Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky
VESMÍRNE NOVINKY

Kométa Lovejoy vylučuje do vesmíru alkohol (vesmírne novinky)

Vo vesmírnych novinkách sa dozviete aj to, prečo sa tento týždeň oplatí privstať.

Kométa Lovejoy.Kométa Lovejoy. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

1. Alkohol na kométe

Keď sa kométa C/2015 Q2, tiež nazývaná Lovejoy, v januári priblížila k Slnku, mohli ju ľudia pozorovať voľným okom a astronómovia študovať zloženie jej atmosféry.

Medzi 21 zložkami našli organické molekuly, jednoduchý cukor a aj etanol. Výskumný tím tvrdí, že ide o prvý prípad, kedy na kométe objavili v podstate požívateľný alkohol.

Podľa magazínu New Scientist s tým však nebudú súhlasiť vedci, ktorí skúmajú kométu 67P/Čurjumov-Gerasimenko, pretože na nej našli etanol tiež, ale objav zatiaľ nepublikovali.

Lovejoy v čase najväčšej aktivity vylučovala do vesmíru každú sekundu minimálne rovnaké množstvo alkoholu, ako je v päťsto fľašiach vína.

"Objav týchto látok na kométe nám pomáha rozšíriť vedomosti o prípadných ingredienciách pre život, ktoré mohli kométy priniesť na mladú Zem, či na iné planéty," cituje New Scientist astrochemičku Jamue Elsilaovú.

2. Tri planéty na oblohe

Vidieť na oblohe dve planéty sa dá niekoľkokrát v roku. Ak sa však objavia tri naraz, je to vzácny úkaz. Do konca tohto týždňa môžu ľudia na celom svete vidieť pri sebe Mars, Venušu a Jupiter.

Podľa BBC nezáleží na tom, kde sa človek nachádza. Stačí, aby bola jasná obloha a úkaz sa dá pozorovať aj voľným okom. Najlepšie by takzvanú planetárnu konjunkciu malo byť vidieť vo štvrtok nad ránom, kedy je ešte tma a planéty vytvoria trojuholník vysoko na oblohe. Venuša bude žiariť najviac. Mars 250-krát menej.

Najbližšie budeme môcť pozorovať takýto úkaz až v roku 2021.

3. WTF

Vesmírny objekt WT1190F má jeden až dva metre a je pravdepodobne zabudnutým kusom vesmírneho odpadu, ktorý vyrobil človek. WT1190F spadne 13. novembra do Indického oceána asi 65 kilometrov južne od Sri Lanky.

Napriek tomu, že je jedným z mála objektov, ktorého dopad sa dá presne predpovedať, nikto nevie, čo to presne je. Astronómovia ho taktiež zachytili iba nedávno.

Aj keď väčšina z neho zhorí v atmosfére, pre astronómov je to podľa magazínu Nature príležitosť ako priamo pozorovať objekt, ktorý ňou prechádza. Tiež si môžu vyskúšať opatrenia, ktoré by využili pri prípadnom dopade nebezpečného telesa.

4. Veľkolepý koniec

VFTS 352 je systém dvoch dotýkajúcich sa hviezd vzdialených 160-tisíc svetelných rokov v hmlovine Tarantula. Zriedkavý typ hviezdy je najmohutnejší a najteplejší, aký vedci doteraz videli.

Vzťah týchto obrovských sĺnk však nemôže pretrvať. Podľa portálu Cnet sa zrejme zlúčia do jednej gigantickej hviezdy, ktorá svoj život ukončí jedným z najsilnejších výbuchov vo vesmíre.

Druhá možnosť predstavuje úplne nový spôsob hviezdneho vývoja. Ak by sa hviezdy nezlúčili, tak vybuchnú ako supernovy a vytvoria binárny systém čiernych dier, ktoré by boli zdrojom silných gravitačných vĺn.

Branislav Harabin na zasadnutí Súdnej rady.

Súdna rada už dočasne odstavila zvolenského sudcu Miľana. Tiež nenosil rúško.

Opatrenia nedodržiavajú aj politici.

Povrchové teploty v Jakutsku na Sibíri.

Verchojansk stále láme rekordy.

Rémi Brague a kritika liberalizmu.

Aby vaše deti nesedeli len pred obrazovkou.

Hubblov ďalekohľad už tridsať rokov približuje ľudstvu vzdialený vesmír.

Hubble je už týždeň offline.