Wildfire - aj tak budem požiarnikom!

Plamene oblizujúce vrcholce stromov neveštia nikdy nič dobrého a preto máme na svete požiarnikov, ktorí bojujú s jedným z najnebezpečnejších živlov – s ohňom. Ich prácu sa nám snaží priblížiť stratégia z prostredia hasičských skupín, ale na rozum sa nám d

erie otázka. Skutočne to potrebujeme?

Moje požiarnické skúsenosti nie sú nijak prepracované a svoj prvý zážitok s plamienkom spôsobila prskavka na vianočnom stromčeku – nechajte doma otca so synom (ja som bol syn :). Ale aspoň bola sranda. Nie som však ani žiadny fire-panic, pravidelné hasenie táborákových ohňov mám v malíčku, avšak ešte nikdy som nestál zoči-voči do veľkej výšky šľahajúcim plameňom a pevne verím, že po skúsenosti s Wildfire sa mi to ani nepodarí. Ono sa možno zdá, že uhasiť nebezpečný oheň je proces vcelku jednoduchý, ale to môžu tvrdiť maximálne "táboroví hasiči". Okrem tvrdej práce bez vody, musia lesní záchrancovia starostlivo sledovať smer a veľkosť vetra i okolitý terén.

Popísať prácu požiarnikov aspoň čiastočne zaujímavo, je vec nadľudsky náročná a ak si odmyslíme klasicky americky prehnané "slzodojičské" filmy s neohrozeným hrdinom, bežiacim do horiaceho domu a na poslednú chvíľu zachraňujúcim babku, dedka, mačičku a obľúbené krmivo pre psíka Havinka, ostáva nám "len" príprava mužstva do správnych pozícií a premyslený postup a likvidovanie ohňa. Wildfire si navyše berie na paškál len ohníky v lesoch, čo je po pár úspešne uhasených plameňoch značne deprimujúce. Po pár hodinách záchrany drevených porastov ma chytil amok s myšlienkou, nech si ten pošahaný les vyhorí celý, aspoň ho konečne nebudem vidieť. Prostredie je tak depresívne opakujúce sa, že jednotlivé misie sa od seba líšia výskytom plameňu, hustotou porastu a zmenou nadmorskej výšky. Inak nerozoznáte jednu mapu od druhej. Cieľom hry je samozrejme uhasiť oheň v určenom limite vyhoreného obsahu krajiny. Pomocnú ruku vám okrem klasických požiarnikov podajú špeciálne typy (výsadkári, odkloňovači požiaru) a nechýba ani ťažká technika (buldozéry, cisterny, transportéry) a letecká podpora (vrtuľník so zásobníkom vody alebo lietadlo s poprašovačom).

Ako som už spomínal, nestačí označiť skupinu jednotiek a prikázať im, začnite hasiť požiar TU. Musíte vhodne zvoliť začiatok likvidácie požiaru (najčastejšie klasicky zemou, ale zabrániť šíreniu môžete tiež vypílením stromov), aký dlhý úsek sa má pokúsiť jednotka uhasiť a hlavne aká jednotka sa má na tento akt podujať. Smer vetru vám ukazuje šípka, nie je príliš efektívne hasiť oheň po smere vetru. Ale na správnu taktiku prídete určite sami. Hlavná myšlienka hry je teda každému jasná, všetko to vykonávame klasickým real-time spôsobom, teda označovaním jednotiek, ktoré si musíme zakúpiť (a máme tak obmedzený počet pomocníkov) a už sa len snažíme uhasiť všetky tie plamienky. Myšlienka na prvý pohľad skvostná a takmer neotrepaná, no na druhý dostatočne unavujúca a nezaujímavá. O tom však o pár riadkov nižšie.

            

GRAFIKA 6 / 10
Izometrický pohľad na 3D prostredie sa mi osobne zdá ako najvhodnejšie spracovanie v rámci zachovania grafickej vyspelosti a prehľadnosti. Detailnosť herného sveta je však osekaná lesným porastom a takmer žiadnou variabilitou okolia a preto je grafika fádna a ničím neprekvapí. Všetky karty vyloží na stôl už po prvej úlohe. Grafickým efektom do prepracovanosti chýba ešte zopár stupienkov, oheň nevyzerá zle, avšak pri zoome odhalíte spackanú vodu a animácie pohybov postáv by sa neuchytili ani v béčkovom porno filme.

