Jadrový bicykel aj vlak: prečo používame jadrové reaktory v doprave

Už od začiatkov jadrovej energetiky sa uvažovalo o jej využití v doprave. Nápady boli na rôzne.

Jadrový ľadoborec Yamal. (Zdroj: Wofratz/WIKIMEDIA/CC)

Jadrové reaktory sa nakoniec uchytili len v námorníctve, kde plnia službu v jadrových ponorkách, na lietadlových lodiach a na jadrových ľadoborcoch.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo práve lode a ponorky?

Dôvod toho, že sa pravdepodobne nikdy nedočkáme jadrového lietadla, auta či vlaku, je naporúdzi. Kvôli jadrovému reaktoru a potrebnému tieneniu proti žiareniu by príslušný dopravný prostriedok musel byť neprakticky rozmerný a ťažký.

Na mori je však reaktor kompaktnejší a ľahší než jeho klasické alternatívy. Zaujímavou kapitolou je tiež jadrový pohon vesmírnych sond, o čo sa v súčasnosti intenzívne snažia ruské spoločnosti Roskosmos a Rosatom.

V tomto prípade však nejde o jadrový reaktor ako taký. Zameriame sa teda na more. Najsilnejším impulzom pre vývoj námorných reaktorov bola, pochopiteľne, studená vojna. Zjednodušene povedané, mocnosti sa predháňali, kto bude mať rýchlejšiu ponorku, komu vydrží pod vodou najdlhšie a tiež v tom, kto postaví najväčšiu lietadlovú loď.

V päťdesiatych rokoch sa stavali prvé výskumné a energetické reaktory s veľmi malým výkonom i rozmermi. Preto ich tímy vývojárov upravovali pre morskú prevádzku. Rozšírenie jadrových ponoriek prinieslo testy a mnohé nové technické riešenia, použité neskôr aj pri veľkých energetických reaktoroch. Tak dostal šancu vývoj v súčasnosti nie celkom obvyklých typov reaktorov.

Napríklad na ruských ponorkách sa svojho času vo väčšej miere uplatňovali reaktory chladené tekutými kovmi, ktoré teraz prechádzajú do civilného sektora pod označením SVBR-100. Týmto projektom sa zaoberá ruská spoločnosť AKME Engineering.

Paradoxne vďaka skúsenostiam z vojenského využitia má tento typ reaktora nádej, že sa stane prvým komerčne prevádzkovaným malým jadrovým reaktorom. Jadrový reaktor je teda na mori schopný vyrovnať sa konvenčnému pohonu, dokonca ho prekonať.

Umožňuje konštruovať ľahšie a pritom výkonnejšie plavidlá, než sú klasické, poháňané dieselovými generátormi či plynovými turbínami. Najzaujímavejšie sú však aplikácie v civilnom sektore.

Civilné plavidlá

Aj sektor civilných lodí skúšal využívať jadrový reaktor v rôznych krajinách. Išlo o Spojené štáty americké, Nemecko, Japonsko a predovšetkým Rusko, kde sa používa dodnes.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C452H na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C452H na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Egypt proti Chetitom. Ako vyzerala najväčšia bitka bojových vozov?

Prečo došlo k stretu dvoch mocností.

DOMOV

Selfie fotky pre Zsuzsovú si mal Glváč robiť aj z parlamentu

Glváč tvrdí, že s obvinenou komunikoval cez prostredníka.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Internet sa znova zbláznil. Konečne

Komentovaný prehľad technologických správ.

OBJEKTÍV

Najstaršiu periodickú tabuľku na svete našli pri upratovaní

Tabuľka pochádza z rokov 1879 až 1885.