Astronómovia, fyzik aj vesmírny inžinier. Ako vysvetľujú vedci záhadné údaje z Keplera

Slovenskí vedci nám odpovedali, ako vnímajú zistenia vesmírneho observatória. Niektorí existenciu mimozemšťanov aspoň pripúšťajú.

Dysonova sféra. (Zdroj: Hill/WIKIMEDIA/CC)

Otázky:

1. Prečo sú údaje z observatória Kepler také zaujímavé?

2. Čo by mohlo spôsobiť zdanlivé zoslabnutie jasnosti hviezdy až o 20 percent?

3. Je hypotéza o mimozemskej superstavbe naozaj taká bláznivá?

Ján Baláž

kozmický konštruktér, Ústav experimentálnej fyziky SAV

1. Teleskop Kepler hľadá exoplanéty metódou tranzitu, keď hľadaná planéta prechádza popred žiarivý kotúč hviezdy, preto je schopný zaregistrovať aj nepatrné zmeny jej jasu. Pre ilustráciu, pri pohľade z hlbokého vesmíru na naše Slnko, ktoré má priemer zhruba 1 milión kilometrov, prechod našej Zeme s priemerom zhruba dvanásťtisíc kilometrov cez slnečný disk zoslabí jeho jas o 0,01 %. Touto metódou teleskop Kepler už objavil množstvo exoplanét a potvrdzuje, že planéty sú pri hviezdach skôr pravidlom ako výnimkou. Dáta z pozorovanej hviezdy KIC 8462852 sú však ozaj bizarné, keďže poklesy jej jasnosti sú aj viac ako 20-percentné.

2. V astrofyzike vzdialených hviezd som laikom, vidím však, že aj renomovaní astronómovia sú týmto fenoménom veľmi zaskočení.  Súčasná fyzika nepozná žiaden mechanizmus, ktorým by takto mohla meniť jas samotná hviezda, preto sa ako logické javí vysvetlene, že nejaké rozmerné objekty sporadicky zacláňajú tento žiarivý hviezdny kotúč v oveľa väčšej miere ako bežné exoplanéty. Otázne je, či tie objekty sú priamou súčasťou tamojšej „slnečnej” sústavy, alebo či nám snáď nejaké tmavé pohyblivé objekty nezacláňajú výhľad kdesi bližšie, na spojnici k tejto hviezde.

3. Niektorí futurológovia ozaj predpovedajú, že veľmi vyspelá civilizácia by mohla ovládnuť energetiku svojej centrálnej hviezdy a obklopiť ju nejakými obrími slnečnými panelmi. Niečo také si však technicky vôbec neviem predstaviť, preto by som skôr veril na zatiaľ neobjasnený prírodný fenomén.

Vojtech Rušin

astronóm, Astronomický ústav SAV

1. Kozmická sonda Kepler je sofistikované kozmické laboratórium, ktoré sa zameriava na výskum exoplanét pomocou ďalekohľadu s priemerom 1,4 m a vysoko citlivým detektorom svetla.

Po objave prvej exoplanéty v roku 1995 výskum expolanét značne pokročil a to aj vďaka sonde Kepler. Dáta z Keplera sú zaujímavé nielen tým, že objavuje exoplanéty ako na  bežiacom páse, ale najmä tým, že objavuje exoplanéty v tzv. obývateľnej zóne pri hviezde, to znamená zóne, kde za vhodných podmienok by mohol existovať život. Na základe fotometrických údajov svietivosti centrálnej hviezdy sa ukazuje, že niektoré exoplanéty by  mohli mať pevný povrch, ako naša Zem, a približne aj rovnakú veľkosť.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.