Silent Hunter 3 - ponorkový simulátor par excellance

V týchto dňoch prichádza na slovenský herný trh očakávaný titul Silent Hunter 3 - najočakávanejší ponorkový simulátor doteraz. Čím sa blysli tvorcovia hry z Ubisoft Romania sa dočítate v nasledujúcej recenzii.

V týchto dňoch prichádza na slovenský herný trh očakávaný titul Silent Hunter 3 - najočakávanejší ponorkový simulátor doteraz. Čím sa blysli tvorcovia hry z Ubisoft Romania sa dočítate v nasledujúcej recenzii.

Jediná vec, ktorá ma počas vojny skutočne desila, bola hrozba U-botov
Winston Churchil

Skutočne kvalitných ponorkových simulátorov je dnes, bohužiaľ, ako šafranu. Dôvodom je samozrejme veľká náročnosť tvorby korektného fyzikálneho modelu a jeho následné prispôsobovanie historickým podmienkam. Simulátory sú v súčasnosti mimo komerčného záujmu distribútorov, a preto sa do Silent Hunter 3 vkladali veľké nádeje.

Logicky vzaté, U-boot simulátor Silent Hunter 3 nadväzuje na úspechy svojho predchodcu Silent Hunter 2 a staršie ročníky si ešte možno spomenú aj na prvý diel Silent Huntera. Pravdu povediac, tretí diel Silent Huntera má so svojimi predchodcami spoločný len námet a meno. Silent Hunter 2 bol v v niektorých detailoch príliš triviálny a chýbali mu niektoré funkcionality, napríklad dynamická kampaň a misie boli naskriptované, čo mnohých znechucovalo. Od vtedy uplynulo veľa času a autori tretieho dielu pozorne načúvali a vačšinu z prianí hráčskych sŕdc do hry zapracovali.

Dej Silent Huntera 3 je situovaný, ako inak, do obdobia Druhej svetovej vojny a nemeckých ponorkových operácií v Atlantiku. Hra sa drži historickej línie, čo v praxi znamená toľko, že bojujúc za nemeckú stranu, vojnu nevyhráte a skončí v máji 1945.

          

Ako veliteľ ponorky budete riešiť množstvo zapeklitých bojových situácií a kto si váži virtuálne životy svojej posádky iste ocení kvalitný tutorial v podobe námornej akadémie (Naval Academy). Na výber je kurz navigácie, streľby palubnými delami na vzdušné a námorné ciele, ďalej kurz torpédovania a útoku na konvoj. Úlohy z akadémie môžete najskôr natrénovať a potom ísť demonštrovať svoje zručnosti. Ani na menej skúsených morských vlkov sa nezabudlo. Pre každý kurz je pekne spracované názorné video, kde sa popisuje spôsob riešenia konkrétnej úlohy.

V kvalitnej ponorkovej hre nesmú chýbať naskriptované historické misie (Single Missions). Silent Hunter 3 ich ponúka hneď niekoľko zaujímavých (Gibraltar, zajatie U-505...), ale za najvačšiu perličku by som vybral husársky kúsok Kapitaenleutenanta Guentera Priena s U-47 proti Britom v Scapa Flow (Orkeney Islands).

Kto si rád misie vyrába sám, vyžije sa dokonale. Silent Hunter 3 obsahuje kvalitný editor misí (Mission Editor).

Na rozdiel od svojho predhodcu Silent Hunter 3 konečne disponuje prepracovaným systémom generovania náhodných historických misií, čo v podstate tvorí základ kariéry (Career Mode), pričom sa tvrdí, že sa ani jedna misia neopakuje. Hráč si zvolí štartovací rok (1939-1943), zaradenie do flotily, typ U-bootu podľa ponuky (II-A(D), VII-B(C), IX-B(C) ) a pole pôsobnosti. Z herného pohľadu je zaujímavým prvkom tzv. Career Renown, čiže akési ocenenie za splnenie stanovených úloh. Toto ocenenie sa počas kariéry kumuluje a viete ho využiť na nakupovanie lepších vecí pre vašu ponorku, verbovanie novej posádky alebo rovno na upgrade celého U-bootu. Career Renown može dosiahnuť i negatívne hodnoty a potom sa vaša karíera môže náhle skončiť.

