Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

V máji do vesmíru poletí prvá slovenská družica skCUBE

Prvá slovenská družica skCUBE.Prvá slovenská družica skCUBE. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Slovensko je z okolitých krajín poslednou, ktorá nevyslala na obežnú dráhu Zeme vlastnú družicu. V máji tohto roka sa to ale má zmeniť.

Prvú slovenskú družicu skCUBE vynesie z kozmodrómu Vandenberg v Kalifornii raketa Falcon 9, americkej spoločnosti SpaceX.

Riadiť ju budú z nášho územia. Letový exemplár prvej družice vyvinutej a postavenej slovenskými inžiniermi a vedcami predstavili vo štvrtok v Bratislave.

Čerešnička na torte

"Pred viac ako štyrmi rokmi sme začali snívať odvážny sen o tom, že by sa aj Slovensko mohlo stať súčasťou prestížneho klubu krajín, ktoré na obežnú dráhu Zeme vyšlú svoj vlastný satelit. Dnešným dňom ukončujeme jeden veľký míľnik," tvrdí predseda Slovenskej organizácie pre vesmírne aktivity (SOSA) Jakub Kapuš.

Samotné vypustenie prvej slovenskej družice považuje už len za "čerešničku na torte." Už jej samotný vývoj a skonštruovanie totiž zástupcom projektu splnil viaceré ciele, ktoré si na začiatku dali.

"Chceli sme v prvom rade ukázať, že na Slovensku je potenciál robiť takéto projekty, že kozmický projekt nemusí robiť len NASA," podotkol.

Družica skCUBE je malý satelit v tvare kocky s rozmermi 10x10x10 centimetrov a váhou okolo jedného kilogramu. Jej pracovná obežná dráha bude vo výške 450 až 720 kilometrov nad zemským povrchom. Zem obletí rýchlosťou 28.000 kilometrov za hodinu, približne raz za 90 minút.

"Takéto satelity sú vynikajúcim nástrojom, aby sme získali skúsenosti a know-how. Je to dobrá platforma pre malé experimenty," vysvetlil Kapuš.

Družica skCUBE je zložená z palubného počítača, ktorý je "mozgom" celého satelitu, napájacieho a komunikačného systému. Taktiež zo senzorického systému a systému riadenia orientácie satelitu. Na svojej palube ponesie malú kameru a tiež hlavný experiment pre príjem veľmi dlhých rádiových vĺn, pochádzajúcich z hlbín vesmíru a z horných vrstiev atmosféry. "Náš cieľ je odfotiť aj Slovenskú republiku zo slovenského satelitu," doplnil predseda SOSA.

Aj vo vedeckých časopisoch?

Tento mesiac sa dokončili testy a záverečné kontroly skCUBE. Vývojári predpokladajú, že by mala družica do vesmíru poletieť tento rok v máji.

Pokiaľ pôjde všetko podľa plánu, veria, že sa o skCUBE bude písať aj vo vedeckých časopisoch

Demografický problém nikto nerieši.

Maryja Kalesnikavová.

V bieloruských väzniciach sú aj tí, čo nepodľahli, a preto na nich svet zabudol. Ako Maryja Kalesnikavová.

Nie je jedno, ako sa k výsledku dostaneme, tvrdí Kolíková.

Potrebujú smartfóny ešte klávesnice?

Tibor Šiška v chystanej knihe zbiera kuriózne vojenské zážitky.

a 1 ďalší 45m