INTERFACE 7 / 10
Ovládanie pomocou myších tlapiek je pre real-time stratégie najefektívnejšie a Wildfire túto teóriu len podporuje. Hlavné menu umiestnené v dolnej časti odkazuje hráča na všetky vybrané funkcie označenej jednotky. Občas trošku naštve opakované volenie funkcií za účelom vykonania rovnakej voľby ako pred tromi sekundami, ale taký je život. Ovládanie Wildfire je vytvorené pre pomalší a rozvážnejší postup v boji s postupujúcimi plameňmi a nikoho nemôže prekvapiť možnosť pauzy. Počas nej však nemôžete vyrábať jednotky, čo by sa hodilo obzvlášť pri začiatkoch misií. Príkazy však určovať môžete, čo treba brať ako plus. Aj keď menšie a bezvýznamné, táto funkcia by mala byť v každej novej real-time stratégii.

V hodnotení grafického spracovania som spomínal izometrický pohľad na 3D prostredie. Ide o jeden z najprehľadnejších spôsobov zobrazenia terénu – samozrejme, ak vynecháme "vtáčí look", teda kolmo na krajinu. Spomínam to v súvislosti s kamerou, môžete ňou otáčať, zoomovať a všetky nepotrebné záležitosti, lenže všetko to je na dve veci. Keď sa chcem kochať (priemerným) prostredím, zvolím si maximálne priblížený pohľad, ten je však absolútne nevhodný pre taktické uvažovanie. Strategickému srdcu najbližší bude istotne kolmo smerujúci objektív kamery na okolie. Vtedy však priemernosť všetkého okolo zaniká a za bravúrneho potlesku nastupuje grafická orezanosť. Treba však vyzdvihnúť celkovo nadpriemerné ovládanie a celkový interface hry.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Čo si budeme nahovárať... hasenie požiaru je zábavné asi tak niekoľko minút. Celá hra má v sebe síce niečo priťahujúce, ale to vám vydrží prvé 2-3 úrovne a potom opadne celá zábavnosť ako jesenné lístie zo stromov. Dôvod? Donekonečna sa opakujúce prostredie ma do vytrženia rozhodne nedostalo. Stále nám horí lesík, tu nám horia smreky, tam na stráňach vznikol požiar a tamto blízko domčeku s pyrotechnickými srandami (?) vyčíňa ujo ohník na usušenej tráve. Jednať treba rýchlo a hasiť požiar V LESE a LEN V LESE. Pripomína mi to sledovanie telenoviel a každý, aspoň minimálne kultúrne náročný divák uzná, že toto nie je cesta k zábavnosti. Samotné zneškodňovanie plameňa je príjemnejšie s príbehom a ohorenými telami, chaosom v blízkosti vyčíňajúceho ohňa. Tu je zopár "tajtrlíkov", autíčka a lietadielka, ale inak je všetko odosobnené a akcie sa zúčastňuje malý počet pomocníkov.

Menším spestrením je americký boom okolo maskota za bezpečnosť v lesoch, teda macíka, ktorý nám ukazuje, že je kakané zakladať ohníky na miestach, kde je to zakázané, neodhadzovať ohorky z cigariet do niekoľko rokov suchého sena atď. Ale praktický význam toho nevidím, hlavne ak hra nesimuluje skutočné požiare, ktoré sa stali v lesoch.

MULTIPLAYER
V hre sa nenachádza.

ZVUKOVÉ EFEKTY 4 / 10
Okrem horenia, občasného aukania horiacich hasiacich, brrrm brrrrm autíčok a lietadielok toho na počúvanie príliš nie je a z úplnej sterility vás musí vyzdvihnúť zvukové hádzanie zeme na plamene (tým ich uhasíte), pílenie stromov (požiar sa nešíri ďalej) a pár ďalších činností. Celkovo sú zvuky na tom biedne a väčšinu času sa bude z vašich reproduktorov ozývať ujo plameň.

HUDBA 4 / 10
Zopár melódií má nažhaviť hráča na akciu, čo sa aj priemerne darí a krátke a opakujúce sa skladbičky na začiatku úrovne a pri jej ukončení sú fajn, ale... ak ste nepochopili, prečítajte si celú vetu znovu.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 3 / 10
Uhasiť oheň nie je žiadna sranda, hlavne ak plamene siahajú do výšky rodinného domu. Už som vyššie spomínal jednotlivé aspekty, ktoré sú nesmierne dôležité pri úspešnom zlikvidovaní nebezpečenstva. Ono by to bolo celé fajn, ale vo Wildfire je náročnosť ani nie náročná, ale zúfalá. Existuje zrejme len jedno správne riešenie situácie a na to musíte prísť, inak sa požiar bude šíriť s úsmevom na svojich červených ústach ďalej. Dôležité je správne načasovanie. Znamená to jediné – ak nestihnem do dvoch sekúnd od začiatku misie rýchlo uhasiť toto a potom sprava poslať hasičov, som v kýbli. Po dvoch minútach sa totiž vietor otočí o 90° a mne ostanú len slzy v očiach. Všetko je zúfalo nalinkované a zmena vetru vás prekvapí vždy v tom istom okamihu, nový plameň v korunách stromov sa rozhorí vždy v tej istej chvíli atď. Pri počte 12 "príbehových" úrovní to nepoteší a mňa značne iritovala lineárna cesta k úspešnému ukončeniu levelu.

