Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Astronóm na dôchodku objavil vedecký poklad, vrátane dôkazu Einsteina

Niektoré dánske snímky oblohy majú až 120 rokov. Zabudli ich v starých škatuliach a ukrývali dôkaz Einsteinových myšlienok.

Snímka, pomocou ktorej sa dokázala platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity.Snímka, pomocou ktorej sa dokázala platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity. (Zdroj: F. W. Dyson, A. S. Eddington, and C. Davidson,)

KODAŇ, BRATISLAVA. Astronóm Holger Pedersen si pôvodne plánoval uvariť čaj. Pri čakaní na zovretie vody si však všimol zvláštne zaprášené škatule v miestnosti, v ktorej sa kedysi nachádzala kuchyňa. Tie boxy tam niekto pred pár mesiacmi presunul a predpoklad vedca na dôchodku bol jasný: je to len nejaký odpad, ktorý dosiaľ nik nevyhodil.

V niektorých boxoch sa naozaj nachádzali bezcenné veci, v iných však Pedersen objavil zvláštne sklené platne - astronomické záznamy z pozorovaní datované až do 19. storočia. A medzi platňami z kodanského Inštitútu Nielsa Bohra objavil niekoľko pokladov.

Napríklad pôvodnú kópiu pozorovania Arthura Eddingtona, ktorý pri zatmení slnka v roku 1919 dokázal platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity. Eddington vtedy poslal desiatku kópii astronómom po celom svete, aby mohli jeho tvrdenia sami overiť.

„Môže to byť marginálne z pohľadu modernej vedy," vysvetľuje Pedersen pre LiveScience. „No prispievajú k poznaniu, ako vyzerala obloha v tých časoch."

Práve historické astronomické záznamy bývajú pre vedcov dôležité. Často sú jediným odtlačkom oblohy z dávnych čias a výskumníci môžu vďaka nim porovnávať aktuálne pozorovania s tými minulými.

Sklené platne sa pritom na niektorých miestach používali ešte pred dvomi desaťročiami, pretože takéto záznamy z ďalekohľadov bývali stabilnejšie a objekty zobrazovali rovnomernejšie.

V znovuobjavenej kolekcii z Dánska a zväčša z teleskopu Ostervord sa preto nachádzajú zábery slnečných a mesačných zatmení, snímky jasných i menej jasných hviezd či, napríklad, pozorovanie kométy Arend-Roland.

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Čína vyslala na Mesiac sondu, má priniesť vzorky z jeho povrchu

Vzorky z prirodzenej družice Zeme prinesie sonda po vyše 40 rokoch.

Štart čínskej sondy Čchang-e 5.

Ľadovce na Mount Evereste sa zmenšujú, v snehu našli mikroplasty

Himaláje sú z klimatického a ekologického hľadiska málo preskúmanou oblasťou.

Čakanie v rade na vrchol Mt. Everestu 22. mája tohto roku.

V Pompejach našli zachované pozostatky dvoch ľudí (fotogaléria)

Vedci sa domnievajú, že išlo o otroka a bohatšieho muža.

V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí.