SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Kým roboautá definitívne vystriedajú vodičov za volantom, technológie budú čoraz intenzívnejšie prenikať do palubných počítačov. Volvo informovalo o svojich plánoch do roku 2020.
Palubný počítač nemusí na seba vziať všetky činnosti vodiča, pretože v krízovej situácii zvládne skúsený vodič vedenie lepšie ako akýkoľvek múdry algoritmus. Ak však dokáže počítač vyhodnotiť niektoré situácie lepšie ako vodič, je prínosom, ktorý môže pomôcť pri zvýšení bezpečnosti. Práve týmto smerom sa uberá Volvo.
Bezpečný odstup
Počítačové videnie nestráca ostražitosť ani vtedy, ak sa vo výhľade ocitnú dve desiatky pohybujúcich predmetov. Technológie budú sledovať chodcov, cyklistov a zvieratá, aby automobil od nich udržal bezpečný odstup.
Praktické je to nielen v meste, ale aj pri slabej viditeľnosti či prejazdom otvorenou krajinou. Algoritmy budú mať prístup k brzdám, aby dokázali prispôsobiť rýchlosť jazdy a bezpečný odstup. Niekedy stačí drobné pribrzdenie na to, aby jeleň prebehol cez cestu bez kolízie.
Airbagy nemusia chrániť iba posádku automobilu, ale aj chodcov a cyklistov, ktorý by sa predsa len dostali do kolízie. Nafukovacie vankúše budú tlmiť nárazy aby ochránili životy tých účastníkov nehody, ktorí zvyčajne nemajú veľkú šancu na prežitie. Aby bolo všetko správne načasované, opäť k tomu treba nové senzory a vyhodnocovanie.
Plejáda senzorov
Múdry asistent podľa magazínu Tech Insider pre zmenu sleduje, čo sa deje na vozovke pred autom. Prispôsobuje rýchlosť, aby držal bezpečný odstup od predchádzajúceho vozidla. Popri tom môže sledovať aj jazdné pruhy, aby zotrval v dráhe jazdy. Je to pomoc, ktorá môže zvýšiť bezpečnosť pri dlhých jazdách, kedy sú vodiči unavení a povoľujú v sústredenosti.
Nová plejáda senzorov bude snímať bezprostredné okolie automobilu, aby zabránila nárazom pri pohybe malou rýchlosťou. Pri parkovaní, v úzkych prejazdoch alebo pri prekážkach ktoré ušli pozornosti vodiča auto zastaví skôr ako narazí.
Firma hovorí aj o výstražnom systéme, ktorý upozorňuje vodičov áut na to, že ktosi v ich blízkosti cúva. Auto, ktoré vychádza z parkoviska tak môže byť ohlásené skôr ako je videné.