Getaway: The Black Monday je už druhý pokus o skĺbenie filmu a hry. Rovnako ako pôvodná Getaway i jej pokračovanie je hrou presýtené filmovou atmosférou v takej miere, že dojem zo sledovania môže byť pôsobivejší než samotné hranie. Striktne príbehom ohraničený dizajn hry síce umocňuje filmovo emotívne prežívanie herných situácií, no na druhej strane logicky limituje voľnosť hrania a alternatívne riešenia a tým pádom i kreatívnosť hráča.
Svojim spôsobom môžeme Getaway postaviť ako protipól série GTA. Každá z týchto sérií je síce špecifická a ide vlastnou cestou, no ich spoločné prvky ich charakterizujú rovnako ako ich rozdiely. Každá z nich prakticky vytvorila (presadila) vlastný žáner kombinujúci automobilový simulator s akčnou adventúrou. Ich odlišnosť spočíva predovšetkým v pomere medzi vlastným hraním a sledovaním hry. Keď prekročenie tejto pomyslenej hranice, mení hru na film. Autori Getaway stavili na silný príbeh, charakterné postavy a realistický pocit žijúceho mesta. Tejto hre vdýchli skutočný život. Oproti pôvodnému Getaway sa autori viditeľne snažili vylepšiť všetko, čo bolo v neporiadku. No samotná koncepcia hry zostala zachovaná, takže Getaway: The Black Monday je v podstate iba vylepšená pôvodná Getaway.
Musím poznamenať, že väčšine obáv, ktoré do mňa zasialo demo sa našťastie nepodarilo vyklíčiť, teda v plnej verzii hry sa už nenachádzajú.
GRAFIKA 7 / 10
Vizualizácia patrila medzi silné stránky Getaway, nie inak je tomu i v prípade pokračovania. Predsa len, skoro fotorealisticky stvárnené ulice Londýna hovoria sami za seba. Spomenúť treba i slušný motion-capturing postáv, ktorý sa oproti predchodcovi badateľne zlepšil. Aj keď fyzikálny model nie vždy vhodne použije správny vzorec motion-capture pohybu, takže napr. zrazené postavy občas lietajú bez kostí a svalov, ako "crash test dummies". Čo sa týka detailnosti postáv a objektov, je vidieť pokrok, no s ľútosťou však musím poznamenať, že Getaway 2 síce tiež pochádza z dielne britských vývojárov, ale vizuálnej prepracovanosti hier Cambridge Studio London (Primal, Ghosthunter) sa nemôže rovnať.
INTERFACE 8 / 10
Celkový dizajn isto kráča v šľapajach svojho predchodcu. Úvodné menu je stroho funkčné, no maximálne štýlové. S ovládaním nebudete mať žiadne problémy, a to nielen vy, ktorí ste hrali Getaway niekoľkokrát, ale aj všetci ostatní. Zásadným charakteristickým prvkom série Getaway je absencia akýchkoľvek grafických ukazovateľov zdravia, munície a pod. Celá obrazovka slúži výhradne svojmu primárnemu účelu – čo najdokonalejšie vtiahnuť hráča do hry. Malý ústupok voči lepšej hrateľnosti som našiel v jazdiacej časti, kde mate k dispozícií mapu mesta s vyznačenými dôležitými pozíciami, čo v jednotke nebolo (ak ma teda pamäť neklame).
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Zásadnou novinkou a spestrením hry je pridanie tretej hrateľnej postavy, aj keď ide skôr o štýl hry tejto postavy než o samotný počet, ktorý bol už v jednotke postačujúci. Nežné žieňa totiž nemôže bojovať, takže pri jej ovládaní využijete taktické myslenie a plíživé pohyby, že by i sám Snake obdivne zahvízdal. Najväčšia záludnosť hry je podľa mňa nutnosť jazdy po ľavej strane, na všetky zvláštnosti ovládania som si dokázal zvyknúť, no jazda vľavo mi robila najväčšie problémy.
Spracovanie jazdných vlastností vozidiel je na pomedzí medzi arkádou a simulátorom, pre typ hry akým je Getaway, je to myslím správne zvolená vyváženosť. Nie ste totiž nútení pekelne sa sústrediť na jazdu ako v skutočnosti, a na druhej strane automobilové naháňačky pôsobia dostatočne presvedčivo, t.j. nie ako závody gumových autíčok medzi cigaretovými škatuľkami.
Interaktivita a zničiteľnosť prostredia je stále na nízkej úrovni, najmä čo sa týka prestreliek, kedy môžete zničiť skutočne iba minimum objektov. Pri naháňačkách síce môžete auto obúchať, no výsledné poškodenie sa prejaví vždy rovnako a pôsobí dosť neprirodzene. Fyzikálny model zvláštne vypočítava rozdielne stupne kolízie auta, pretože zhodných následkov sa dočkáte aj v prípade keď do stĺpa narazíte čelne, rovnako ako keď sa o stĺp iba šuchnete bokom.
MULTIPLAYER
Žiadny multiplayer, žiadne hodnotenie.
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Čo by ste čakali od úplne dokonalého spodobnenia filmu než zvukové efekty filmovej kvality? Klobúk dolu pred dabingovými hercami, ich emotívne vcítenie sa do postáv dodáva hre tu pravú atmosferickú šťavu. Blahorečím možnosti zapnutia titulkov, pretože rôzne prízvuky a slangové vyjadrovanie síce pôsobia hodnoverne, no našinca by bez titulkov skôr odradili než pritiahli.
HUDBA 8 / 10
I keď hudby je opäť pomenej, keďže mimo intra a menu sa s ňou počas hrania príliš často nestretneme, kvalita použitého hudobné doprovodu je výrazná. Kto obdivoval štýlovosť hudobných motívov jednotky nebude ani teraz sklamaný.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Demencia postihuje rovnakou mierou protivníkov ako i vašich kolegoch (markantnejšie je to vidieť, keď hráte za Mitcha a s partičkou ostrých hošanov sa zúčastňujete policajného záťahu). Vaši spojenci úspešne zaháľajú a vôbec ich netankuje, že vás zatiaľ odstreľuje desiatka protivníkov, bezhlavo sa vrhajú smrtonosným guľkám do cesty, pričom o chvíľku sa objavia po vašom boku, ako by sa nechumelilo. A to ani nehovorím o sebevražednom správaní chodcov, ktorí s úsmevom na tvári stoja a čakajú pokiaľ do nich nevrazíte, a už vôbec neregistrujú vaše zapnuté sirény, či spŕšky guliek, ktorými sa častujete s unikajúcimi gangstrami.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Aj keď Getaway: The Black Monday má množstvo nedostatkov, žiadny z nich nie je závažný natoľko, aby hranie znepríjemnil. Celkovo vidieť za hrou množstvo tvrdej práce i badateľné vylepšenia oproti predchodcovi. Žiaľ, nových či originálnych nápadov je minimum. Napriek tomu nepochybujem, že si Getaway: The Black Monday nájde svojich hráčov a to nielen z radov fanúšikov jednotky, pre ktorých je táto hra povinnou. Neviem ako vy, ale ja sa už teším na ďalšie pokračovanie.