Autíčkové hry boli na PC vždy v kurze, no v poslednom čase sa autori obmedzili skôr na ultrarealistické stvárňovanie závodov, s dôrazom kladeným na prepracované jazdné vlastnosti auta a deštrukčný model. Trackmania Sunrise preto vyzerá byť veľmi vítaným spestrením žánru, pretože autori prišli síce so starým, ale veľmi dobrým arkádovým konceptom hry. Realita je tu odsunutá na vedľajšiu koľaj, dôležitá je jednoduchá, akčná zábava pre každého.
MINULOSŤ
Trackmania Sunrise vychádza zo svojho predchodcu (+ jeho datadisku Power Up) a keby sme siahli ďalej do zabudnutej minulosti, nájdeme hru Stunts (r. 1990), ktorá je pravdepodobne najväčšou studnicou inšpirácie pre tvorcov série Trackmania. Snáď si na túto hru spomínate – na svoju dobu revolučný koncept a technické spracovanie zaručovalo hodiny zábavy aj vďaka jednoduchému editoru tratí. Ten samozrejme nechýba ani v Trackmanii, ktorý je podľa autorov v Sunrise ešte prepracovanejší a rozsiahlejší ako predtým.
O ČO IDE?
Na prvý pohľad divné závody, v ktorých neplatia zákony fyziky, chýba deštrukčný model (nemožnosť kolízie s protihráčmi) a trate sú príliš krátke, sa po bližšom preskúmaní menia na veľmi chytľavú a zábavnú hru, ktorá má vďaka svojej jednoduchosti, šancu nahradiť už trochu ohraný Minesweeper na kancelárskych počítačoch. Hlavný dôraz je kladený na hardvérovo nenáročnú, no slušne vyzerajúcu grafiku a rýchly engine, umožnujúci pocítiť extrémnej rýchlosti, ktoré niektoré autá ponúkajú. Dráhy sú plné všemožných skokov a rámp, aké by ste čakali skôr v skateparku (samozrejme v zmenšenom vydaní) a aj tí najotrlejší skateri by na ne pozerali s rešpektom. Tu sú celkom bežné a nie je problémom prejsť si ich v rýchlosti 600 km/h.
Séria Trackmania bola vždy zameraná skôr na sieťové hranie. Inak tomu nebude ani v Sunrise, avšak podľa tých pár dráh, ktoré som si zahral v preview verzii, sa mi zdá, že ani singleplayer nie je zanedbaný. Počítačom riadení protihráči su relatívne dobrými súpermi a občas budete mať čo robiť, aby ste ich predbehli a víťazstvom sa poaunuli k ďalšej dráhe. Ich hlavnou devíziou je samozrejme dokonalá „znalosť“ celej trate, držanie ideálnej stopy a neomylnosť.
NOVINKY
Novinkou v Sunrise bude hlavne okolité prostredie. Dráhy budú situované na exotických ostrovoch v Tichomorí a podľa toho, čo som videl, je okolie vcelku slušne spracované, i keď vzhľadom na snahu vytvoriť nenáročnú grafiku, nie je tak prepracované, ako býva zvykom. Efektné, ba priam romantické (nebyť extrémnej rýchlosti a obrovských skokov), je aj závodenie pri východe, či západe slnka. Plusom pre hru bude určite aj dynamický systém kamery – počas závodenia sa vám občas automaticky prepne pohľad. Možno by ste si mysleli, že to bude skôr na škodu, ale je to vymyslené tak, aby to hráča nijako neobmedzovalo, a je to veľmi efektné.
Trackmaniu Sunrise dopĺňa takmer dokonalý hudobný doprovod. Okrem dynamických rockových, či hardrockových skladieb si vypočujete aj nejaké to techno a drum’n’bass. Všetky štýly k hre perfektne sedia a nútia vás z auta vytlačiť maximum. A to je vysoko...
Nové budú aj dva herné módy PLATFORM a CRAZY, ktoré dajú zabrať aj skúsenym trackmaniakom. Platform je herný mód, v ktorom neplatia žiadne pravidlá, dráhy bývajú často prerušené zdanlivo neprekonateľnými prekážkami a je len na hráčovi, aby sa akokoľvek dostal do cieľa. O Crazy móde však nie su zatiaľ dostupné pravdepodobne žiadne informácie. To by bolo k novinkám asi všetko, spomenúť snáď môžeme ešte malý detail – možnosť tvorby skinov na autá, či importovanie hráčovych avatarov do hry. Zdá sa vám to málo? Áno, aj mne a bude to pravdepodobne najväčším kameňom úrazu Trackmanie Sunrise – neprináša do série takmer nič nového. Vysoké rýchlosti, tvorba tratí, multiplayerové zázemie – to všetko tu už bolo. Uvidíme, ako sa s tým vysporiadajú fanúšikovia. Myslím však, že každý na to rád zabudne a s potešením siahne po novej Trackmanii.
RELEASE
Dátum vydania Trackmanie Sunrise je stanovený na 8. apríla tohto roku. Autorom teda ostáva už len niečo vyše mesiaca na odladenie a odstránenie posledných chýb. Tých v hre stále niekoľko ostalo. Tou najzávažnejšou je nie celkom „user-friendly“ interface, ktorý by si zaslúžil trochu prepracovať. Taktiež som občas spozoroval chybné zobrazovanie textúr a nepáčil sa mi trochu nerealistický dopad auta do vody (zažijete si ho pomerne často). Inak vyzerá byť všetko "ólrajt" a i keď nie som fanúšikom racingových hier, na Trackmaniu Sunrise sa teším, možno práve preto, lebo prináša sviežosť a oživenie do stagnujúceho žánru.