Nemci skúšajú na diaľnici samojazdiaci kamión

Diaľničný autopilot preberie riadenie vozidla na jednoduchých úsekoch trasy.

(Zdroj: Daimler)

BERLÍN, BRATISLAVA. Je to technológia, ktorá sa môže presadiť v nákladnej i osobnej preprave. Diaľničný autopilot preberie šoférovanie vozidla na úsekoch trasy, kde netreba robiť nič iné, len udržať sa v jazdnom pruhu.

Nemecká automobilka Daimler začala s testovaním technológie vo verejnej prepravnej sieti, aby preverila svoj doterajší vývoj a výskum. Hoci nová autonómna technológia stále vyžaduje prítomnosť vodiča za volantom, nadobudla podobu, v akej ju analytici očakávajú pri komerčnom nasadení.

Radar doplnený o kamerový systém sleduje vozovku a automobily pred vozidlom, aby zaistil plynulú jazdu v rámci bezpečnosti a dopravných pravidiel. Úlohou vodiča je zasiahnuť v prípade, ak ho palubný počítač požiada o prebratie kontroly nad vozidlom. 

Diaľničný autopilot má podľa BBC podobu jediného tlačidla na palubnej doske. Aktivujete ho podobne ako tempomat, a potom sa už o nič nestaráte. Technológiu dosiaľ preverili pri rýchlostiach do 80 kilometrov za hodinu.

Senzory snímajú vozidlá, vyhodnocujú ich pohyb a čítajú dopravné značenie. Vykonávajú tak rovnakú prácu ako vodič pri rutinnej jazde po diaľnici, pri ktorej nie je nutné riešiť križovatky či inú zložitejšiu navigáciu.

Prednosťou technológie je, že pri monotónnej jazde počítač nestráca ostražitosť, neunaví sa a funguje dobre aj vtedy, ak sú horšie svetelné či jazdné podmienky. Firma chce technológiu nasadiť do praxe po dôslednejších skúškach. 

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892