Proti závislostiam by mohla v budúcnosti pomôcť veda

Vedci našli enzým, ktorý pomáha odstraňovať nikotín z krvi alebo liek vymazávajúci spomienky na drogy.

(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Alkohol, fajčenie, ale aj drogy spôsobujú spoločnosti veľa problémov a boj so závislosťami od nich je časovo náročný a nákladný. Je možné, že v budúcnosti to bude oveľa jednoduchšie.

V dvoch od seba nezávislých štúdiách publikovaných v uplynulých dňoch prichádzajú vedci so zaujímavými výsledkami, ako bojovať proti závislostiam či už od nikotínu alebo drôg.

prepisal som ti text

Odborníci zo Scrippsovho výskumného inštitútu v USA odhalili baktériu so špeciálnym enzýmom, ktorý pohlcuje nikotín a odstraňuje ho z krvi. Naopak na Floridskej univerzite vynašli liek, ktorý v mozgu myší doslova vymazal spomienku na drogovú závislosť.

Konzumuje nikotín

V prípade prvého výskumu publikovaného v magazíne The Journal of the American Chemical Society ide v podstate o malého požierača nikotínu v krvi. „Baktéria je ako malý Pacman. Chodí a požiera nikotín,“ citoval vedúceho výskumu biológa Kima Janda zo Scrippsovho výskumného inštitútu portál Science Alert.

Spolu so svojím tímom sa už 30 rokov snaží vyrobiť umelý enzým, ktorý by v tele vyhľadával nikotín. Zničil by ho skôr, ako zapôsobí na odmeňovacie centrum v mozgu a tak v ľuďoch vyvolá závislosť.

Napokon ho objavili v baktériách, ktoré prekvapivo žijú v zemi na tabakových plantážach. Ide o jeden z poddruhov pseudomonád, ktoré využívajú nikotín ako zdroj uhlíka a dusíka. Pomocou enzýmu NicA2 vyvinuli prípravok, ktorý následne testovali na krvi z myší. Čas pôsobenia nikotínu sa znížil z dvoch troch hodín približne na deväť až pätnásť minút.

Výsledky sú podľa Janda veľmi pozitívne a veria, že čoskoro začnú pracovať na konkrétnom lieku pre ľudí. „Veríme, že sa nám podarí zvýšiť stabilitu lieku tak, aby účinok jednej injekcie trval minimálne mesiac,“ dodal ďalší z autorov štúdie Song Xue.

Vymazať závislosť

Bojovať proti závislosti by mohol aj ďalší prípravok, ktorý vznikol v laboratóriách Floridskej univerzity. Liek, ktorý doslova vymazal z mozgu závislosť od drog založených na metamfetamíne, napríklad pervitínu. Svoje zistenia vedci publikovali v magazíne Molecular Psychiatry.

Kľúčom k tomu je fakt, že spomienky, ktoré vzniknú počas užívania týchto drog, sú vytvorené inak než tie triezve. Na stabilizovanie spomienok v mozgu totiž slúži proteín zvaný aktín. Počas užívania metamfetamínu nefunguje a nedarí sa mu v mozgu poriadne ukotviť. Stačilo by takýto neukotvený aktín nájsť a vymazať, čo by však mohlo ohroziť aj iné procesy v tele.

Vedci sa preto sústredili na molekulu myosín, ktorá aktínu pomáha pôsobiť, a spomalili jej činnosť. V prípade myší sa im podarilo dosiahnuť, aby zabudli na všetko spojené s užitím drogy.

„Čo je mimoriadne vzrušujúce, je fakt, že myosín musíte spomaliť iba raz. Efekt následne trval počas celého testovania a pozorovania myší. Váham použiť slovo vymazaná, ale zdá sa, že tieto spomienky myšiam naozaj nezostali,“ povedala autorka štúdie, neurologička Courtney A. Millerová pre The Washington Post.

Vedci predpokladajú, že práve mechanizmus zabudnutia na „zážitky“ spojené s užívaním drogy by mohol pomôcť v liečbe závislosti. Hoci sa z nej človek vylieči, stačí malý podnet ako vôňa alebo zvuk, aby sa k nej opäť vrátil.

„Naša idea je, že ľudia, ktorí podstupujú liečbu a trpia abstinenčnými príznakmi, by dostali liek, ktorý by vymazal všetky asociácie spojené s drogou,“ dodala Millerová pre portál Science Alert.

V ďalšej fáze výskumu sa chce zamerať na testovanie aj iných drog, než len metamfetamínu a následne pristúpiť k vyvinutiu prípravku priamo pre ľudí.

DOI: 10.1021/jacs.5b06605

DOI:10.1038/mp.2015.103

1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 813
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 030
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 882

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Vo vnútri Mesiaca je množstvo vody, pomôže pri kolonizácii

Voda sa na Mesiac dostala krátko po jeho vzniku.

Google pridáva do vyhľadávania a máp SOS upozornenia

Nový nástroj má upozorniť ľudí na hroziace nebezpečenstvo v ich okolí a poskytnúť užitočné informácie v krízovej situácii.

Robotický vysávač sa môže stať najväčším špehom v domácnostiach

Okrem prachu z podlahy pozbiera aj informácie o rozložení domu.

Sedem tipov, ako vám smartfón pomôže na dovolenke

Naplánujte si s ním cestu, vyhnite sa zápcham, nájdite najlacnejší hotel a prepočítajte cudziu menu.