Vývojári z FireFly Studios ukázali v roku 2001 (teda v období, keď to nevyzeralo z real-time stratégiami v istých smeroch najlepšie) ako sa robí originálna hra. Stronghold priniesol vynikajúcu kombináciu ekonomického a bojového systému, ktorú vylepšil stand-alone datadisk Stronghold: Crusader (recenzia). Vsadili hlavne na neošúchaný motív dobývania a obrany hradov, ktorý je značne príťažlivý a takto komplexne spracovaný sa hádam ešte neobjavil. Už čoskoro sa na trh dostane Stronghold 2. Veľa sa od neho očakáva a FireFly Studios sa rozhodli tieto očakávania aj naplniť (to čo sa z toho rysuje je rozhodne nad očakávania:).
PRÍBEH
Príbeh sa točí okolo vikingského kráľa a jeho kráľovstva, ktoré už tak celkom jeho nie je. Po vzbure šľachty sa kráľ (teda hráč) pred presilou ukryje, ale netrvá dlho a vracia sa na scénu. Šľachta je totiž príliš rozhádaná a začne bojovať aj medzi sebou. K tomu si ešte treba domyslieť nájazdy kočovných barbarov a skaza je dokonalá. Kráľ sa na to samozrejme nemôže pozerať a rozhodne sa krajinu opäť zjednotiť pod svojou vládou. Vo viac ako dvadsiatich misiách sa postavíte siedmim protivníkom zo šľachty a kočovným barbarom. Svoje tu bude zohrávať aj náhoda, lebo barbari napadnú raz vás a inokedy vašich nepriateľov.
ZÁKLADNÝ PRINCÍP
Základný princíp sa samozrejme od minulého dielu nezmenil. V prvom rade tu pôjde o dobývanie a obranu obrých hradných pevností. Čakajú nás však aj boje na otvorenom priestranstve a prepracovaný manažment výstavby a spravovania hradu, ktorý sa dokonca môže uberať rôznymi smermi.
KAMPAŇ A MÓDY
V kampani na nás bude čakať niečo okolo 20 misií. Z výstavbou hradu nebudeme začínať vždy od začiatku, ale častokrát už s rozostavaným hradom a to hlavne vo chvíli, keď nepriateľ napadne nejaké vaše územie. Prítomné budú aj historické hrady, na ktoré narazíme hlavne v skirmish móde. Stronghold 2 prinesie aj zatiaľ bližšie nešpecifikovaný mód, ktorý ma výrazne predĺžiť hraciu dobu, necháme sa prekvapiť (čo iné nám ostáva). Samozrejmosťou je multiplayer.
VÝSTAVBA HRADU
Ekonomická stránka hry nebude zásadne zmenená, ale vylepšená. Na začiatku výstavby je potrebné vytýčiť územie hradu hradbami. Tie sa najprv postavia drevené a neskôr ich bude nutné prebudovať na kamenné. K dispozícii bude okolo 140 budov, čo je teda naozaj veľa. Nikdy však nebude nutné postaviť všetky z nich,ale iba určitú časť týchto budov, ktoré následne určia stratégiu mikromanažmentu a bojov. To teda znamená, že s inou kombináciou stavieb bude aj naša stratégia iná.
Starostlivosť o hrad jeho výstavbou ešte len začína. Už som pár krát spomenul slovíčko (mikro)manažment. Ten zahrňuje udržiavanie spokojnosti a efektivity práce obyvateľstva. Na tento účel poslúži množstvo budov, ale veľakrát sa o to musí pričiniť aj samotný panovník. Často bude táto aktivita panovníka prebiehať formou rôznych minihier. V ostatných prípadoch treba dozerať na poddaných a priamo im určovať, čo majú robiť. Udržovanie spokojnosti a efektivity nie je vôbec ľahká vec. Napríklad taký kostol alebo krčma, keď ich ľudia navštevujú, tak sa im zdvíha spokojnosť, ale za ten čas čo sú vo vnútri nič neurobia. Na tú zberbu poddanú sa dá ísť viacerými spôsobmi. Buď im dopriať radosti a slasti života, alebo siahnuť po represiách a ukázať im aj tienistú stránku života. Najlepšie však bude to nejako skĺbiť, ono mnohokrát to tak bude aj keď by ste nechceli. Napríklad taká poprava má rozhodne odstrašujúci efekt na ostatných, ale na druhej strane je to dobrá „podívaná“ a publikum sa baví.
