Sobota, 12. jún, 2021 | Meniny má ZlatkoKrížovkyKrížovky

Urýchľovač narazil na záhadnú novú časticu, stopu po novej fyzike

Dva detektory Veľkého hadrónového urýchľovača našli zvláštnu anomáliu. Môže to byť prvá častica z novej fyziky aj obyčajná chyba.

Objav Higgsovho bozónu nemusel byť koncom, ale iba začiatkom experimentálnej fyziky.Objav Higgsovho bozónu nemusel byť koncom, ale iba začiatkom experimentálnej fyziky. (Zdroj: CERN)

ŽENEVA, BRATISLAVA. Predstavte si to ako obrovskú jaskyňu desiatky metrov pod zemou. V nej sa rozprestiera ohromný experiment, fyzikálny detektor veľký ako šesťposchodová budova.

Práve tam sa teraz po dvojročnej prestávke na zvýšenie energie pretínali rozsiahle zväzky protónov urýchlené takmer na rýchlosť svetla. A práve tam vedci skúmajú dôsledky zrážok: v týchto rozpadoch hľadajú stopy po vesmíre, ktorý fungoval len krátko po veľkom tresku.

Vo Veľkom hadrónovom urýchľovači objavili fyzici v roku 2012 slávny Higgsov bozón, posledný kúsok do skladačky takzvaného štandardného modelu. Teraz však výskumníci Európskej organizácie pre jadrový výskum (CERN) oznámili, že možno narazili na čosi nové.

Mohla by to byť dosiaľ neznáma častica – prvý experimentálny kúsok novej fyziky.

Prečítajte si tiež: Fyzik Blažek: O objave sa hovoriť nedá, ale môže ísť o významné zakopnutie Čítajte

Dva detektory, jedna anomália

Štandardný model je prevládajúce vysvetlenie mikrovesmíru okolo nás. Dobre funguje a vďaka nemu dokážeme vytvárať a používať rôzne prístroje. Práve Higgsov bozón výskumníkom po desaťročia chýbal.

Odborníci však zároveň vedia, že tento model nie je úplný. Nedokáže vysvetliť pôvod tmavej hmoty ani energie, neopisuje dobre extrémne podmienky v čiernych dierach, ani záhadu, prečo je okolo nás viac hmoty ako antihmoty.

Teoretici preto vymysleli množstvo hypotéz, ktoré idú až za tento štandardný model. Táto nová fyzika však nemá za sebou žiaden experimentálny dôkaz. No v pondelok v CERN-e predstavili nové výsledky z detektorov ATLAS a CMS a oba narazili na náznak, ktorý štandardný model nevie vysvetliť.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C44KM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M44KM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Predsedníčka strany Za ľudí Veronika Remišová.

Ani ruská vakcína nezvráti smutný pochod Slovenska k zatváraniu štátu v septembri.

Novak Djokovič zdolal Rafaela Nadala v semifinále Roland Garros 2021.

Finále Roland Garros si zahrajú Novak Djokovič a Stefanos Tsitsipas.

Jana Sedláková 12 h
Asistent poslanca Jána Heráka Roman Satara vo videu varuje animátorov detských táborov pri komunikácii s novinármi.

Reakcie pre médiá stráži vedenie tábora.

S peniazmi od EÚ sa región môže zmeniť.

Nolan Theisen 10. jún