PRVÝ POHĽAD NA MULTIPLAYER (autor: Roman Konečný)
Tesne pred vydaním sa nachádza už štvrtý diel taktickej FPS-ky od Sierry, inšpirovanej akciami špeciálnych síl americkej polície, ktoré na boj proti zločincom používajú predovšetkým zákon akcie a reakcie. Sierra a Vivendi Universal Games sa netaja tým, že chcú so „štvorkou“ konečne (v rámci SWAT série) dosiahnuť poriadny komerčný úspech a tak nenechávajú nič náhode. Po úspechu Tribes Vengeance opäť došlo na spoluprácu s vývojármi od Irrational Games, takže neprekvapí ani využitie (ešte viac) vylepšeného Unreal enginu.
Dej sa presunul z už trocha scenáristicky otrepaného L.A. do nemenej zaujímavého New Yorku, v ktorom tiež nie je núdza o ten najhorší ľudský odpad, neváhajúci odbíjať si svoje zvrátené chúťky na nevinných daňových poplatníkoch.
Už zmena prostredia má byť jasným avízom, že dochádza aj k zmene (ponímania) charakteru celej hry. Pokiaľ očakávate rýchlu akciu alá Jerry Bruckheimer, budete zrejme sklamaní, snahou je priblížiť sa skôr realite, než filmovému ponímaniu policajných zásahov. V skratke SWAT sa okrem slov Special Weapons ukrýva aj dodatok And Tacticts (a nie Assault Team, ako by si niektorí mohli myslieť) a práve tímovej taktike je venovaný väčší priestor než predtým. Samotný zásah je už len vyvrcholením pomerne dlhého plánovania a rozmiestňovania jednotlivých členov tímu, ktorého ste lídrom a vaším cieľom je čo najrýchlejšie eliminovať podozrivých, bez toho aby došlo k stratám na životoch. Prinajmenšom medzi rukojemníkmi.
Sierra ponúkla k voľnému stiahnutiu demo beta verzie pripravovanej novinky, ktoré umožňuje maximálne 16 hráčom na jednej mape vyskúšať si po nete VIP escort, dobre známy hráčom „céeska“. Kompletný multiplayer má obsahovať 17 máp a štyri rôzne módy – VIP Escort, ďalej Barricaded Suspects, v ktorom jeden tím útočí a druhý bráni určenú pozíciu, nechýba Kooperačný mód a Rapid Deployment sa zas točí okolo zneškodnenia troch bômb na čas.
Zatiaľ čo už spomenutý unreal engine zlepšuje grafickú stránku hru, vyššej reálnosti situácii má pomôcť využitie fyzikálneho modelu Havoc, takže napr. po výbuchu flashbangu vo vašej blízkosti dochádza k roztrasenému videniu a pri vdýchnutí slzného plynu k nekontrolovateľnému kašľu. Lepšia je samozrejme i balistika.
Ciele jednotlivých misií sa budú rôzniť, od zatýkania zločincov po oslobodzovanie rukojemníkov, a aby boli čo najlepšie splnené, môžete celkom päť slotov zaplniť primeraným vybavením. Zo zbraní máte k dispozícii obligátnu karabínu Colt M4A1 a 9mm SMG, viacero shotgunov – od tých menej smrtonosných po Benelli M4 Super 90, pištoľ Colt M1911 s rôznym vybavením, atď. Z ďalších pomôcok nesmú chýbať kevlarové vesty a prilba, plynová maska, taktické svetlá Surefire, páčidlo dverí, plastická výbušnina C2, pepper sprej, slzný plyn, flashbang, putá ....
