Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Ako sa hľadala voda na Marse (prehľad vesmírnych misií)

Vodu na Marse hľadajú vesmírne misie dlho. Začali s tým pred desaťročiami.

Curiosity.Curiosity. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

Mariner 9

Štart misie: 30. 5. 1971

Prílet na obežnú dráhu: 13. 11. 1971

Družica Mariner 9 priniesla prvé priame dôkazy o dávnej prítomnosti vody. Išlo o obrázky vyschnutých riečnych korýt, kaňonov, dôkazy o riečnej erózii či hmly. Na znak jej úspechov je po Marineri 9 pomenovaný obrovský systém kaňonov Valles Marineris.

Viking

Viking 1 štart: 20. 8. 1975

Prílet: 19. 6. 1976

Viking 2 štart: 9. 9. 1975

Prílet: 7. 8. 1976

Dve družice a dva pristávacie moduly misie Viking spôsobili revolúciu v našich znalostiach o prítomnosti vody na Marse. Na planéte objavili mnohé geologické formy, ktoré zvyčajne vznikajú za pôsobenia veľkého množstva vody.

V mnohých oblastiach objavili obrovské odtokové kanály, ktoré dokazovali minulú prítomnosť záplav. Misia taktiež ukázala, že na planéte kedysi padal dážď.

Mars Global Surveyor

Štart misie: 7. 11. 1996

Prílet do obežnej dráhy: 12. 9. 1997

Družica skúmala minerálne zloženie povrchu planéty a mala dokázať prítomnosť alebo neprítomnosti vody v minulosti telesa. Družica skutočne dokázala, že planéta kedysi zažívala dlhé obdobia ducha, čo naznačovala najmä prítomnosť olivínu, minerálu, ktorý sa formuje v suchých podmienkach. Sonda však urobila aj zábery niekoľkých kanálov, ktoré naznačovali, že územím kedysi nepretržite pretekala voda.

Mars Pathfinder

Štart misie: 4. 12. 1996

Pristátie na Marse: 4. 7. 1997

Pristávací modul misie Pathfinder skúmal povrchové teploty a tlak planéty. Skúmaním týchto podmienok zistil, že na planéte nemôže existovať kvapalná voda. Vozidlo tiež objavilo prítomnosť hornín, ktoré dokazovali minulú prítomnosť vody. Našlo tiež dôkazy o dávnej záplavovej aktivite.

Mars Odyssey

Štart misie: 7. 4. 2001

Prílet do obežnej dráhy: 24. 10. 2001

Obežná kozmická loď našla mnoho obrazových dôkazov o prítomnosti vody na Marse. So svojim spektrometrom ukázala aj to, že veľkú časť povrchu planéty môže tvoriť podpovrchový ľad.

Spirit

Štart misie: 10. 6. 2003

Pristátie na Marse: 3. 1. 2004

V marci 2004 NASA oznámila, že vozidlo Spirit našlo dôkazy o minulej prítomnosti vody na Marse v skale nazvanej „Humphrey“. Za pomoci sofistikovaných nástrojov objavili vedci aj minerály, ktoré sa formujú len vo vlhkom prostredí - čo znamená, že skúmané regióny planéty boli kedysi pokryté vodou.

Opportunity

Štart misie: 7. 7. 2003

Pristátie: 24. 1. 2004

Vozidlo Opportunity objavilo na Marse prítomnosť hematitu, minerálu, ktorý sa zvyčajne formuje z vody. Počas svojej dlhoročnej prevádzky vozidlo zasiela nové dôkazy o tom, že skúmaná časť planéty bola kedysi nasiaknutá vodou.

Mars Reconnaissance Orbiter

Štart misie: 12. 8. 2005

Prílet do obežnej dráhy: 10. 3. 2006

Hlavným objavom tejto misie boli dôkazy o historickej prítomnosti horúcich prameňov. Vysoká hustota malých rozvetvených kanálov, ktoré družica nafotila, naznačovala, že oblasť Valles Marineris bola v minulosti bohatá na zrážky. Táto misia pomohla vedcom určiť, že veľká časť povrchu Marsu je tvorená zmesou ľadu a prachu.

Phoenix

Štart misie: 4. 8. 2007

Pristátie: 25. 5. 2008

Phoenix objavil ďalšie dôkazy o prítomnosti ľadu v severných regiónoch Marsu. Táto misia pozorovala tiež výskyt snehu, ktorý padal z oblakov tvorených z ľadových kryštálikov.

Curiosity / Mars Science Laboratory

Štart misie: 26. 11. 2011

Pristátie na Marse: 6. 8. 2012

Hlavnou úlohou tejto misie bolo odhaliť obývateľnosť červenej planéty. Sonda Curiosity skúmaním pôdy objavila prítomnosť molekúl vody. Taktiež objavila dôkazy dávneho koryta, ktoré naznačovalo, že v minulosti bol na Marse intenzívny vodný tok.

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.

Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.

Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.

Komentovaný prehľad správ.