Jadrový bicykel aj vlak: prečo používame jadrové reaktory v doprave

Už od začiatkov jadrovej energetiky sa uvažovalo o jej využití v doprave. Nápady boli na rôzne.

Jadrový ľadoborec Yamal. (Zdroj: Wofratz/WIKIMEDIA/CC)

Jadrové reaktory sa nakoniec uchytili len v námorníctve, kde plnia službu v jadrových ponorkách, na lietadlových lodiach a na jadrových ľadoborcoch.

Prečo práve lode a ponorky?

Dôvod toho, že sa pravdepodobne nikdy nedočkáme jadrového lietadla, auta či vlaku, je naporúdzi. Kvôli jadrovému reaktoru a potrebnému tieneniu proti žiareniu by príslušný dopravný prostriedok musel byť neprakticky rozmerný a ťažký.

Na mori je však reaktor kompaktnejší a ľahší než jeho klasické alternatívy. Zaujímavou kapitolou je tiež jadrový pohon vesmírnych sond, o čo sa v súčasnosti intenzívne snažia ruské spoločnosti Roskosmos a Rosatom.

V tomto prípade však nejde o jadrový reaktor ako taký. Zameriame sa teda na more. Najsilnejším impulzom pre vývoj námorných reaktorov bola, pochopiteľne, studená vojna. Zjednodušene povedané, mocnosti sa predháňali, kto bude mať rýchlejšiu ponorku, komu vydrží pod vodou najdlhšie a tiež v tom, kto postaví najväčšiu lietadlovú loď.

V päťdesiatych rokoch sa stavali prvé výskumné a energetické reaktory s veľmi malým výkonom i rozmermi. Preto ich tímy vývojárov upravovali pre morskú prevádzku. Rozšírenie jadrových ponoriek prinieslo testy a mnohé nové technické riešenia, použité neskôr aj pri veľkých energetických reaktoroch. Tak dostal šancu vývoj v súčasnosti nie celkom obvyklých typov reaktorov.

Napríklad na ruských ponorkách sa svojho času vo väčšej miere uplatňovali reaktory chladené tekutými kovmi, ktoré teraz prechádzajú do civilného sektora pod označením SVBR-100. Týmto projektom sa zaoberá ruská spoločnosť AKME Engineering.

Paradoxne vďaka skúsenostiam z vojenského využitia má tento typ reaktora nádej, že sa stane prvým komerčne prevádzkovaným malým jadrovým reaktorom. Jadrový reaktor je teda na mori schopný vyrovnať sa konvenčnému pohonu, dokonca ho prekonať.

Umožňuje konštruovať ľahšie a pritom výkonnejšie plavidlá, než sú klasické, poháňané dieselovými generátormi či plynovými turbínami. Najzaujímavejšie sú však aplikácie v civilnom sektore.

Civilné plavidlá

Aj sektor civilných lodí skúšal využívať jadrový reaktor v rôznych krajinách. Išlo o Spojené štáty americké, Nemecko, Japonsko a predovšetkým Rusko, kde sa používa dodnes.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Boj proti establišmentu? Ako prežiť nápor terorizmu a fanatizmu

Kým panuje zmätok, je možné za teroristu označiť kohokoľvek, kto nám oponuje.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

ŠPORT

Na Gire sa ukázali talenty i šprintér, ktorý bude trápiť Sagana

Najzaujímavejšie momenty stého ročníka Giro d'Italia.

Neprehliadnite tiež

Boli sme naivní, povedala NASA, keď videla prvé fotky podbruška Jupiteru

Nové fotografie pólov Jupitera od sondy Juno rozbili doterajšie teórie o fungovaní plynných obrov.

Bielenie Veľkej koralovej bariéry je ešte horšie, než sa čakalo

Koraly predstavujú živobytie nielen pre ľudí, ale aj pre milióny živočíchov.

Koniec latrín a chemických záchodov, nová toaleta odpad prefiltruje a spáli

Akademici sľubujú vyššiu hygienu pre chudobné kúty sveta.

Do mobilu pozeráme čoraz viac. V Brazílii aj päť hodín denne

Vybaviť hovor a prečítať správu - to je mobilná história, ktorá bola len skromným začiatkom dnešných dní.