Azda najväčším na prvý pohľad viditeľným rozdielom medzi SWAT 4 a inými FPS-kami je rýchlosť pohybu vašej postavy, respektíve jej absencia, kde azda ani beh nedosahuje rýchlosť chôdze v ostatných hrách. Pokiaľ ste odchovaný na Counter Striku, bude vám chvíľu trvať, než si na to zvyknete, ale treba priznať, že hre to len pridáva na autenticite. Veď žiaden policajt by sa bezhlavo nehnal neprehľadnými chodbami budov, keď vie, že za každým rohom môže číhať týpek prahnúci po stenomozgovom pop arte. Náročnosť hry bude možné ďalej zvyšovať pridaním až 25 civilistov, zmenou zručnosti a morálky zločincov, vytvorením si vlastného tímu a výberom jeho vybavenia, zmenou obtiažnosti, atď. Nebude chýbať ani Quick Mission Maker.
Demo beta verzie multiplayeru SWAT 4 sa zdá byť dobrým prísľubom vecí budúcich, otázkou už len ostáva, ako bude vyzerať výsledná hra a najmä single player.
PRVÝ POHĽAD NA SINGLEPLAYER (autor: Ondrej "Ondrew" Gabriš)
Multiplayerové demo vystriedala drobná ochutnávka v podobe dema určeného pre hru jedného hráča. Štvrtý diel takticko-strategickej 3D akcie SWAT ma rozhodne nenecháva ani trochu chladným (na rozdiel od chladu sálajúceho z hlavne pištole, upevnenej v puzdre na nohe), nakoľko podobný typ hier mi bol vždy bližší, než akékoľvek iné bezhlavé 3D šutroviny. To je zároveň dôvod, prečo poznám všetky diely Rainbow Six takmer naspamäť a hoci nepatrím k militaristom, pri pohľade na šikovný samopal HK MP5 zväčša dosť nezdravo spozorniem. Nuž, poďme sa však pozrieť na SWAT 4, presnejšie na predbežnú ukážku toho, čo môžeme od hry očakávať.
V hre tradične nechýba mód Kariéry (postupný prechod z úrovne do úrovne), ako i možnosť zahrať si jednotlivé misie samostatne. Okrem toho však pribudla možnosť „namixovať“ si vlastné levely, čo bude istotne zaujímavá voľba vo chvíli, keď už človek hru prejde od A po Z. Ak ste hrali predchádzajúci diel, určite vám bude celé menu hry vcelku povedomé, najmä príprava pred misiou je riešená veľmi podobne, hoci autori nezabudli na, v podstate, obligátne vylepšenia.
V demoverzii je k dispozícii jedna misia, v ktorej tradične existujú dva „body prieniku“ do budovy – z podzemnej garáže alebo zo strechy. Neexistuje tu, zatiaľ, možnosť výberu členov tímu a k dispozícii je len veľmi strohý bojový arzenál. Konkrétne ide o jeden druh brokovnice a automatickej pušky M4A1, pri ktorej sa nezaškodí zamyslieť nad typom munície (niečo pre fajnšmekerov ;)). Predsa len je rozdiel vypáliť po niekom nábojmi typu JHP (Jacket Hollow Point – nižšia dávka prieraznosti) alebo FMJ (Full Metal Jacket – vyššia dávka prieraznosti). Vo výbave našťastie nechýbajú kliešte, optické zariadenie, flashbangy, slzný plyn a pár ďalších hračiek. Na záver už neostáva nič iné, len spustiť samotnú misiu.
Ako prvé vám do oka padne grafické spracovanie štvrtého pokračovania. Tu však, podľa mňa, prichádza na rad prvý kameň úrazu. Prechod na Unreal engine je síce viditeľný, no ruku na srdce… Skutočne to bolo nutné? Ani na high detailoch sa hra nevyrovná konkurencii a zo všetkého najviac mi pohľad na SWAT 4 evokoval engine z predchádzajúceho dielu, akurát s detailnejšími textúrami a prepracovanejším designom. Použitie fyzikálneho enginu Havoc je viac než smiešne (kiež by to bol iba neduh dema) – nepriatelia sa síce dokážu kotúľať dolu schodmi, ale príliš realisticky to na mňa nepôsobilo. Všade sa váľa plno predmetov, tie však v drvivej väčšine prípadov nezhodíte, ani keď do nich vysolíte celý zásobník. Absolútnu perličku tvorí totálne nelogická nemožnosť prestreliť napr. tenšiu stenu, tobôž nie dvere (!), hoci táto vlastnosť bola v treťom diele využitá na 100%. Skrátka, nebyť niekoľkých pekných efektov (napr. spomínané roztrasené videnie po výbuchu flashbangu), bol by SWAT 4 po grafickej stránke celkom slušné sklamanie. Sám som zvedavý, či nás autori vo finálnej verzii prekvapia nejakými dych vyrážajúcimi levelmi, ktoré napravia nahlodanú reputáciu.
Čo je však pri takticko-strategickej akcii dôležitejšie, než grafika? No predsa umelá inteligencia členov tímu, ako i protivníkov. A tým pádom na scénu dopadá druhý šuter úrazu. Je možné, že práve túto časť hry vývojári ešte vypilujú, ale príliš by som sa na to nespoliehal. Mno... Musím priznať, že vo väčšine prípadov moji kolegovia reagovali vskutku prekvapivo inteligentne a dalo sa na nich spoľahnúť. Systém zadávania príkazov sa dočkal mnohých vylepšení, takže tentoraz predstavuje velenie skutočnú lahôdku. Väčšinu rozkazov je možné zadať jednoduchým namierením zameriavača na patričný objekt a následným stlačením klávesu „space“. Všetky podrobnejšie veliteľské hlášky sa vám na obrazovke zjavia po stlačení pravého tlačidla myši (komu to nevyhovuje, nie je problém nastaviť si iné aktivačné klávesy). Potom si už len maximálne rýchlo a prehľadne vyberiete potrebný rozkaz. Toto sa autorom rozhodne vydarilo, takže na ovládanie som si zvykol v priebehu niekoľkých minút.
Lééénže. Kdesi, čosi, akosi zrejme nevyšlo tak, ako by vyjsť malo, a tak sa napr. pokojne stane, že členovia tímu skrátka odmietnu vykonať rozkaz. Ak je po ruke druhý tím, nejde o príliš veľkú tragédiu, no v opačnom prípade môžete nadávať koľko chcete, ale v konečnom dôsledku do ďalšej miestnosti aj tak musíte vpadnúť sami. Mám taký pocit, že na tomto mieste máme tú česť s celkom slušným bugom. Taktiež sa mi niekoľkokrát stalo, že aj keď bol subjekt na kolenách – pripravený na zaistenie, z ovládania jednoducho zmizla možnosť spútať ho a následne pripraviť na evakuáciu. Nepríjemné, pretože kvôli takejto „maličkosti“ následne nie je možné dokončiť načatú misiu. Ak už spomíname AI spolubojovníkov za spravodlivosť, nezaškodí prehodiť niekoľko slov i o inteligencii protivníkov. Z toho, čo som mal možnosť vidieť, pôsobili vcelku rozumne. Ak sa cítia byť z nejakého dôvodu vo výhode, rozhodne sa bránia alebo dokonca utekajú, avšak vhodne zvolená taktika ich zväčša spacifikuje. Pochopiteľne, že najistejšie je hodiť teroristovi pod nohy flashbang (a dľa možnosti nehľadieť rovno do epicentra explózie, ehm), ale osvedčený je aj starý dobrý spôsob psychického nátlaku – použitie ráznych výkrikov typu „Put your hands up!“ a jednoznačnej presily (či už z hľadiska počtu členov tímu SWAT alebo bojového arzenálu).
Autori sľubujú maximálne realistickú takticko-strategickú 3D akciu. Tradične. Žiaľ, zatiaľ sa zdá, že isté elementy v hre sa im nevydarili tak, ako (zrejme) predpokladali. Máme však dočinenia iba s demoverziou, ktorá sa od tej finálnej môže diametrálne líšiť. Verme, že sa tak stane a ja si budem môcť opäť spokojne z plného hrdla zrevať: "Go, go, go, move it!"
Autor: Roman Konečný, Ondrej „Ondrew“ Gabriš