revolúciou.

„Množstvo ľudí zostane šokovaných,“ priznáva pre magazín Science aj Rémi Coulom, ktorý vytvoril až dosiaľ najlepší program na Go s názvom Crazy Stone. „Pretože mnoho rokov sa snažili Go predávať ako hru, v ktorej počítače nikdy nedokážu poraziť ľudí.“

Program Crazy Stone využíval algoritmus takzvaného stromového vyhľadávania modelu Monte Carlo. Znamená to, že softvér sa nesnažil zistiť všetky možné kroky a hľadať najlepší, no relatívne náhodne, i keď primerane rozumne, si vyberal medzi možnými krokmi.

Čiastočne síce využíval strojové učenie, no nad ľuďmi dokázal vyhrávať len vtedy, ak počítač začínal.

Umelý mozog

Google prišiel oproti tradičným softvérovým postupom s radikálne inou metódou. Keďže program nemohol všetko naozaj rátať, inžinieri si zobrali príklad z ľudskej mysle.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C453E na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C453E na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Umelá inteligencia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Google

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open.

AUTO

Nehody komplikujú dopravu v Bratislave, na D1 sa zrazilo 5 áut

Zápchy sú aj na diaľničnom obchvate.

Neprehliadnite tiež

TECH_FM

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

NASA testuje jadrový reaktor pre astronautov na Marse

Prvotné testy kompaktného reaktora v americkej Nevade boli úspešné.

Legendárna hra Age of Empires sa vráti v modernom prevedení vo februári

Hru museli v mnohých smeroch prepracovať, aby fungovala na moderných počítačoch.

LG V30 je skoro dokonalý smartfón pre milovníkov multimédií

Špičkový výkon, skvelý fotoaparát a množstvo ďalších superlatív. Aký je nový smartfón od LG v skutočnosti?

DETSKÁ RUBRIKA

Krahulcom ublížili postreky. Z poškodených vajec sa mladé nikdy nevyliahli

Pôsobením chemikálií sa škrupina na vajíčkach stenčila a nasledoval smutný koniec. Keď si nádejná mama sadla na znášku, vajíčka pod ňou popraskali.