            

GRAFIKA 9 / 10
Ak ste tak ešte neurobili, popozerajte sa v tomto momente na zábery z hry a potom sa ponorte späť do našej recenzie. No, čo poviete? Famózne screenshoty, nie? Ľahko predpokladaným krokom bolo posadenie Silent Huntera 3 do komplexného 3D sveta (narozdiel od predchodcu SH2), avšak málokto naozaj čakal také perfektné grafické spracovanie. Grafický engine sa vám ukáže v plnej paráde počas akcie na hladine a po hodinovej plavbe Atlantikom budete mať skutočne pocit, že sa tam plavíte naozaj. Stvárnenie oceánu je absolútne perfektné a keď si k tomu ešte pridáte vrtochy počasia a škrekot čajok, máte atmosféru ako hrom.

Autori Silent Huntera 3 sa perfektne vyhrali aj s grafickými detailami vnútra ponorky a tie si budete dlho vychutnávať. Každému, kto sa ešte nebol pozrieť v skutočnom U-boote, 3D zobrazenie predstaví existenciu v tesných priestoroch ponorky (tu odporúčam pozrieť si Das Boot, film s Juergenom Prochnovom v hlavnej úlohe). Pekelnú atmosféru a následné grafické efekty zažijete počas boja pod hladinou. Skoro všetky prístroje sú vo vnútri funkčné a s narastaním tlaku pri ponore a pri rôznych zásahoch vám budú praskať rôzne trubky, blikať svetlo a striekať navôkol voda. V predchádzajúcich riadkoch som nešetril superlatívami, no musím povedať, že ma mierne sklamala absencia namodelovanej 3D strojovne. Taký koncert dvoch 9 valcových dieslových motorov (IX-C), to by bol zážitok :).

Každé grafické vybláznenie samozrejme niečo stojí. V tomto prípade je to nemožnosť zmeny rozlíšenia na vyššie ako je 1024 x 768 a potreba slušne vybaveného PCčka. K týmto nárokom sa rumunskí vývojári vyjadrili nasledovne: "Obmedzenie rozlíšenia, to je technická otázka... už teraz máme počas zrýchleného času poklesy FPS (nezabúdajte, že hra vždy vypočítava trasy lodí a konvojov v celom modelovanom svete)... a vyššie rozlíšenie spolu s množstvom výpočtov by zabilo aj najvýkonnejšie mašiny v súčasnosti."

INTERFACE 8 / 10
Ako inak, Silent Hunter 3 sa dodáva na jednom DVD nosiči. Súčasťou je veľmi pekne spracovaný prehľadný manuál a orientačný náčrtok rozloženia kláves ovládacích prvkov. Oba dokumenty sú bodom, kde treba začať. Manuál vás dostane do herného systému, do strátegie boja a ovládania ponorky, čo si už len pohľadom skontrolujete z orientačného náčrtku rozloženia kláves (pokiaľ si ho vytlačíte samozrejme).

Časté polemiky o hardvérovej náročnosti Silent Huntera 3 majú svoje opodstatnenie. Už po zhliadnutí herných screenshotov je jasné, že to chce slušný stroj. Na otázku, prečo by mal mať ponorkový simulátor veľké hardvérové nároky, si dajte odpoveď sami (viď. kapitola o grafike), ale pravdou je, že ako minimálnu konfiguráciu Ubisoft uvádza: 1.5GHz CPU, 512MB RAM, 64MB DirectX 9.0c kompatibilnou kartou. Podporované sú aj Radeon 8500/9000 alebo GeForce 3/4/FX, nie však MX verzie. Po testovaní simulátora na zostave: 2.2GHz CPU, 1GB RAM, 128MB Radeon 9600XT, ktorá vpodstate zodpovedala odporúčanej konfigurácii, som nemal s plynulosťou hry v podstate žiadne problémy okrem občasných sekancov pri tuhých bojoch na hladine a následných mohutných výbuchoch.

