ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK
ka únia v štúdii skúmala 14-tisíc webových stránok jednotlivých úradov v 28 európskych krajinách.
Podľa správy je miera "internetovej sofistikovanosti" štátnej správy vyjadrujúca, koľko z úkonov môžu firmy alebo občania vybaviť cez internet, na Slovensku 40 percent. Celoeurópsky priemer je 65 percent, napríklad údaj pre Česko je 58 percent.
Najrozvinutejšiu elektronickú vládu majú vo Švédsku (89 %), tesne ho nasledujú Rakúsko, Veľká Británia, Írsko a ďalšie severské štáty vrátane Estónska. Na internete je už dnes 90 percent európskych verejných inštitúcií a celkovo 40 percent všetkých úradných úkonov možno vykonať kompletne cez internet.
Podľa európskej komisárky zodpovednej za informačnú spoločnosť Viviane Redingovej sú rozdiely medzi starými a novými členskými štátmi "menšie, ako by sa predpokladalo", a veľmi rýchlo môžu úplne zmiznúť, hoci dnes je rozdelenie stále viditeľné. "Nové európske štáty sú dnes tam, kde bola európska pätnástka len pred dvoma rokmi," konštatuje správa.
Najčastejšie dostupnou vyspelou online službou v Európskej únii je možnosť podávať cez internet daňové priznania.
Metodika Európskej únie rozlišuje štyri základné kroky na ceste ku kompletne elektronickej štátnej správe. Prvým je jednoduché poskytovanie informácií na webe, napríklad o otváracích hodinách úradov a dokladoch potrebných pre vybavenie jednotlivých záležitostí. Druhým možnosť stiahnuť si z webu formuláre, ktoré si môže občan vytlačiť a potom osobne podať na úrade. Tretím krokom je obojstranná interakcia, pri ktorej je overená totožnosť občana cez internet a môže elektronicky podať napríklad žiadosť o pas a potom si ho osobne len vyzdvihnúť. Štvrtým krokom je kompletná elektronická transakcia uskutočnená cez internet, pri ktorej nie je nutné ani raz osobne navštíviť úrad. Celoeurópske skóre v elektronizácii vládnych služieb 65 percent znamená, že v priemere je Európa niekde na polceste medzi druhým a tretím krokom, Slovensko ešte len smeruje k druhému.
Podľa inej štúdie agentúry TNS, ktorá bola zverejnená minulý týždeň, za posledné tri mesiace navštívilo internetové stránky štátnej a verejnej správy 29 percent Slovákov používajúcich internet, čo je len 8,6 percenta populácie. Najväčší záujem bol o informácie týkajúce sa daní a informatívne výpisy z obchodného registra. Ľudia však na webe očakávajú aj informácie o možnostiach štúdia na vysokých školách, o rodinných prídavkoch, voľných pracovných miestach a informácie z obecných úradov a zdravotných poisťovní, zistila TNS v rámci e-Government Monitor Study 2004.
Správa EÚ: tinyurl.com/6h5gv
Zaujímavé elektronické služby v krajinách EÚ
Pas za 20 minút
V Rakúsku sa pre vydanie pasu z dôvodu bezpečnosti vyžaduje osobná návšteva na úrade. Občania si však môžu cez internet vopred dohodnúť presný čas návštevy a stiahnuť si potrebné formuláre. Celý proces od podania žiadosti až po vydanie pasu potom trvá asi 20 minút.
Automatické daňové priznania
Vo Fínsku i na Malte informujú zamestnávatelia daňové úrady o všetkých vyplatených daniach a samotní zamestnanci dostanú od úradu už kompletné vyplnené daňové priznanie, ktoré len potvrdia podpisom.
Pracovné ponuky e-mailom
Belgické úrady práce zasielajú všetkým nezamestnaným informácie o nových pracovných ponukách, ktoré vyhovujú ich profilu, e-mailom aj esemeskami.
Auto prihlásené automaticky
Prihlásenie nového auta do evidencie v mnohých krajinách nemusia robiť jeho majitelia, ale vybavia to za nich priamo predajcovia, ktorí si elektronicky vymenia potrebné údaje s úradmi a majiteľovi auta vydajú doklady priamo v predajni. V Rakúsku či Fínsku autá registrujú súkromné firmy, predajcovia i poisťovne, čo zabezpečuje väčšiu flexibilitu a lepšie služby pre občanov.
Automatické sociálne dávky
V Belgicku sú všetky sociálne dávky vyplácané automaticky a úrady si medzi sebou údaje vymieňajú tak, aby občan nemusel hlásiť žiadne zmeny, ktoré vykonal na inom úrade. Ak napríklad dostane podporu v nezamestnanosti, informáciu automaticky dostane sociálna poisťovňa, ktorá upraví sociálne dávky. Systém zaznamenáva aj vznik nových nárokov na dávky, napríklad pri narodení dieťaťa, a spúšťa ich vyplácanie.
Registrácia nezamestnaných
Aj na Malte sa musia nezamestnaní pravidelne, každý týždeň hlásiť na úrade práce. Úradníka však stretnú len pri prvej registrácii - potom už navštevujú špeciálne kiosky, kde je ich identita overená pomocou biometrického zosnímania odtlačku prsta. Tento systém dramaticky znížil počet podvodov pri vyplácaní podpory v nezamestnanosti.