Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Jozef Masarik: Oscilácie neutrín môžu odhaliť tmavú hmotu

Fyzik Jozef Masarik z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského tvrdí, že tohtoročný nobelový výskum otvára veľké možnosti pre skúmanie hmoty, ktorú nepoznáme.

Jozef Masarik.Jozef Masarik. (Zdroj: ARCHÍV SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIĆ)

V čom sú ocenené objavy prelomové?

„Riešia zásadné otázky vo fyzike elementárnych častíc, v oblasti jadrovej fyziky zriedkavých procesov, ale predovšetkým v astrofyzike a kozmológií."

Ako z nich môžu ťažiť ďalšie výskumy a ďalší vedci?

„V súčasnosti predstavuje žiarivá hmota, ktorú študujeme, štyri percentá všetkej hmoty a energie vo vesmíre. Jedným z kandidátov na častice, ktoré by mohli byť predstaviteľmi nežiarivej, alebo tmavej hmoty, boli aj neutrína.

Objavenie ich oscilácií hovorí o tom, že majú určitú hmotnosť, čo by mohlo vysvetliť časť hmoty, ktorú vo vesmíre máme. Otvára to veľké možnosti pre skúmanie hmoty a energie, ktorú nepoznáme."

Je náročné robiť v tejto oblasti výrazné pokroky?

„Je to veľmi náročné, pretože neutrína sú častice, ktoré nemajú elektrický náboj a nereagujú elektromagneticky. Hmotnosť majú minimálnu, čiže pravdepodobnosť, že neutríno vyvolá nejaký efekt, ktorý môžeme pozorovať, je veľmi malá. Neutríno preletí cez zemeguľu a ani si toho nevšimne.

Tieto experimenty si vyžadujú veľmi citlivé technológie a sú náročné, čo sa týka veľkosti, aj špičkových technológií, ktoré sa pri nich používajú, pretože sú to procesy ktoré sú veľmi zriedkavé.

Potrebujeme pri nich odhlučniť všetko ostatné, čo pochádza zo zeme alebo z kozmu a mohlo by vyvolať podobné reakcie ako neutrína, ale by im nezodpovedalo."

Myslíte si že cenu tento rok udelili správne a spomedzi konkurencie bol jasný víťaz?

„To, čo ocenili, bolo správne. Samozrejme, že tímy, ktoré na týchto experimentoch pracujú sú veľké a mohli byť ocenení len lídri, alebo tí, ktorí k výsledku najviac prispeli. V tých tímoch je však tiež veľa iných schopných vedcov, ktorí by si zaslúžili ocenenie. Ale čo sa týka témy čo vybrali, bola to rozhodne veľmi správna voľba."

Téma: Nobelove ceny