Nedeľa, 5. júl, 2020 | Meniny má Cyril, MetodKrížovkyKrížovky

Život mohol na Zemi existovať o 300 miliónov rokov skôr

Kryštály zirkónu zo západnej Austrálie obsahovali stopy uhlíku, ktorý môže mať organický pôvod. Ich vek odhadujú na viac než 4 miliardy rokov.

Skaly v Austrálii obsahujúce 4,1 miliardy rokov staré vzorkySkaly v Austrálii obsahujúce 4,1 miliardy rokov staré vzorky (Zdroj: Bruce Watson / SITA)

WASHINGTON, BRATISLAVA. To prostredie trochu pripomína fotografie z planéty Mars. Červené skaly a neúprosné sucho spestruje len veľmi riedka vegetácia. Z pohľadu Zeme je to však jedinečné nálezisko.

Menej než stokilometrové pohorie Jack Hills v západnej Austrálii nám poskytlo zrejme najstaršie známe organické vzorky pozemského pôvodu.

Ich analýza v americkom časopise Proceedings of the National Academy of Sciences môže posunúť začiatok života na Zemi o 300 miliónov. Prvé tvory sa objavili skôr, než vedci predpokladali.

Uhlík, základ života

Ak píšete ceruzkou, v podstate píšete rovnakým prvkom, z akého je vytvorený človek. Grafit, známy tiež ako tuha, je popri diamante jednou z dvoch foriem čistého uhlíku, ktorý možno nájsť v prírode.

Každá forma života na našej planéte má uhlíkový základ a uhlík je spolu s kyslíkom prvkom, ktorý ľudské telo obsahuje v najväčšom množstve.

Na učenie toho, či nejaký konkrétny grafit má organický pôvod, nám pomerne dobre slúži metóda zisťujúca druh uhlíka. V stabilnom stave totiž máva atóm uhlíka buď šesť, alebo sedem neutrónov.

Biochemické procesy v živých organizmoch však uprednostňujú ľahší uhlík so šiestimi neutrónmi. Jeho podiel vo vzorkách s organickým pôvodom je preto vyšší a to isté platí aj pre grafit.

Práve takto uvažovali vedci z Kalifornskej univerzity v Los Angeles, keď analyzovali vzorky staré niekoľko miliárd rokov.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C449A na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M449A na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Osamelí rodičia sa musia vysporiadať s dlhodobým výpadkom druhého príjmu v rodine, ktoré výživné nenahradí.
Norberta Bödöra privádzajú v putách na súd.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Fico asi vie, prečo sa dištancuje od Bödöra

Azda sa to čoskoro dozvieme aj my.

Alkohol zlepšuje náladu iba dočasne, po vytriezvení nasleduje úzkosť.

V mexickej podmorskej jaskyni našli starovekú okrovú baňu

V bani začali ťažba zrejme už pred 12-tisíc rokmi.

Staroveká okrová baňa v Mexiku.

Nová mutácia COVID-19 je nákazlivejšia, priebeh horší nie je

Vedci nazývajú novú mutáciu G614 a tvrdia, že už takmer úplne nahradila prvú.

Zdravotník v ochrannom obleku vykonáva test na COVID-19 v zariadení fakultnej nemocnice vo švédskom Lunde.