Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Ako vystopovali vedci možnú Deviatu planétu (vysvetlenie)

Neznámy objekt ďaleko za Plutom nemožno pozorovať. Ako sa teda takéto teleso objavuje?

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

Mike Brown a Konstantin Batygin nie sú žiadni amatéri. Táto dvojica skúsených astronómov z Caltechu musela predpokladať, že ich tvrdenia podrobí odborná verejnosť ostrej kritike.

Pritom práve Mike Brown má povesť človeka, ktorý odobral Plutu jeho pozíciu deviatej planéty našej slnečnej sústavy, keďže spolu so svojim tímom objavoval takzvané trans-neptúnické telesá (ako Eris).

Ich existencia ukázala, že Pluto nie je ničím výnimočné – i keď vesmírna sonda New Horizons priniesla množstvo prekvapení, keď pred pár mesiacmi okolo trpasličej planéty  prelietala.

Prečítajte si tiež: Astronómovia asi narazili na Planétu X, deviatu planétu slnečnej sústavy Čítajte

Ako však vedci podobné vesmírne objekty objavujú? A prečo Brown s Batyginom tvrdia, že veľmi pravdepodobne narazil na Deviatu planétu?

V roku 2014 tím Chadwicka Trujilla a Scotta Shepparda oznámili objav telesa 2012 VP113. Doplnil podľa Nature Sednu ako objekt s veľmi vzdialenou obežnou dráhou.

Pohyby týchto telies (a mnohých ďalších) však naznačovali čosi ďalšie: niekde zrejme existuje objekt, planéta väčšia ako Zem, ktoré ovplyvňuje ich dráhy. A neleží k nám bližšie ako 250 astronomických jednotiek.

Brown s Batyginom sa preto rozhodli lepšie pozrieť na obežné dráhy objektov Kuiperovho pásu a poriadne ich chceli preskúmať. Strávili mesiaca analýzami dát a počítačovými simuláciami, pretože sa plánovali vyhnúť akejkoľvek možnej chybe.

„Ak totiž poviete, že máte dôkazy o Planéte X, každý astronóm odpovie asi toto: Už zase? Títo chlapci sa asi zbláznili,“ vysvetľuje pre magazín Science Brown. „Ja by som to povedal tiež. Prečo je to teda tento raz iné? Pretože tento raz máme pravdu.“

Analýza totiž ukázala, že anomálie v pohyboch telies za Neptúnom vykazujú spoločné znaky. Akoby ich niečo tlačilo do rovnakej oblasti.

A najlepšie vysvetlenie je iba jedno: veľký hmotný objekt.

Premiér Eduard Heger.

Najvyšší súd roztrhal verdikt Sabovej senátu na márne franforce.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 486 obetí.

V kempoch na Slovensku privítali oveľa viac ľudí, ako boli zvyknutí.

Prišlo viac ľudí a Slováci boli prekvapení.

Lucia Molnár Satinská má radšej riečnu krajinu ako hory a hovorí, že na južnom Slovensku sa oplatí ísť kamkoľvek.

Akí sú bratislavskí Maďari a kde sú starí Prešporáci.

Výskumný pracovník kráča okolo plášta s logom nemeckej biofarmaceutickej výskumnej spoločnosti CureVac v nemeckom meste Tübingen.

CureVac testoval, keď sa šírili početné mutácie.