Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Astronóm na dôchodku objavil vedecký poklad, vrátane dôkazu Einsteina

Niektoré dánske snímky oblohy majú až 120 rokov. Zabudli ich v starých škatuliach a ukrývali dôkaz Einsteinových myšlienok.

Snímka, pomocou ktorej sa dokázala platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity.Snímka, pomocou ktorej sa dokázala platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity. (Zdroj: F. W. Dyson, A. S. Eddington, and C. Davidson,)

KODAŇ, BRATISLAVA. Astronóm Holger Pedersen si pôvodne plánoval uvariť čaj. Pri čakaní na zovretie vody si však všimol zvláštne zaprášené škatule v miestnosti, v ktorej sa kedysi nachádzala kuchyňa. Tie boxy tam niekto pred pár mesiacmi presunul a predpoklad vedca na dôchodku bol jasný: je to len nejaký odpad, ktorý dosiaľ nik nevyhodil.

V niektorých boxoch sa naozaj nachádzali bezcenné veci, v iných však Pedersen objavil zvláštne sklené platne - astronomické záznamy z pozorovaní datované až do 19. storočia. A medzi platňami z kodanského Inštitútu Nielsa Bohra objavil niekoľko pokladov.

Napríklad pôvodnú kópiu pozorovania Arthura Eddingtona, ktorý pri zatmení slnka v roku 1919 dokázal platnosť Einsteinovej všeobecnej teórie relativity. Eddington vtedy poslal desiatku kópii astronómom po celom svete, aby mohli jeho tvrdenia sami overiť.

„Môže to byť marginálne z pohľadu modernej vedy," vysvetľuje Pedersen pre LiveScience. „No prispievajú k poznaniu, ako vyzerala obloha v tých časoch."

Práve historické astronomické záznamy bývajú pre vedcov dôležité. Často sú jediným odtlačkom oblohy z dávnych čias a výskumníci môžu vďaka nim porovnávať aktuálne pozorovania s tými minulými.

Sklené platne sa pritom na niektorých miestach používali ešte pred dvomi desaťročiami, pretože takéto záznamy z ďalekohľadov bývali stabilnejšie a objekty zobrazovali rovnomernejšie.

V znovuobjavenej kolekcii z Dánska a zväčša z teleskopu Ostervord sa preto nachádzajú zábery slnečných a mesačných zatmení, snímky jasných i menej jasných hviezd či, napríklad, pozorovanie kométy Arend-Roland.

Priepustný ventil v skladových priestoroch rafinérie akciovej spoločnosti Slovnaft v Bratislave.

Kremeľ môže rozohrávať ďalšiu hru, podobnú tej s plynom.

Výbuchy na ruskej vojenskej základni na Kryme.

Súhrn správ z vojny na Ukrajine.

Radosť slovenských hokejistov po strelení gólu na MS do 20 rokov.

Sledujte s nami online Majstrovstvá sveta v hokeji U20 2022: Slovensko - Česko.

Na kalamitné situácie sa musia pripraviť aj majitelia výnimky.