Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Slovenský vedec objavil novú jaštericu, nazval ju po Jánošíkovi

Veľkosť zvierat na ostrovoch zrejme určuje komplikovanejší proces, ako si vedci doteraz mysleli.

Gallotia Galloti Palmae je súčasným druhom rodu Gallotia, ktorý je endemický pre Kanárske ostrovy.Gallotia Galloti Palmae je súčasným druhom rodu Gallotia, ktorý je endemický pre Kanárske ostrovy. (Zdroj: FLICKR/CC)

BRATISLAVA. Niektoré fosílie umožňujú vedcom dopĺňať chýbajúce kúsky do evolučnej mozaiky. Jedny potvrdzujú hypotézy, ďalšie ich zase vyvracjú.

Fosília, ktorú objavil slovenský paleontológ Andrej Čerňanský, však dokázala obrátiť naruby zavedené vedecké poznatky.

Ostrovné pravidlo veľkosti totiž tvrdí, že ak sa na ostrov dostanú veľké zvieratá - napríklad slony -, začnú sa zmenšovať smerom k trpasličím formám. Majú obmedzené zdroje potravy a obmedzený životný priestor, ktorým sa začnú evolučne prispôsobovať.

Naopak, menšie zvieratá ako jašteričky nemajú na ostrovných ekosystémoch prirodzených nepriateľov. Veľkosť ich tela tak mohla veľmi rýchlo rásť.

Čerňanský objavil a skúmal fosíliu z rodu Gallotia, ktorý sa vyskytuje iba na Kanárskych ostrovoch. Pomenoval ju Janosikia ulmensis podľa Juraja Jánošíka. Jeho tím zverejnil svoje poznatky v magazíne Zoological Journal of the Linnean Society.

Rod Gallotia doteraz vedci považovali za úkážkový príklad ostrovného pravidla, na Kanárske ostrovy už však jašterice nadmerne veľké prišli .

Pri vašom výskume ste skúmali fosíliu plaza, ktorého ste pomenovali po Jurajovi Jánošíkovi. Čo majú spoločné?

"Pomenovanie vychádza skôr z určitého aspektu preukázania úcty. Juraj Jánošík nebol len obyčajný zbojník. Bol pozitívnou osobnosťou našej národnej histórie a tiež symbolom akejsi mladíckej rebélie.

Mám veľmi rád auru okolo nášho legendárneho zbojníckeho kapitána. Keď človek žije a pracuje roky v zahraničí, v mojom prípade v Nemecku, tak to, čo mu pripomína domov, je, povedal by som, vzácnejšie."

Prečo neplatí ostrovné pravidlo veľkosti pre rod Gallotia?

"Rod Gallotia bol dosiaľ jedným z učebnicových príkladov ostrovného gigantizmu. Vedci predpokladali, že malá jašterica podobná severoafrickému rodu Psammodromus kolonizovala pred 20 až 18 miliónmi rokmov Kanárske ostrovy.

Ľudia počítali v hlave a boli v strese.

Unikajúci plyn v Baltskom mori.

Metán rýchlo otepľuje ovzdušie.

Aj matematika nás učí, ako čeliť predsudkom.

a 1 ďalší 28. sep

Prečo je misia DART taká dôležitá.

a 2 ďalší 28. sep