Samotný herný interface je spracovaný jednoducho, prehľadne a je celkovo užívateľsky prívetivý. I keď ide o simulátor, nečakajú vás žiadne komplikované nastavovania a klikačky.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Hrateľnosť svojím spôsobom nadväzuje na predchádzajúci odstavec a priamo súvisí s prepracovanou interaktivitou ovládania ponorky. Silent Hunter 3 ponúka kombináciu klasických 2D ovládacích panelov s dynamickým 3D zobrazením komandovne /všimnite si navešané slaniny a mäsá :)/. Pokiaľ nemá hráč ešte vžité klávesové skratky, výborne navrhnutý transparentný dock naľavo hore slúži na šikovné prepínanie jednotlivých stanovíšť. Takisto nie je možné aby hráč v rýchlosti vykonával veľa rôznych činností naraz a práve v tom prípade pomáha systém komunikácie s veliacimi mužmi nasledovných sekcií: hlavný inžinier, navigátor, zbrojár, radista, obsluha sonaru a veliaci dôstojník.

Každý z týchto mužov má dopredu naskriptované činnosti, takže vezmime si napr. hlavného inžiniera. Ten má nasledovné extra činnosti: Pohon, manévre a správy. Jednotlivé činnosti majú ešte svoje podčinnosti, čiže ak zoberieme manévre, pod nimi sa skrývajú tieto úkony: 90 stupňov doprava alebo doľava, dvakrát 90 stupňov doprava alebo doľava a vypustenie klamných trosiek. Čiže, ak sa dostanete do bojovej situácie, kedy bude treba vykonať nejaký z vymenovaných manévrov, namiesto šibrinkovania s kormidlom a rýchlosťou pohybu, stačí kliknúť na hlavného inžiniera a vybrať typ manévru. Ten vydá rozkazy a hotovo. V komplikovaných situáciach je to veľmi užitočná funkcionalita.

Ďalším skvelým strategickým prvkom pozitívne ovplyvňujúcim hrateľnosť je zvyšovanie kvalifikácie posádky U-bootu. Každej zo sekcie ponorky prislúcha istý počet kvalifikovaného mužstva. Podľa kvalifikácie a početnosti osadenstva sekcie je aj potom výsledok. Takže sa treba pripraviť, že bude treba priraďovať mužov tam, kde je to v konkrétnom momente najviac treba. V priebehu bojov to budú prevažne sekcie, kde vzniknú poškodenia, to je jasné, avšak niektoré časti ponorky sa počas pobytu U-bootu na vode opraviť nebudú dať.

            

MULTIPLAYER 8 / 10
Autori Silent Huntera 3 nezabudli ani na priaznivcov online zábavy. Hra podporuje dva multiplayer módy, a to kooperatívny proti AI a sútaživý tiež proti umelej inteligencii (AI). Pokiaľ budete hrať po LANke, zúčastniť sa môže max. 8 hráčov a pokiaľ cez Internet (UBI.com), tak sa maximálny počet hráčov zmenší na 4. I keď sa podporovaný počet hráčov môže zdať malý, na vlčie svorky to bohato stačí a druhá strana je aj tak vždy AI. Ponúkané misie sú tiež dvojakého druhu: generované na základe dát z kampane a skriptované podľa historických bitiek. Skriptované misie sa dajú použiť z editora misií, takže je o zábavu postarané.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Aký by to bol ponorkový simulátor, keby nehrali zvukové efekty kľúčovú úlohu. A hrajú, to je bez diskusie. Svet zvukov bude pre vás pod hladinou (pod periskopickou hĺbkou) predstavovať jediný orientačný orgán, od ktorého závisí váš úspech alebo skaza. Preto sa pochopiteľne Rumuni so zvukovým stvárnením rôznych situácií vyhrali majstrovsky. Podľa zvuku lodných skrutiek z hydrofónu (sonaru) budete schopní v závislosti od vašej šikovnosti určiť nielen smer, rýchlosť a vzdialenosť lode, ale samozrejme aj jej typ. Po dosiahnutí periskopickej hĺbky je potrebné indentifikáciu potvrdiť aj vizuálne. Chyba vás pravdepodobne bude stáť váš virtuálny život s celou posádkou.

Nad command riadkom je zobrazená farbu meniaca silueta ponorky. Ide o tzv. tichomer :), čo je v podstate ukazovateľ, do akej miery je vaša ponorka hlučná čiže detekovateľná. V jednoduchosti platí pravidlo, že pokiaľ je ponorka tichá a nepozorovaná, tichomer je zelenej farby. Ak sa začne meniť na na červeno, je skoro istá šanca, že vás niekto objaví a máte problém. Tichomer je však mierne komplexnejšia veličina. Podľa autorov závisí od kombinácie štyroch hlavných faktorov ako: rýchlosť, výška siluety ponorky nad hladinou, počasie a miera svetla.

HUDBA 8 / 10
Huba v Silent Hunterovi 3 je tiež bezpochyby skvelá a výborne dokresľuje atmosféru doby. Necháva hráča na vlastnej koži precítiť melódie, podobné tým, ktoré počúvali skutoční morskí vlci vo vodách Atlantiku. Kvôli existencii autorských práv nebudete počuť známe skladby ako Schwarze Augen, ci francúzsky hit Mon Gars a takisto nezaznejú známe melódie od Edith Piaf (i keď si to autori sami želali), ale aj to vôbec nie je na škodu. Muzika bude znieť, ako inak, z gramofónu v obsluhe rádio operátora.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Silent Hunter 3 má slušne prepracovanú umelú inteligenciu nepriateľa, ak by sa to tak dalo nazvať. Počítačoví protivníci budú spočiatku aj na miernejších percentách realizmu dôstojným nepriateľom (dokonca sa niekedy doprovodné lode ostreľujú navzájom). Keď sa však rozhodnete, že je ten správny čas nastaviť realizmus na 100%, až vtedy sa začnú skutočné ponorkové boje. Dovtedajšie automatické činnosti týkajúce sa identifikácie cieľa, odhadu jeho rýchlosti a hlavne manuálne nastavovanie parametrov torpéd, spolu s ďalšími inými bude treba vykonávať ručne. Toto považujem sa najvačšiu výzvu, naučiť sa dokonale ovládať svoj U-boot. Potom stačí už len zaželať si dobrý lov.

            

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Ako skoro všetky simulátory i Silent Hunter 3 je preferovaný mierne staršou hráčskou komunitou (myslí sa 20-30) a v podstate sú len dve možnosti. Buď patríte medzi milovníkov U-boot simulátorov, vychutnáte si autentickosť a komplexnosť Silent Huntera 3 alebo do tejto skupiny nepatríte a kúpa hry sa rovná hodeným peniazom do Dunaja. Nie každý má totiž toľko voľného času a chuti, aby po nociach brázdil vody Atlantiku. Avšak pokiaľ si ten čas predsa len nájdete a nočné hodiny venujete ponorkovému lovu, potom bujnejúca brada, plesnivý chlieb a podozrivo načervenalé oči jednoznačne prezradia, že je Silent Hunter 3 váš favorit.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerajú svety mimo slnečnej sústavy? Pozrite si najkrajšie exoplanéty

Vedci predpokladajú, že okolo každej hviezdy krúži aspoň jedna planéta.

V Anglicku chcú mobilnú sieť posilniť balónmi, autami aj dronmi

Ak treba signál a rýchle spojenie, netreba hneď stavať vysoké veže.

Microsoft meškal so záplatami, neopravil dve vážne chyby vo Windowse

Počítače firiem nemusia byť chránené proti všetkým slabinám systému.

Samsung chce upraviť a znova začať predávať svoje horiace smartfóny

Upravené mobily neskončia na recyklačných linkách, dostanú sa opäť do rúk spotrebiteľov rozvojových trhov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 779
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 619
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 314
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 120
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 574
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 597
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 248
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 012
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 805
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 726

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop