Červík, ktorý starne pomalšie

Každý nemôže byť Beethovenom.

Vedcom z Massachusettského technologického inštitútu (MIT) v americkom Cambridge sa podarilo predĺžiť život drobného červa až o 50 percent (na 3 týždne). Červík nematóda (patrí k nim aj škrkavka alebo svalovec) dostával „protistarnúci“ (anti-ageing) gén SIR2 z kvasníc v umelo vytvorenej DNA. Kvasnice s týmto génom totiž žijú oveľa dlhšie ako tie, ktoré ho nemajú. Genetici boli zvedaví, či tento gén funguje aj pri zložitejšom organizme, ako sú kvasnice. Výsledok s nematódou bol v istom zmysle prekvapením a experiment svedčí o tom, že „gén (alebo gény) dlhovekosti“ funguje nielen u nižších, ale aj u zložitejších organizmov, vrátane ľudí. „To, čo funguje u kvasníc a červov, pravdepodobne funguje aj u všetkých ostatných živočíchov, pretože kvasnice a červy sú od seba čo do zložitosti veľmi vzdialené,“ povedal pre BBC vedúci výskumného tímu na MIT Leonard Guarante. V súčasnosti sa jeho tím pokúša predĺžiť život myši, ktorej organizmus je oveľa zložitejší ako červov. Výsledky experimentu prináša najnovšie vydanie časopisu Nature.

(BBC, 5D)

(4. 3.–10. 3. 2001)

* Podľa výskumov vedcov zo St. Thomas Hospital Twin Unit v Londýne je hudobný sluch výlučne záležitosťou génov. Každý štvrtý človek má problémy s rozpoznávaním tónov a každý dvadsiaty je dokonca hudobne totálne „hluchý“. Podľa Tima Spencera môžu hodiny hudby v hudobných školách len zanedbateľne zlepšiť hudobný sluch.

* Američan Panayiotis Zavos a jeho taliansky kolega Severino Antinori, ktorí prednedávnom pomohli 62-ročnej žene priviesť na svet dieťa, vyhlásili, že sú pripravení klonovať deti bezdetným manželom. Tento úmysel spustil v odbornom aj laickom svete obrovskú vlnu kritiky.

* Posledná prirodzená populácia orangutánov zrejme zmizne z povrchu Zeme už v najbližších desiatich rokoch, tvrdí vedecká štúdia, ktorú vypracovala ochranárska organizácia Wildlife Conservation Society.

* Primeraná váha u žien podstatne znižuje riziko rakoviny prsníka, hovorí sa v štúdii, ktorú prináša nové vydanie British Medical Journal. Znížený prísun kalórií a fyzická aktivita totiž znižujú koncentráciu progesterónu a estrogénu, ktoré priamo súvisia so vznikom tohto typu rakoviny.

* Nová európska nosná raketa Ariane-5 vyniesla z Francúzskej Guayany na obežnú dráhu satelit Eurobird, ktorý bude slúžiť na prenos televízneho signálu pre obyvateľov Veľkej Británie. Hodnota satelitu je 200 miliónov US dolárov.

* Softvérový magnát a najbohatší muž sveta Bill Gates sa stretol s generálnym tajomníkom OSN Kofi Annanom, aby prerokovali Gatesov úmysel, venovať finančný dar na projekt boja proti chorobe AIDS. Gates už venoval miliardu dolárov na rozvoj vysokého školstva pre národnostné menšiny.

* Analýzou údajov zo satelitov prišli klimatológovia z NASA a MIT k záveru, že naša planéta možno bude schopná poradiť si s fenoménom globálneho otepľovania. Nadbytočné teplo by totiž Zem mohla „ventilovať“ prostredníctvom mrakov nad Tichým oceánom.

* V africkom štáte Etiópia vypukla epidémia smrteľnej meningitídy, ktorá už usmrtila 100 ľudí, oznámil to Medzinárodný Červený kríž. Touto chorobou sa už v Etiópii nakazilo niekoľko tisíc ľudí. Táto chudobná krajina patrí medzi 12 afrických krajín tzv. meningitídového pásu, kde podobná epidémia prepuká každých 8 až 10 rokov.

* Podľa vedcov zo SUNY Buffalo School of Dental Medicine v USA môžu baktérie, ktoré sa nachádzajú v ústach, meniť naše gény. Tieto modifikované gény by mohli pôsobiť deštruktívne na organizmus. Účinnou ochranou je preto pravidelná ústna hygiena.

(Reuters, BBC, 5D)

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky.

Fico chce opäť bojovať s korupciou, založí nový úrad