WASHINGTON, BRATISLAVA. Odovzdať riadenie počítaču a zodvihnúť ruky z volantu nie je úplne bezpečnou voľbou pre tých, ktorí sa zoznamujú s novou autonómnou technológiou firmy Tesla. Hoci dopravný asistent dokáže viesť vozidlo na diaľnici a prechádzať z pruhu do pruhu, neznamená to, že zatiaľ dokáže nahradiť človeka.
Presvedčilo sa o tom podľa BBC viacero vodičov, ktorí na internete publikovali videá blížiacich sa incidentov. Hoci Tesla sprístupnila softvér s novými funkciami pre všetkých záujemcov v USA, zdá sa, že nie je natoľko vyspelý, aby bol aj spoľahlivý.
Rizikové situácie
Vodiči bez skúseností nedokážu dobre odhadnúť, ktoré situácie automat zvládne obslúžiť a ktoré nie. Zrak tak musia upierať pozorne na vozovku a ruky musia zostať na volante. Ani Tesla vo svojich materiáloch neinformuje o tom, na ktoré situácie je systém trénovaný a na ktoré nie.
V jednom z prípadov sa systém pomýlil, keď sa k autu v protismere priblížilo vo vedľajšom pruhu iné vozidlo. Automat prudko odbočil vľavo, čím vozidlo nasmeroval do priamej kolízie. Vodič však včas zareagoval.
V inej situácii softvér zle vyhodnotil značenie pruhov na vozovke a vozidlo prechádzajúce odbočujúcim pruhom nasmeroval vpravo. Bez zásahu vodiča by prišlo ku kolízii.
Zasiahnu úrady?
Úrady chrániace spotrebiteľov a vodičov zatiaľ nerozbehli žiadne vyšetrovania, ktoré by sa technológii a jej bezpečnosti pozreli.
Nie je preto vylúčené, že firma bude musieť na ochranu verejného záujmu upraviť pravidlá pre používanie funkcie, či zverejniť detaily, ktoré by vodičom pomohli pri bezpečnom používaní.
Práve obavy o bezpečnosť brzdia mnohé firmy, aby svoje autonómne technológie nasadili do praxe. Za pomalým nástupom nie je ich komplexnejší prístup v porovnaní s Teslou, ale zodpovednosť, ktorá bráni predčasnému uvoľneniu.