SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Bezpečnostní analytici o tom hovoria už dávno. So škodlivým kódom v múdrych televízoroch sa však začínajú používatelia v domácnostiach stretávať až teraz. Mnohí z nich netušia ako sa majú chrániť.
Bezpečnostná firma Kaspersky Lab skúmala prípad, pri ktorom múdry televízor firmy LG žiadal zaplatenie poplatku za opravu pokazeného zariadenia. Dialógové okno so žiadosťou sa objavilo pri používaní internetového prehliadača, zbaviť sa ho dalo iba obnovou továrenských nastavení.
Kód nebol určený výhradne pre televízory, zmenou DNS nastavení fungoval ako primitívny ransomware, ktorý žiada výkupné za opätovné sprevádzkovanie zariadenia. Zdá sa, že hlásenia ktoré poznáme z obrazoviek počítačov sa môžu objavovať i tam, kde ich nečakáme.
Firma Trend Micro si podľa magazínu Inernational Business Times vo svojom prieskume zasa vzala na mušku televízory, ktoré sú riadené operačným systémom Android. Mnohé používajú verzie staršie ako 5.1 o ktorých je známe, že nie sú dostatočne chránené proti útokom a škodlivému kódu.
Ak používateľ nahrá aplikáciu ktorú upravili hackeri, kód dokáže získať plné používateľské práva, aby mohol zasahovať do systému bez toho, aby o tom používateľ tušil. Môže meniť aplikácie, pridávať skryté prvky a upravovať nastavenia.
Či hackeri zasiahnu do súkromia používateľov, alebo ich televízory využijú na záškodníctvo závisí iba na kóde samotnom. Isté však je, že televízory sú v rovnakom ohrození ako smartfóny.
Prieskumy ukazujú, že používatelia v domácnostiach nedbajú na aktualizáciu svojich televízorov a chýbajú im informácie o tom, že by tak mali urobiť. Netušia ani ako sa takýto úkon vykonáva.
Je iba otázkou času, kedy sa hackeri začnú na televízory intenzívnejšie sústrediť. Bezpečnostných chýb je veľa a ich opravám sa nik nevenuje.