BRATISLAVA. Na svojom európskom blogu v stredu Google predstavil nový projekt, ktorý nazýva Accelerated Mobile Pages (zrýchlené mobilné stránky).
Už v apríli prišiel internetový gigant s programom Digital News Initiative. Chcel spolu s európskymi vydavateľmi a médiami vytvárať lepšie digitálne správy. Inými slovami: hľadal cestu, ako zlepšiť a zjednodušiť prístup ľudí k informáciám.
Zrýchlené načítavanie stránok
Accelerated Mobile Pages (AMP) je prvým výsledkom tejto spolupráce, na ktorej sa podieľajú aj sociálne sieť Twitter, Pinterest a LinkedIn či ďalšie technologické firmy ako WordPress, Chartbeat alebo Adobe.
Základnou myšlienkou projektu AMP má byť rýchlejšie načítavanie článkov, najmä na mobilných zariadeniach. Ľudí totiž často odrádza, ak musia dlho čakať na zobrazenie obsahu.
Celý projekt má otvorený kód, čo znamená, že ktokoľvek ho môže kopírovať a využiť.
Pre médiá to znamená, že svoj bežný obsah budú publikovať aj vo formáte AMP, a keď na takýto článok narazíte vo vyhľadávaní na Google, ihneď sa vám otvorí.
Do projektu sa zatiaľ zapojilo tridsať svetových médií, vrátane New York Times, Guardian, Wall Street Journal, BBC alebo Buzzfeed.
Technológia je prístupná od stredy. Google zverejnil celý kód aj so špecifikáciami na Githube.
Keď Facebook, tak aj Google
Reakcie na sociálnych sieťach sú rôzne, mnohí to označujú ako protiútok voči Facebook Instant Articles alebo Apple News.
Google hovorí, že médiám bude pripočívať návštevnosť ako keby prichádzali ľudia na ich weby a dostanú sto percent príjmov z inzercie. Samozrejme, veľa médií používa na svojich weboch práve Google reklamy.
Zatiaľ ide o novinku a rovnako ako v prípade Facebook Instant Articles alebo Apple News, až používateľský zážitok a návyk ukáže vplyv na ďalší vývoj technológie.
Výsledkom pre bežného návštevníka internetu by však malo byť rýchlejšie načítavanie stránok, čo je dlhodobým cieľom všetkých technologických firiem.