Pondelok, 1. jún, 2020 | Meniny má ŽanetaKrížovkyKrížovky

Päť dôvodov, prečo vedci stále hľadajú tečúcu vodu

Výskumníci hľadajú vo vesmíre kvapalnú vodu. Majú na to dobré dôvody.

(Zdroj: ESA)
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Je priateľská k chémii

Voda je dobrým roztokom. Vďaka jej štruktúre sa v nej rozpúšťajú soli a rôzne organické zlúčeniny, napríklad aminokyseliny. To umožňuje veľkú rôznorodosť podporovanej chémie. „Ak chcete získať život, potrebujete podmienky, pri ktorých môžete skúšať rôzne veci,“ zdôrazňuje pre Scientific American planetárna výskumníčka Pamela Conrad z NASA. „A dúfate, že niečo z toho bude fungovať.“

2. Dobré prostredie

Voda je kvapalná pri veľkej rôznorodosti teplôt. Nielenže zvládne množstvo chemických reakcií, zvládne to aj za odlišných podmienok.

Voda zostáva kvapalnou pri teplotách od nula do sto stupňov - pri ešte väčšom rozpätí, ak v nej rozpustíte trebárs soli či vezmete do úvahy tlak. Je preto dobrým prostriedkom na transport základných látok: napríklad enzýmov nevyhnutných na život.

3. Ľad pláva

Nie je úplne bežné, aby tuhé skupenstvo nejakej látky plávalo nad jej kvapalným. To je však pre život dôležité: vďaka tomu sa môže oceán ukrývať pod menej hustou ľadovou prikrývkou, pričom prípadný život zostáva chránený pred okolitými vplyvmi.

4. Uchováva teplo

Voda pohlcuje infračervené žiarenie, takže (ak to primerane zjednodušíme) vo výsledku dokáže uchovávať teplo. To je dobrá správa pre prípadný život, ktorý dokáže z tejto energie ťažiť, prípadne ho využiť na svoju vlastnú termoreguláciu.

5. Je jej dosť

Našťastie, voda nie je veľmi výnimočná. Nachádza sa v kométach, na planétach v slnečnej sústave, v medzihviezdnom plyne, dokonca jej chemické stopy objavili v atmosfére iných hviezd. Je to logické, keďže jednou z jej zložiek je vodík, najjednoduchší a zrejme aj najbežnejší prvok v kozme. Pri spomínaných vlastnostiach je to dobrá správa a môže znamenať, že podmienky vhodné na život zase až také výnimočné nie sú.

Šikuta: Ak sa objaví ďalší podozrivý sudca, odstavím ho od rozhodovania

Nový šéf Najvyššieho súdu by pred verejnosťou otvoril výberové konania.

Predseda Najvyššieho súdu Ján Šikuta.

Núdzový stav splnil účel, stačilo

Vyliečených má viac ako nakazených, sme lepšie informovaní aj vybavení.

Koronavírus: Otestovali 274 ľudí, jeden bol pozitívny (minúta po minúte)

Slovensko eviduje spolu 1522 nakazených novým koronavírusom SARS-CoV-2. Z ochorenia COVID-19 sa dosiaľ vyliečilo 1368 ľudí.

Premiér Matovič navštívil žiakov ZŠ Ostredková 14 v Bratislave.

Ako moc mení názory

OĽaNO ide obsadiť posty okresných prednostov. Základná podmienka - aby to boli im blízki ľudia.