Oveľa kultúrnejšou formou kultúrneho vyžitia sa sú rôzne slávnosti. Pôjde o rytierske súboje, rôzne bály a podobne. Takúto slávnosť treba aj náležite pripraviť. A keďže žranica (pre tých, ktorý by nevedeli, tak ide o jedlo) je vždy až na prvom mieste (niekto tam dáva aj peniaze, ale vždy ide iba o žrádlo:), jeho príprava na slávnosť je veľmi dôležitá. Nepôjde len tak o hocijaké jedlo, ale o kráľovské, ktoré by sa malo skladať z husi, prasaťa, úhora, zeleniny a vína. Takže bude potrebné zabezpečiť výrobu jednotlivých komodít a aj ich následné finálne spracovanie.
Už z počtu stavieb je ľuďom, čo hrali prvý diel jasné, že zoznam budov sa rozšíril a pribudli rôzne nové komodity a celé výrobné reťazce. Vývojári tvrdia, že tento nárast a aj potreba viac-menej dozerať na funkčnosť výrobných reťazcov by nemala túto časť hry sťažiť a ani to nebude na úkor bojov. V hre bude prítomný aj mód pre pacifistov, ktorý bude zameraný práve na zveľaďovanie a manažment hradu. Zmenou prešlo aj náboženstvo, ktoré má teraz aj ďalšie funkcie. Teraz bude možné vyslať do celého kráľovstva šíriteľov viery a tým zneužiť (ako všetci králi stredoveku) náboženstvo (samozrejme kresťanské) na svoje plány (rovnako ako dnes a nielen kresťanstvo; to len aby tých zátvoriek v tomto odstavci nebolo málo - pozn. kordi).
BOJ
Bojovať sa bude hlavne na hradbách a pre tento účel bude k dispozícii množstvo obliehacích strojov, katapultov, balistov, trebuchetov a samozrejme rebríky. Z toho vyplýva, že vojaci proti hradbám nič nezmôžu. Bojovať sa bude aj na otvorenom poli a aj priamo v hrade. Všetky budovy sa budú spriehľadňovať a teda budeme môcť do nich aj vidieť. Kráľ so svojimi vernými sa bude môcť brániť až do poslednej chvíle a napríklad sa pokúsiť o útek. Hra vôbec nemusí s končiť stratou jedného hradu, keď ich máte samozrejme viac. Jednotiek bude 24 typov, väčšinou klasický lukostrelci, rytieri, kopijníci, kavaléria a už spomínane obliahacie stroje.
Oproti prvému dielu boli do hry zakomponované formácie a morálka. Morálka bude aj tu veľmi dôležitá. Pri jej nedostatku nezačnú vojaci hneď utekať z boja, ale budú nervózny, neudržia formácie a takto je už ťažšie vyhrať. V hre budú i hrdinovia, ktorí budú bojom získavať skúsenosti a dvíhať vojenskú morálku. Malo by ich byť osem. Zabudnúť netreba ani na friendly fire, čiže je potrebné dávať pozor, čo kam strieľa.
ENGINE
FireFly Studios vyvinuli pre potreby Strongolda 2 úplne nový 3D engine. Mal by zvládnuť až tisíc jednotiek naraz. Ako je z obrázkov a videí vidieť všetko vyzerá nádherne, či už boje, samotné jednotky a obyvatelia, tak aj život na hrade. Kamera bude ľubovolne otáčateľná, natáčatelná, však si to viete predstaviť. Títo vývojari aspoň, čo ja viem ešte nemali skúsenosti s 3D enginom, takže to možno aj pokazia a napríklad tá kamera bude k ničomu.
ZÁVER
Stronghold 2 bol už označený za čierneho koňa strategického žánra na tento rok. Je to rozhodne zaujímavá stratégia, so stále neošúchaným námetom. Výjsť by mala na jar tohto roku, takže už čoskoro (marec/apríl). U nás by sa ohla objaviť v lokalizovanej podobe (v češtine).
Autor: Michal Klembara