Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Astronóm na dôchodku objavil vedecký poklad, vrátane dôkazu Einsteina

Niektoré dánske snímky oblohy majú až 120 rokov. Zabudli ich v starých škatuliach a ukrývali dôkaz Einsteinových myšlienok.

Snímka, pomocou ktorej sa dokázala platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity.Snímka, pomocou ktorej sa dokázala platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity. (Zdroj: F. W. Dyson, A. S. Eddington, and C. Davidson,)

KODAŇ, BRATISLAVA. Astronóm Holger Pedersen si pôvodne plánoval uvariť čaj. Pri čakaní na zovretie vody si však všimol zvláštne zaprášené škatule v miestnosti, v ktorej sa kedysi nachádzala kuchyňa. Tie boxy tam niekto pred pár mesiacmi presunul a predpoklad vedca na dôchodku bol jasný: je to len nejaký odpad, ktorý dosiaľ nik nevyhodil.

V niektorých boxoch sa naozaj nachádzali bezcenné veci, v iných však Pedersen objavil zvláštne sklené platne - astronomické záznamy z pozorovaní datované až do 19. storočia. A medzi platňami z kodanského Inštitútu Nielsa Bohra objavil niekoľko pokladov.

Napríklad pôvodnú kópiu pozorovania Arthura Eddingtona, ktorý pri zatmení slnka v roku 1919 dokázal platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity. Eddington vtedy poslal desiatku kópii astronómom po celom svete, aby mohli jeho tvrdenia sami overiť.

„Môže to byť marginálne z pohľadu modernej vedy," vysvetľuje Pedersen pre LiveScience. „No prispievajú k poznaniu, ako vyzerala obloha v tých časoch."

Práve historické astronomické záznamy bývajú pre vedcov dôležité. Často sú jediným odtlačkom oblohy z dávnych čias a výskumníci môžu vďaka nim porovnávať aktuálne pozorovania s tými minulými.

Sklené platne sa pritom na niektorých miestach používali ešte pred dvomi desaťročiami, pretože takéto záznamy z ďalekohľadov bývali stabilnejšie a objekty zobrazovali rovnomernejšie.

V znovuobjavenej kolekcii z Dánska a zväčša z teleskopu Ostervord sa preto nachádzajú zábery slnečných a mesačných zatmení, snímky jasných i menej jasných hviezd či, napríklad, pozorovanie kométy Arend-Roland.

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.

Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.

Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.

Komentovaný prehľad správ.