Druhou podpásovkou je debilita mojich pomocníkov. Začneme obyčajnými "pešiakmi", ktorí zrejme prichádzajú z fan klubu upaľujúcich sa samovrahov, inak si nedokážem vysvetliť ich chúťky na teplučké plamienky. Ak vyznačím skupinku záchranárov a pošlem ich na miesto, ktoré je za plameňmi, očakávam, že sa nebezpečenstvu moji hrdinovia vyhnú, ale to som ja, večný optimista. Moji panáčikovia najprv vyskúšajú, či tie obrovské červené jazyky skutočne pália (z reproduktora sa ozve auuu auuu), po trpkej skúsenosti sa začnú motať medzi sebou, drgajú do seba a "lákajú" do istej smrti i svojich kamarátov. Vznikne tak gruppen-upaľovanie (odvodené od slova gruppen-sex). Nakoniec sa im podarí dostať sa z jednej postihnutej časti, zostávajú však v nebezpečnej oblasti, lebo plameň zatiaľ postúpil ďalej. Trochu si zašpásujú s popáleninami najvyššieho stupňa a následne po "pekelnom" pol minútovom tanci spokojne exnú a poberú sa do neba... alebo skôr do pekla, medzi svoje obľúbené pyromanské pochutiny :). Ale nebudem predsa na nich až taký zlý a hlavne už nebudem písať dlhé súvetia ako to posledné, ono to je však tak, keď mi Najvyšší povie (Nevravel som ti? Teraz som tvoje súvetie musel zosekat a táto veta nemá zmysel. - by Najvyšší), že stačí jednotlivé položky popísať pár vetami, tak sa človek snaží napísať pár viet... sakra, znovu neviem nájsť na klávesnici bodku. Treba ich vodiť za ručičku ako malé decká, inak nič nespravia a pokojne sa poberú do večných lovísk.

Stroje sú o niečo múdrejšie, poprašovacie lietadlo nikdy nič nepokazí (asi preto, že máte jeden let na level a dopad hasiaceho materiálu určujete vy sami... ehm), lietadielko s vodičkou sa snaží hasiť požiar a hoci to robí nelogicky (nesnaží sa uhasiť plamene v blízkosti lesa, ale radšej leje vzácnu vodu na neuhasené špaky), ide o výborného a efektívneho pomocníka. Buldozéry nahŕňajú zeminu na požiarom postihnuté miesta, ale tie si tiež radi zatancujú ohnivé tango v strede tanečného... pardon, ohnivého parketu.

Málo úrovní by mali vykompenzovať random misie, ale pevne verím, že nikto sa nechopí tejto šance, náročnosť hrania totiž spočíva aj v prehováraní sa na ďalšie hranie.

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 4 / 10
Je to priemer. Nič viac a nič menej. Úvodnú radosť z originálneho námetu vystrieda nuda a rozčarovanie nad dementnosťou personálu, nemeniacim sa prostredím, lineárnosťou priebehu a malým počtom misií (aj keď to je skôr vykúpenie). Nebažím po extravagantnom grafickom spracovaní, ale tak zásadné chyby v koncepte hry mi nedovoľujú hre udeliť vyššie hodnotenie. Ak spávate s dráčikom-požiarnikom (prípadne Samom Požiarnikom, holt, ja patrím k ľuďom vychovaným na Večerníčkoch :) pod vankúšom, radšej si počkajte na Fire Department 2, ktorá podľa odhalených informácií, a screenshotov vyzerá omnoho zaujímavejšie. Ja radšej zostanem pri svojom pôvodnom hasení plameňov a na dámske vyzvanie uhasenia táborákovej "vatry" s hrdosťou stiahnem zips na svojich rifliach a... a bude to určite zábavnejšie ako trápenie sa s Wildfire.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Objavili záhadné mikróby, ktoré prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 718
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 567
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 340
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop