SME

Najhoršia katastrofa príde na našu planétu pomaly (týždeň vo vede)

Vo vedeckom prehľade zistíte, či by dnes publikovali objav penicilínu. Ale môžete si aj otestovať znalosti o vedeckých udalostiach roka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Opičí kráľ

Čína vypustila na obežnú dráhu opičieho kráľa. Sonda s prezývkou Wukong (meno bojovníka z čínskeho románu zo 16. storočia) je prvou z piatich misií nového vesmírneho programu krajiny.

Jej cieľ napovedá aj oficiálny názov DAMPE (Dark Matter Particle Explorer). Z pozemskej orbity sa bude snažiť zachytiť stopy po časticiach s vysokou energiou a gamma lúčoch, ktoré by mohli odhaliť záhadnú tmavú hmotu.

Čítajte viac na Scientific American.

2. Penicilín by dnes nepublikovali

Ekonóm Chris Blattman poslal na začiatku roka svoju štúdiu jednému z najprestížnejších ekonomických žurnálov. Ako odpoveď dostal tridsať strán poznámok od odborných recenzentov. Trvalo mu tri mesiace, kým sa ku všetkým vyjadril.

SkryťVypnúť reklamu

Komplikácie odkazujú na zložitý proces, cez ktorý by dnes neprešli ani pozorovania Alexandra Flemminga, ktoré prispeli k objavu penicilínu.

Čítajte viac na Vox.

3. Vulgárna slovná zásoba

Vulgarizmy bývajú v spoločnosti odsudzované ako prejav nižšieho vzdelania či obmedzených jazykových schopností. Napriek tomu, že do slušnej komunikácie nepatria, používajú ich bežne aj študovaní a rešpektovaní ľudia.

Nová štúdia naznačuje, že vulgárni ľudia majú často lepšiu slovnú zásobu a vedia s jazykom narábať plynulejšie. 

Čítajte viac na Mic.

4. Pomalé vyschnutie

Klimatické zmeny so sebou prinášajú predpovede o neustále ničivejších prírodných katastrofách. Zemetrasenia, silné búrky, tsunami a záplavy sa skloňujú ako časté ohrozenia ľudstva a zdrojov potravy. Najpravdepodobnejším však bude pomalý zabijak - sucho.

SkryťVypnúť reklamu

Čítajte viac na Gizmodo.

5. Prehľad prehľadov

Koniec roka je už tradične obdobie bilancovania a hodnotenia uplynulého roka. Magazín Nature prináša prehľad najpopulárnejších štúdií na sociálnych sieťach aj dvadsiatku najlepších vedeckých kníh. Portál Gizmodo zasa ukazuje najpreceňovanejšie vedecké objavy a Tech Crunch predstavuje súčasnú situáciu v oblasti robotiky. Naším favoritom je však tento kvíz magazínu Science.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 358
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 440
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 780
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 519
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 429
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 122
SkryťZatvoriť reklamu