Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Vedci vysvetlili záhadu mladej Zeme

Zem má magnetické pole pridlho. Dvojica výskumníkov zistila, ako je to možné.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Volajú ju paradox nového jadra. Je to otázka, ktorá roky trápi geológov geofyzikov a jej podstatou býva magnetické pole našej planéty.

Presnejšie, ako je možné, že Zem si svoje magnetické pole dokázala uchovať po štyri miliardy rokov a prečo sa objavilo ani nie päťsto miliónov rokov po jej vzniku?

Teraz prišla dvojica výskumníkov s nápadmi, ktoré tento paradox vysvetľujú. Odpoveďami však sú rôzne látky: v jednom prípade je podstatou oxid kremičitý, v druhom oxid horečnatý.

Naštartovať dynamo

„Jednoducho, potrebujeme dynamo, ktoré viac-menej fungovalo nepretržite," zdôrazňuje pre magazín Nature geofyzik Peter Driscoll.

Vysvetlením za našim magnetickým poľom má byť proces, počas ktorého v časoch roztavenej Zeme postupne kryštalizovali minerály.

Kei Hirose preto v laboratóriu simuloval podmienky mladučkej planéty a vystavoval rôzne kombinácie železa, kremíka a kyslíka vysokému tlaku a teplote. Zistil, že vždy sa objavil oxid kremičitý, pričom zvyšný roztavený materiál sa pod vplyvom vznikajúceho minerálu miešal, čo stačilo na rozpohybovanie vnútorného dynama planéty.

David Stevenson len nahradil oxid kremičitý inou látkou - oxidom horečnatým - pretože ten by sa na roztavenej planéte objavil skôr. Aj jeho myšlienku podporili experimenty a výsledkom bola energia, ktorá by produkoval silné magnetické pole.

Ochrana planéty

Riešením paradoxu nového jadra tak zrejme budú prirodzené procesy v roztavenom materiáli a kryštalizácia minerálov.

Vďaka tomu máme dodnes ochranu proti kozmickému žiareniu. A to je dobrá správa, keďže dôsledkom môže byť aj vznik a udržanie života.

Peter Paluda odpovedá na otázky novinárov po pojednávaní v kauze Kuciak na Najvyššom súde.

Čelil Harabinovi, zlákala ho SaS. Neskôr to ľutoval.

Slovenský futbalista Milan Škriniar a fyzioterapeut Marián Prelovský.

Škriniar: Nebudeme si klamať, veľa ľudí nám neverilo a podceňovalo nás.

Pavol Spál 17 h
Čo sa deje s dieťaťom, keď má záchvat hnevu?

Intenzitu ovplyvňuje aj slovná zásoba.

Vo Veľkej Británii sa stal delta variant dominantnou formou koronavírusu a spôsobil aj odloženie plánovaného uvoľňovania opatrení. Do londýnskych ulíc vyšli ľudia protestovať proti tomuto kroku.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.

Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Problémy zrejme spôsobil pamäťový modul. NASA sa snaží prepnúť na záložnú pamäť.

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

TASR 16. jún