Stvorili inžinieri umelú inteligenciu? Stroj sa učil a porazil človeka

Mal to byť jeden z najväčších testov umelej inteligencie. Stroj napodobňujúci mozog porazil ľudí v Go.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

Bol rok 1997. Na jednej strane stola sedel slávny niekoľkonásobný šachový majster a svetový šampión Garri Kasparov, no na druhej sa nenachádzal žiaden ľudský protivník.

Po piatich partiách bol stav vyrovnaný a chystala sa šiesta, ktorá mala rozhodnúť o výsledku zápasu. Práve vtedy sa ukázala sila šachového počítačového programu od spoločnosti IBM. Pred viac než osemnástimi rokmi porazil Deep Blue prvý raz ľudského šampióna.

Bol to veľký úspech technológií, počítačov i programátorov. No v skutočnosti sa akoby zabúdalo na banálne konštatovanie: šach nie je príliš zložitý. Aj keď sa šachové programy roky považovali za symbol technologického úspechu, podobne ako počítačové programy porážajúce ľudí v dáme či backgammone, skutočnou výzvou neboli.

Tou je až stará čínska stolová hra Go. Teraz program AlphaGo od spoločnosti Google dokázal v tejto hre prekonať európskeho šampióna. A, čo je ešte dôležitejšie, využil k tomu umelé neurónové siete a strojové učenie.

Môžeme to teda nazvať zrodom funkčnej umelej inteligencie?

Neprekonateľný test

Hra Go je dobrým kritériom na testovanie počítačových programov. Začínate na šachovnici s devätnásť krát devätnástimi poľami, na ktoré hráči umiestňujú svoje kamene. Cieľom je zajať či obklopiť čo najviac súperových kameňov najväčšiu časť hracej dosky, pričom obklopené kamene sa následne z dosky odoberú. Vyhráva ten, kto má na konci pod kontrolou najväčšiu plochu.

Znie to jednoducho, lenže na tomto mieste prichádza do hry štatistika. Na umiestnenie kameňa máte 360 možností, priemerná hra má zhruba 150 ťahov, čo v skutočnosti znamená, že počas jej priebehu je k dispozícii približne 10 na 170 možných kombinácií.

Len pre predstavu: to je viac, ako je všetkých atómov v našom vesmíre. Nejestvuje preto možnosť, že by nejaký počítač a jeho program dokázali v reálnom čase vyrátať všetky kombinácie a nájsť optimálny budúci ťah v hre.

Inžinieri sa preto museli vzdať myšlienky hrubej výpočtovej sily a vyskúšať úplne iný prístup. A práve ten je dôvodom, prečo je úspech spoločnosti DeepMind, ktorá vyvíja umelú inteligenciu pre Google, takou revolúciou.

„Množstvo ľudí zostane šokovaných,“ priznáva pre magazín Science aj Rémi Coulom, ktorý vytvoril až dosiaľ najlepší program na Go s názvom Crazy Stone. „Pretože mnoho rokov sa snažili Go predávať ako hru, v ktorej počítače nikdy nedokážu poraziť ľudí.“

Program Crazy Stone využíval algoritmus takzvaného stromového vyhľadávania modelu Monte Carlo. Znamená to, že softvér sa nesnažil zistiť všetky možné kroky a hľadať najlepší, no relatívne náhodne, i keď primerane rozumne, si vyberal medzi možnými krokmi.

Čiastočne síce využíval strojové učenie, no nad ľuďmi dokázal vyhrávať len vtedy, ak počítač začínal.

Umelý mozog

Google prišiel oproti tradičným softvérovým postupom s radikálne inou metódou. Keďže program nemohol všetko naozaj rátať, inžinieri si zobrali príklad z ľudskej mysle.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Polovica najpoužívanejšieho internetu je už šifrovaná

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť i nezaujímavú, každodennú rutinu.

Na internete by ste mali klamať, aby ste sa ochránili

Nezmyselné odpovede na bezpečnostné otázky vás môžu ochrániť pred hackermi.

Umelá inteligencia sa sama naučila programovať

Programátori o prácu neprídu, múdre stroje im umožnia vyvíjať zložitejšie programy.

Život môže vzniknúť kdekoľvek, objaviť ho bude náročné (anketa s vedcami)

Slovenskí vedci vysvetľujú, prečo je nový objav NASA taký dôležitý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop