Vytočením predčíslia si budeme môcť pri každom telefonáte vybrať toho operátora, ktorý nám ponúkne najlepšiu cenu. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME
BRATISLAVA - Miesto troch vymožeností prinesie prepojenie Slovak Telecomu s telekomunikačnými firmami iba jednu. Od augusta si zákazníci Telecomu budú môcť vybrať operátora len individuálnou voľbou. Vytočením štvorciferného kódu, napríklad 1111, pred klasickým telefónnym číslom vyberú pre konkrétny hovor najlacnejšieho operátora. Nedostupný zatiaľ zostane výber predvoľbou, teda bez nutnosti vytáčať číselný kód pri každom hovore, ako aj možnosť ponechať si svoje telefónne číslo po odchode od Telecomu k inej firme.
Príčinou obmedzenia sú prepojovacie zmluvy. "Zákazníci Telecomu si preto od augusta budú môcť vybrať operátora len najjednoduchším spôsobom, teda individuálnou voľbou," povedal generálny riaditeľ eTelu Juraj Taptič. Preto eTel, ani Amtel, ktoré už kontrakty podpísali, nepočítajú s pevnou predvoľbou, ani s prenositeľnosťou čísla.
Obe firmy sa nazdávajú, že zmenu k lepšiemu prinesie až rozhodnutie Najvyššieho súdu o právoplatnosti rozhodnutia predsedu Telekomunikačného úradu Milana Luknára o technických a cenových podmienkach prepojenia sietí. Luknárov verdikt z jesene minulého roku ukladal sprístupniť popri individuálnej voľbe aj predvoľbu operátora. Telecom sa voči nemu odvolal a súd až do vynesenia rozsudku platnosť rozhodnutia predsedu úradu pozastavil.
Telecom dominuje, a zarába
Pre chýbajúce prepojenie s Telecomom sa alternatívni operátori už niekoľko rokov pri poskytovaní služieb obmedzujú iba na firmy. Väčšina domácností telefonuje tak málo, že operátorom nedokážu zaplatiť ani náklady na prevádzku telefónnych liniek. Navyše, bytoví zákazníci telefonujú stále menej, čo potvrdili aj tohtoročné výsledky jediného poskytovateľa služby - Slovak Telecomu. Spoločnosti sa s ubúdajúcimi bytovými zákazníkmi už niekoľko rokov znižujú aj tržby z hovorného, vlani klesli o 7,2 percenta na 11,7 miliardy.
Domácnosti sú zaujímavejšie skôr z hľadiska pripojenia na internetu vrátane rýchleho (ADSL). Podľa údajov Telekomunikačného úradu majú poskytovatelia internetu po minuloročnom 106-percentnom raste spolu 386-tisíc zákazníkov, z nich viac ako štvrtinu obsluhuje Slovak Telecom. Celkovo vlani firma utŕžila za dátové služby 1,9 miliardy korún, teda o 18 percent viac ako za predminulý rok.
Keďže Telecom stále nemusí prenajímať svoje účastnícke vedenia, teda drôty, ktoré vedú z jeho siete do bytov a firiem, dostáva peniaze od väčšiny zákazníkov, aj keď si pripojenie kupujú od niektorej z konkurenčných firiem. Tí, ktorí používajú vytáčané pripojenie, platia za presurfované minúty, zákazníci s rýchlym internetom zas za rýchlu linku.
Ako pred časom poznamenal riaditeľ GTS Slovakia pre stratégiu a produkty Ivan Leščák, alternatívni operátori vďaka nepriaznivým veľkoobchodným podmienkam poskytovania rýchleho internetu Telecomu v podstate nadháňajú klientov.
Obštrukcie naťahujú čas
Alternatívni operátori tvrdia, že zmenu prinesie až uvoľnenie drôtov. Vtedy si niektorý z nich od bývalého štátneho monopolu jednoducho prenajme za stovky korún drôty v lokalite, kde chce poskytovať služby. Zákazníci potom budú platiť za služby len jemu, pričom Telecom bude dostávať len mesačný poplatok za prenajaté káble.
Telekomunikačný úrad začína postupne s reguláciou ostatných oblastiach, kde bývalý štátny monopol dominuje. Dodnes zanalyzoval šesť trhov, pričom na troch prípadoch vrátane prenájmu drôtov firmu Slovak Telecom navrhol za významného operátora. Uložil mu rad povinností, ktoré by mali rovnováhu v sektore obnoviť.
Podľa predsedu Asociácie telekomunikačných operátorov Vladimíra Ondroviča znamená strata výhradného postavenia dramatický pokles príjmov, preto svoju dominanciu bráni. "Právoplatné dnes nie je ani jedno z týchto rozhodnutí," poznamenal Ondrovič.
Telecom stavil na obštrukcie. Postupne sa proti všetkým verdiktom úradu odvoláva, pričom dve z nich už posudzuje Najvyšší súd. Podľa informácií SME je Slovak Telecom rozhodnutý postupovať rovnako aj pri ostatných rozhodnutiach, ktoré budú obmedzovať jeho pozíciu. Predseda asociácie si myslí, že "je to len otázka času, lebo naštartovaniu súťaže na trhu zabrániť nedokáže".
(dc)
Liberalizácia telekomunikačného trhu
Analýza relevantných trhov - prebieha
Telekomunikačný úrad analyzuje, či je na konkrétnom (relevantnom) trhu efektívna súťaž. Každé dva roky tak musí zanalyzovať 16 trhov. Ak zistí, že na niektorom z nich operuje firma, ktorá sa môže správať nezávisle od konkurentov a zákazníkov, vyhlási ho za významného hráča. Opätovné nastolenie rovnováhy na dotyčnom trhu úrad zabezpečuje reguláciou - významnému hráčovi po mesačných konzultáciách uloží jednu, alebo viac povinností, ako napríklad prepojiť sa na požiadanie, alebo poskytnúť výber operátora individuálnou voľbou, predvoľbou, alebo ponúknuť na prenájom miestne účastnícke vedenie.
Regulátor navrhol firmu Slovak Telecom za významného hráča v troch konkrétnych trhoch:
ukončovanie volania v pevných sieťach - Telecom sa odvolal,zostavenie volania v pevných sieťach - Telecom sa odvolal,uvoľnený prístup k účastníckemu vedeniu - zatiaľ neuplynula lehota na odvolanie.Výber operátora individuálnou voľbou - nefunguje
Zákazník Slovak Telecomu uzavrie zmluvu o poskytovaní telefónnej služby s viacerými operátormi. Pri konkrétnom volaní si potom zákazník vytočením číselnej predvoľby, napríklad 1111, po ktorej nasleduje bežné telefónne číslo, vyberie konkrétneho operátora, ktorý bude za žiadané spojenie ponúkať najlepšie ceny.
Výber operátora predvoľbou - nefunguje
Zákazník Slovak Telecomu uzavrie zmluvu o poskytovaní telefónnej služby aj s ďalšími operátormi. Rozdiel oproti voľbe operátora je len v tom, že si operátora na konkrétne hovory nemusí voliť zakaždým, ale si ho predvolí na nejaký čas dopredu. Napríklad pri volaní do cudziny, konkrétne do Rakúska, tak nebude musieť vytáčať predvoľbu firmy, ale po zadaní rakúskej volačky sa hovor automaticky presmeruje na vybraného operátora. Pre inú krajinu môže mať nastaveného iného operátora.
Uvoľnenie účastníckych vedení - nefunguje
Záujemcovia medzi telekomunikačnými operátormi, alebo poskytovateľmi internetu si budú môcť od Slovak Telecomu za niekoľko eur prenajať poslednú míľu, teda drôty, ktoré vedú zo siete Telecomu do bytov a firiem. Znížia sa im tak náklady, ktoré dnes dvíhajú ceny za drahý prenájom bezdrôtového prístupu k zákazníkom. Zákazníci, ktorí prejdú od Telecomu ku konkurencii, by to mali pocítiť v znížení cien za telefonovanie alebo pripojenie na internet. Okrem toho napríklad za rýchle alebo vytáčané pripojenie budú od svojho poskytovateľa internetu dostávať len jednu faktúru, a nie ako teraz dve.
Prenositeľnosť telefónneho čísla - nefunguje
Služba umožňuje zákazníkom ponechať si telefónne číslo aj keď zmenia telekomunikačnú firmu. Mala fungovať už od polovice minulého roku a čísla sa mali prenášať len medzi fixnými, alebo len medzi mobilnými sieťami. Pri prechode od Slovak Telecomu k Orangeu si zákazník nebude môcť číslo ponechať. Preto je dnes prenositeľnosť čísla aktuálna len pre mobilných operátorov, čo sú už na rozdiel od pevných vzájomne prepojení.
Zmluvy o prepojení so Slovak Telecomom podpísali:
1. eTel Slovensko
2. Amtel
3. Železničné telekomunikácie
4. Dial Telecom