Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Hubblov teleskop sprevádza Sila. Objavil vesmírny svetelný meč

Farby lúčov prezrádzajú, že vznikajúca hviezda v našej galaxii patrí na svetlú stranu Sily.

Vznikajúca hviezda pripomína obojručný svetelný meč.Vznikajúca hviezda pripomína obojručný svetelný meč. (Zdroj: NASA)

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

V kinách a srdciach fanúšikov po celom svete sa opäť prebúdza Sila. Vždy, keď sa vo svete Hviezdnych vojen objavný nový nádejný Jedi, je len otázkou času, kedy príde aj prvý záblesk jeho svetelného meča.

Kultovému fenoménu podľahli tentokrát aj objekty bližšie ako vo veľmi vzdialenej galaxii. Molekulárny mrak Orion B je rodiskom hviezd v našej galaxii, vzdialený 1350 svetelných rokov. Hubblov teleskop nedávno nasnímal jednu z jeho protohviezd, ktorá pripomína obojručný svetelný meč.

"Vedecká fantastika je inšpiráciou pre viaceré generácie vedcov a inžinierov, filmová séria Hviezdnych vojen nie je výnimkou," vysvetľuje prirovnanie bývalý astronaut a šéf vedeckých misií NASA John Grunsfeld.

Vznikajúce hviezdy bývajú obkolesené takzvaným protoplanetárnym diskom - zmes prachu a plynu, ktorá býva rodiskom budúcich planét.

V rannej fáze však plyny padajú na mladú hviezdu a zväčšujú ju. Materiály, ktoré sa pri procese prehrejú, vystrelia obojsmerne od hviezdy pozdĺž jej rotačnej osi.

Fanúšikovia Hviezdnych vojen si obojručný svetelný meč budú spájať predovšetkým z Darth Maulom, sithským učňom z prvého dielu.

Farba lúču však prezrádza, že hviezda patrí k svetlej strane sily. Oranžový svetelný meč používala sentinel trieda Jediov - dobrí vyjednávači, ktorí namiesto bojovania využívali radšej dôvtip.

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.

Hviezdu Betelgeuze z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

Potrebujú smartfóny ešte klávesnice?