Tim Schafer, ktorý ešte v časoch spoločnosti LucasArts, stál za hrami ako Grim Fandango, či Full Throttle sa vracia na scénu s novým titulom – Psychonauts. Nielen konzolistami pomerne očakávaná hra sa onedlho dočká svojho vydania, dátum je stanovený na 19. apríla.
Vývoj Psychonauts poznamenali hneď dve závažné udalosti. Prvú zapríčinil gigant Microsoft, ktorý mal hru od Double Fine Productions pôvodne distribuovať, no pred pár mesiacmi sa z neznámych dôvodov hry vzdal a nechal ju voľne k dispozícií iným distribútorom. Šance sa chopila spoločnosť Majesco, ktorá sa evidentne špecializuje na herné konzoly, v jej portfóliu nechýbajú hry pre PS2, Xbox, Gamecube, ale aj GameBoy Advance, a originálne herné tituly (napr. Bloodrayne, Advent Rising).
Druhým míľnikom vo vývoji bolo rozhodnutie o portovaní hry na PC. Majesco sa v tejto oblasti zatiaľ veľmi neprejavilo, no napríklad dvojdielna séria BloodRayne bola vydaná pod záštitou tohto distribútora. BloodRayne bol verejnosťou celkom slušne prijatý a hráči si tak Majesco mohli zafixovať ako serióznu firmu, takže Psychonauts má základné predpoklady stať sa obľúbenou hrou nielen na konzolách.
Humorne pojatá, ba až trochu bizarná akčná adventúra s využitím psychického potenciálu hlavného hrdinu Raza. Tak by sa stručne dali charakterizovať Psychonauts. Poďme sa však na hru pozrieť trochu dôkladnejšie. Raz je nádejný mladý kadet, ktorý v "psychickom vojenskom tábore" pracuje na zdokonalení svojej levitačnej schopnosti a získaní vyznamenania. Počas svojho tréningu odhalí, že akýsi pomätený vedec unáša náborových nováčikov, ktorí už odmalička pracujú na rozvíjaní svojich zvláštnych schopností, a kradne im mozgy. Vy v úlohe Raza budete stáť proti šialencovi a jeho prívržencom, a aby ste získali vytúženú hodnosť "psychonauta", budete musieť samozrejme všetko zlo zastaviť. K slovu však neprídu konvenčné bojové metódy, naopak, budete sa musieť sústrediť na využívanie a rozvoj svojich paranormálnych schopností. Tých bude viac ako dosť, z tých najzaujímavejších spomeňme napríklad pyrokinézu. Pri jej použití sa na obrazovke objaví teplomer, ktorý ukazuje stále vyššiu a vyššiu hodnotu, až pokým silou mysle nezapálite protivníka. Horiaci nepriateľ je paradoxne na smiech - vrieska, panikári, zapaľuje iných svojich spolubojovníkov.
Telekinéza pomôže pri manipulácií s nedosiahnuteľnými prepínačmi a znepríjemniť život nepriateľom môže aj tzv. "confusion grenade", granát zmätku, ktorý zapríčíni, že protivníci sa začnú mlátiť medzi sebou a šialene pobehovať hore-dolu.
Najdôležitejšiu úlohu bude však hrať Razova schopnosť vliezť do nepriateľovej mysle a ovládať jeho konanie. V jeho mozgu bude nachádzať fragmenty spomienok, ktoré pomôžu pochopiť psychiku postavy, či oboznámiť sa s jeho minulosťou a pomocou toho prekaziť ničivé plány a temné myšlienky. Nebude však vždy nutné dokonale skúmať svojho "hostiteľa", mnoho NPC bude pre dokončenie hry nepodstatných, no hráč, ktorého hra chytí a bude sa chcieť dozvedieť čo najviac o príbehu sa určite bude poctivo vtierať do cudzích myslí.
Všetky psychické schopnosti bude Raz získavať kvázi RPG systémom. Do hry vstupuje bez špeciálnych daností, no postupom úrovňami sa mu jeho myseľ bude rozvíjať stále viac a viac. Rovnako sa bude postupovať aj hierarchiou vojenských hodností zakončenou titulom psychonauta.
Zaujímavým prvkom hry bude tzv. "myšlienková bublina". Tá sa objaví Razovi nad hlavou a prostredníctvom nej budete môcť robiť množstvo akcií – postaviť sa na ňu, tým pádom dosiahnuť na vyššie položene miesta, jazdiť na nej ako na skateboarde, visieť z nej ako z balóna, ale napríklad ju aj použiť ako štít proti nepriateľským zbraniam.
Okrem paranormálneho nadania, Raz disponuje aj kvalitnou kondičkou a množstvom špeciálnych pohybov, ktorých využívanie bude tiež z veľkej časti náplňou hry. Budete šplhať po lanách, liezť po rebríkoch a lávkach či loziť po stenách. Žáner akčnej adventúry bude teda odľahčený arkádovým – skákačkovým elementom, no podľa vyjadrení autorov hry stále bude hlavný dôraz kladený na psychické sily hlavného hrdinu.
Psychonauts bude obsahovať trinásť úrovní, čo sa na prvý pohľad zdá trochu málo. Podľa dostupných informácií však nelineárny systém bude značne predlžovať hernú dobu. Prispeje k tomu aj viacero sub-questov, mimodejových úloh, ako napríklad hľadanie stratených mozgov. Príbeh bude nabitý humorom, temperamentnými NPC, unikátnymi prostrediami a okrem toho popretkávaný množstvom puzzlov, ktoré sľubujú širokú škálu obtiažnosti a viacero alternatívnych riešení.
Psychonauts vyzerajú byť slušným oživením herného trhu. Určite si nájdu množstvo fanúšikov aj vďaka svojej multiplatformnosti, treba len dúfať, že konverzia z Xboxu na PC dopadne inak ako väčšina takto konvertovaných hier a nebudú problémy s nedotiahnutým ovládaním či slabším grafickým spracovaním. To mimochodom vyzerá podľa screenshotov a videí celkom slušne, no určite to nebude jedna z hlavných devíz hry.