SME

Škodí hot dog rovnako ako cigareta?

Škála, ktorú používa Svetová zdravotnícka organizácia pri klasifikácii karcinogénov, nás môže zmiasť.

Párky po novom patria do skupiny jeden škály IACR.Párky po novom patria do skupiny jeden škály IACR. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Slanina, saláma, šunka, klobásy či párky patria do kategórie spracovaných mäsových výrobkov. Prestížna Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) ich pred týždňom zaradila na zoznam najnebezpečnejších potravín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Existujú totiž presvedčivé dôkazy, že spolu s fajčením, alkoholom či azbestom prispievajú k vzniku určitých druhov rakoviny.

Stačí, aby ste denne zjedli napríklad päťdesiat gramov slaniny, prípadne adekvátnu porciu iného spracovaného mäsa, a zvýšite si riziko rakoviny hrubého čreva o 18 percent, odhadujú špecialisti WHO.

SkryťVypnúť reklamu

Bravčové, hovädzie a jahňacie v prírodnej forme sa dostali do nižšej rizikovej skupiny. Podľa WHO sú to iba pravdepodobné karcinogény.

Vrah sa skrýva inde

Každé zásadné vyhlásenie, ktoré má za cieľ ovplyvniť stravovacie návyky miliónov ľudí, musí byť založené na dlhodobých výskumoch.

Medzinárodná agentúra pre výskum rakoviny (IARC), ktorú WHO zastrešuje, ich zhromaždila dosť. Napriek tomu netreba podliehať panike a posunúť hot dog hneď do kategórie sériového vraha, kam sa – oprávnene – dostali cigarety alebo alkohol.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C44AS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu