MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Stalo sa to o desať rokov skôr, ako odborníci na umelú inteligenciu predpokladali. Počítač a jeho umelá inteligencia porazili človeka v staročínskej hre Go, ktorá je pre veľký počet možností ťahov považovaná za omnoho náročnejšiu ako šach.
Algoritmy a stratégie zostavili vývojári z výskumníckej spoločnosti Google DeepMind. Kým pri šachu alebo dáme možno priradiť hodnotu úspešnosti každému možnému ťahu s figúrkami na hracej doske, v prípade Go je stratégia iná.
Množstvo kombinácií podľa magazínu Quartz výrazne prekračuje výpočtové možnosti superpočítačov a tak je jedinou cestou kopírovať správanie ľudí. Expertný systém preto analyzoval množstvo odohraných hier, pokúsil sa pravidlá hry pochopiť, naučiť sa jej postupy a následne si zahrať so skutočnými hráčmi.
Výsledkom je, že softvér AlphaGo vďaka umelej inteligencii vyhráva s 99,8 percentnou úspešnosťou proti všetkým dosiaľ napísaným softvérom a vyhráva už aj nad skúsenými hráčmi.
Každou novou hrou, navyše, získava skúsenosti a zlepšuje sa. Funguje ako človek, ktorý sa každou hrou naučí niečo nové - stačí len pozorovať protihráča.
Doposiaľ sa hrami zaoberala najmä firma IBM, ktorej počítač Deep Blue v roku 1997 porazil svetového šampióna Garryho Kasparova. V roku 2011 zasa superpočítač Watson vyhral v kvíze Jeopardy.
Hra Go sa hrá na doske so štvorcovou sieťou 19x19, na ktorú každý z hráčov ukladá ťah po ťahu jeden zo 180 hracích kameňov. Cieľom hry je kameňmi ohraničovať časti dosky a vytvoriť územia.