Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Najžiarivejšia galaxia vo vesmíre sa trhá na kusy

Galaxiu obklopuje veľké množstvo plynu v turbulentnom stave. Môže za to obrovská čierna diera v jej strede.

Nasjjasnejšia galaxia žiari viac ako 300 miliárd sĺnk. (umelecké zobrazenie) Nasjjasnejšia galaxia žiari viac ako 300 miliárd sĺnk. (umelecké zobrazenie) (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

BRATISLAVA. Najžiarivejšia galaxia z dosiaľ poznaného vesmíru sa nachádza 12,4 miliárd svetelných rokov od našej planéty. Astronómovia ju objavili minulý rok kozmickým zariadením WISE, no podľa najnovších pozorovaní zistili, že táto galaxia sa rozpadá.

Väčšinu materiálu, z ktorého je zložená, totiž pohlcuje obrovská čierna diera. Produkuje toľko energie, že rozvírila plyny v celej galaxii.

Astronómovia z NASA svoje zistenia publikovali v Astrophysical Journal Letters.

Turbulentný plyn

Galaxia W2246-0526 ma najväčší výkon zo všetkých galaxií vo vesmíre. Znamená to, že keby sa spolu s ostatnými galaxiami nachádzala od Zeme v rovnakej vzdialenosti, videli by sme ju ako najjasnejšiu.

Podľa nových zistení však vylučuje aj ohromné množstvo ionizovaného uhlíka v turbulentnom stave. Jeho zdrojom je podľa vedcov práve masívna čierna diera, ktorá sa nachádza v strede.

"Táto galaxia sa začína trhať," povedal v tlačovej správe NASA vedúci tímu Roberto Assefa. "Hybnosť a energia častíc svetla uložených v plyne sú také veľké, že tlačia plyn von do všetkých smerov."

Miliardy sĺnk

Gravitácia čiernej diery priťahuje okolité plyny a iné látky. Tento fenomén sme mohli pri supermasívnych čiernych dierach pozorovať už predtým, toto je však prvý prípad, keď sa vysoko turbulentný plyn rozvíril po celej galaxii.

"Trenie z tohto disku vytvára intenzívny jas, takže galaxia žiari viac ako 300 miliárd Sĺnk dokopy," dodáva úrad podľa portálu Mashable.

Čo presne sa s galaxiou a plynmi stane, vedci naisto povedať nedokážu. Predpokladajú však, že galaxia nakoniec vyfúkne von všetok plyn a prach, ktorý ju obklopuje - a my potom uvidíme takzvaný kvazar, teda akréčny disk bez prachovej pokrývky.

DOI: 10.3847/2041-8205/816/1/L6

Galaxie, Čierne diery, Kvazar

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.